Захранване ...

Или всичките неща, които можем да натъпчем в един автомобил.

Модератор: Icco

автомобилен поклонник
Аватар
Мнения: 4969
Регистриран на: 17.02.2002
Пол: Мъж

Захранване ...

Мнение от Turturelo » 31 Яну 2004, 14:43

Говорили сме си за усилватели, за баси, за плеъри .... не сме си говорили май досега за захранване или тока, необходим, за да се избегне проблема с примигването на фарове, изчерпването на акумулатори и т.н., когато има повечко консуматро :wink:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 521
Регистриран на: 18.01.2003
Местоположение: Sofia

Мнение от Viktor » 31 Яну 2004, 18:59

Много полезна тема! И аз искам да знам повечко. :!:

по-добре 2л пепси от 1.6л хонда
Аватар
Мнения: 5880
Регистриран на: 8.03.2002
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: каквото намери в гаража

Мнение от I.Voykov » 31 Яну 2004, 23:18

Понеже незнам накъде ще тръгне тая тема само ще нахвърлям важните неща за захранването пък натам ще видим.

1: Хубави кабели
-поне 10 квадрата за захраващ на усилвателите
-поне 3 квадрата за говорителите
-чинч за усилвателите (много важен момент патил съм си :cry: )
2: Взимане на ток
-задължително захранващите кабели на усилвателя и плеар-а от акумулатора (по възможност посредством клема специално за целта)
3: Акумулатори, алтернатори и кондензатори
-ако ще се прави сериозна музика няма как стандартния ток да стигне, като за начало по-голям алтернатор и съответно по-голям акумулатор.
-ако ще се преклява то тогава неминуемо се слага кондензатор

Ами май за това се сещам засега
Изображение
http://WWW.BMWBG.CLUB
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Are you ///M enough ...?

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 252
Регистриран на: 21.03.2002
Местоположение: Пловдив

НЕКА РАЗГЛЕДАМЕ НЕЩАТА ТАКА:

Мнение от Vento » 01 Фев 2004, 5:24

Представете си, че захранващо-токовата верига на музиката ви в колата е нещо като воден поток.

Значи - първо трябва да имаме източник, който да произвежда ток - все едно това е изворът
на водата! Защото ако тя не извира, нищо няма да стане. Това се явява алтернаторът на колата.
Той произвежда ток (знаете как става, да не изпадам в подробности) и зарежда акумулатора.
Обикновено алтернаторите са около 70А, за дизелите - 90-100А. Това означава, че на максимални
обороти на колата той произвежда толкова ток. При около 3000 оборота обаче (до колкото се кара
обикновено), алтернатор от 70А произвежда около 40А ток. В зависимост от момента самата кола
се нуждае за работа на мотора (бензинова кола) и други консуматори по нея - между 20 и 40А. Значи произведените над тези Ампрери остават за музиката.

След алтернаторът (изворът на ток) идва място на акумулаторът. Него си го представете като един
язовир, непосредствено след извора. Алтернаторът има реле-регулатор, което следи колко е зареден
акумулаторът. Когато се разреди - релето включва и започва да подава ток от алтернатора и да
зарежда акумулатора, а когато той се зареди до около 13,8-14,2 волта - релето спира притокът на
ток към акумулаторът, за да не се презареди. По този начин реле-регулаторът играе ролята на нещо,
което спира притокът на вода, когато язовирът е пълен и отново го пуска, когато нивото на водата
падне. За да не прелива язовира, а и за да не стои празен, че иначе каква полза от него?! Големината на акумулатора трябва да е съобразена с произвеждания от генератора ток. За
какво ни е голям язовир, ако изворчето е мижаво? И обратното - при яко извиране - ако е малък
язовира - реле-регулаторът непрекъснато ще спира притока, за да не прилива (кипи акумулатора) и
дефакто вече не ползваме ефективно големия алтернатор -> т.е. нямаме нужда от такъв при малък
акумулатор.

След акумулаторът, който приемам, че е язорир в системата, чийто ниво на водата се регулира от
реле-регулатор следват захранващите музикалната уредба кабели. Те могат да са от няколко до
много - но ще разгледаме идеализиран случай, в който е само 1, защото принципно казаното ще
важи за всеки кабел поотделно. Значи кабелът се явява в тази водна система нещо като река или
поток/вада. Колкото по-голям е той, толкова повече дебит има. Т.е. за единица време може да
протече повече вода през него. Затова сечението на кабелите се съобразява с консумацията на
свързаните с тях консуматори. Ако консуматорът се нуждае от много вода, но вадата ни е малка и
не може да осигури необходимия дебит, до консуматора ще достига само толкова, колкото може да
осигури вадата. И той няма да работи на пълна мощност, а само дотолкова, доколкото му позволява
потокът (в случая сечението на кабела). Негативно в случая е, че ако се ползва кабел с малко
сечение за голяма консумация - 1. силата на тока пада поради повишеното съпротивление (примерно
при подаване на 14 V на входа излиза 12 V на изхода) 2. поради повишеното съпротивление кабелът
започва да загрява (ефект на реотан) и може да стопи изолацията -> какво става след това, не ми
се коментира! Така че - за да свири на максималните си сила и качество консуматорът - кабелът
трябва да може да му доставя достатъчно силен ток (по възможност над 13,6 волта). Прието е (не
ми се обяснява как), че по кабел със сечение 1кв.мм без проблем може да тече дълго време ток с
големина 5А. Т.е. се изчислява съразмерно на това -> ако имате консумация 50А -> 10мм кабел, ако
е 80А -> 16мм кабе и т.н. Аз лично слагам с около 5-8кв.мм по-дебел кабел от необходимия (за
всеки случай, а и за резерва - при следващо слагане на още консуматори) - т.е. ако имам
консумация 80А няма да сложа нормалните 16кв.мм, а ще мина на 20 или дори 25кв.мм. (които
спокойно могат да хранят 100/125А консуматор!).
*Една подробност - веднага след акумулаторът се слага як бушон, целта на който е да изгори, ако
нещо по системата даде на маса (на късо). Той трябва обаче да е съобразен така, че хем да не е
прекалено голям - защото ще се запали кабелът, преди да е изгорял бушона; хем да не е прекалено
слаб - защото пък ще гори при всяко усилване на консуматора. Аз лично го изчислявам, като събера
ампеража на всички бушони на консуматорите, захранвани от тоя кабел и прибавя още 5-10-15А в
зависимост от това колко са те. Примерно ако имаме консуматор с негови бушони 2х25А=50А, редно
е смятам предпазителят на захранващия кабел да е 60-80А, за да може да пропуска достатъчно ток
за консуматора, но и да изгори бързо при късо съединение! Предпазителя бих сравнил с бент, който
аварийно спира притока на вода кум консуматора в случай на авария, за да не стане наводнение (в
случая пожар де!). След всяко разклонение на основния кабел е редно да се сложи друг предпазител,
съобразен с консуматора на края на разклонения кабел.

След като дотук изяснихме източника на тока (алтернатор = изворче), акумулирането му (акумулатор
= язовир) с регулиране на нивото (реле-регулатор = регулатор нивото на водата) и предпазването
(бушон = бент), следва потокът (ток = водата) да е стигнал безпрепятствено до консуматорът - да
приемем, че той е една ВЕЦ (Водно-Електрическа Централа). Тази ВЕЦ има нужда от вода, за да
произвежда нещо си там (примерно ток...). Тя има някакъв капацитет на производство, който за да
бъде осъществен е необходимо определено количество вода. Но ние вече сме съобразили това
количество посредством големината на изворчето (ако ни трябва много вода, то трябва и да извира
много -> по-голям алтернатор), големината на язовира (за да имаме резерв от вода за всеки
момент, когато изворчето е затруднено да "извира" -> по-голям акумулатор), големината на
вадата/потока/рекичката (за да се достави необходимото количество от язовира до теца ->
съобразено сечение на кабела) и до ВЕЦ-а се доставя необходимото му количество вода. Ако е
повече няма проблем, но ако е по-малко то ВЕЦ-ът няма да работи на пълна мощност, а само
дотолкова, доколкото вода му се осигури. ТАКА ЧЕ, ако искате едно стъпало да работи максимално
добре като сила, А И КАТО качество -> осигурете му необходимия ток (посредством подходящ
алтернатор, акумулатор, предпазител, кабел).
Може би сте забелязали, че усилвателите (а и всички консуматори) имат свои вградени предпазители.
Те са именно с цел при късо съединение да не изгори съответния модул, а само бушона му. НО
както всички бушони, така и тези са съобразени с консумацията (писах по-горе). Обикновено
реалната МАКСИМАЛНО консумирана мощност варира между 50 и 80% от големината на бушона. Примерно
ако стъпало има 2 бушона по 25А (общо 50А), то реално максимално усилено харчи ток 25-40А
(50-80%). И понеже този процент е плаваш, много хора се лъжат да определят мошността на
стъпалото по броя и големината на бушоните. ЗА марковите стъпала е ясно, но ментажните могат
да наслагат и 3-4 бушона по 30А, но да са вързани така, че при по-голямо натоварване да горят.
Примерно ако марков усилвател консумира 25А ток и има предпазител 30А, който ще изгори много
бързо при късо, то менте може и с консумация 15А да има 30А бушон. Просто идеята ми е, че
бушоните не са толкова определящи за мощността (НО в никакъв случай не могат и да се
пренебрегнат!!!). Просто някои ги ползват за рекламен трик просто...

ТУК идва мястото и да изясним ролята на кондензатора. Той своево рода пак се явява нещо като
язовир (подобно на акумулатора), защото идеята му е да акумулира ток. НО язовир с някои много
полезни и малко по-особени свойства. Както казах по-горе - поради съпротивлението на кабелите
(а и не само - също така всяка връзка има съпротивление, както и самия акумулатор има свое
вътрешно), силата на тока от началото до края на проводника спада. Това зависи от сечението му,
материала, дължината му и др. За да се компенсира този спад (но не само затова), на края
на кабела и непосредствено преди консуматорите се монтира кондензатор. Идеята му е - когато
няма голяма консумация - той да се зарежда, а когато има пикова нужда от много ток - той бързо
да се празни, за да може ВЕЦ-ът рязко да заработи на максмална мощност. Освен за да стабилизира
напрежението в края на веригата, кондензаторът се ползва именно и поради функцията си да се
изпразва много бързо и през цялото време да осигурява почти константен волтаж. ДА приемем, че
имаме много мощно стъпало, захранващо много мощен бас. В момента (част от секундата), в която
басът трябва да удари силно какво става -> усилвателят иска за кратък миг много ток. В началото
го получава, но веднага след това акумулаторът започва да пада (а и дългия кабел има голямо
съпротивление, което също допринася за бързия пад), заедно с това и силата на тока (примерно
от 14 на 12 волта). Това предизвиква нежелано движение на мембраната на баса - отначало то е
достатъчно бързо и рязко, но със спадането на тока то постепенно се забавя и променя, от което
спада и силата, и качеството на баса (но не ми се обяснява защо). Ето защо се слага кондензатор
максимално близо до стъпалото -> по време на цялото движение на мембраната на баса
той осигурява една почти идеално линейна сила на тока (поради бързото си изпразване - хилядни от
секундата, много ниското си вътрешно съпротивление - под 1mOhm и много късия кабел до стъпалото
с почти нулево съпротивление), в следствое на което басът свири точно така, както е предвиден.
Добрите кондензатори могат да стабилизират напрежение чак до 17,5 волта!!! Което не се използва
де, защото е необходимо само около 14 за да работи оптимално системата. Капацитетът на кондензатора,
това което ни интересува най-вече - се мери във ФАРАДИ. Счита се, че кондензатор с капацитет 1Farad
е достатъчен да храни консумация до около 60-70А. Следователно на всеки 60-70А е нужен по 1F
кондензатор - правопропорционално!

Имайте предвид също така, че ВСЕКИ КОНТАКТ или ВРЪЗКА по трасето на тока също има свое
съпротивление. Трябва да се постараете то да бъде сведено до минимум. Това става посредством
здрава връзка (за предпочитане запойка или в краен случай сериозно стягане с винт) и използване
на материали с ниско съпротивление (олово, мед, сребро, злато, платина -> в този ред!). Колкото
по-добър е материала, толкова по-ниско съпротивление има връзката, но пък и толкова по-скъп е
материала (платината мисля, че има най-малко съпротивление, но никой не си прави клемите
платинени, нали?! В най-добрия случай се позлатяват много тънко - няколко микрона).

Май това е всичко, което се сещам сега за захранващата консуматорите инсталация! В следващата
тема ще напиша и за сигналът, който им се подава и този, който излиза усилен след тях. То е
кратичко...


* На геройски прочелите го до края - ЧЕСТИТО! :D
** На схваналите нещо - а стига бе! И такива ли има?!:shock:
*** На мен си - а стига писа де, стига де - УЛЯ СЕ - виж кое време станало... :!:

Може на места да не съм съвсем ясен или точен, за което се извинявам - корегирайте ме!!!
Последна промяна Vento на 01 Фев 2004, 5:46, променена общо 1 път
D.
ИзображениеИзображение
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 252
Регистриран на: 21.03.2002
Местоположение: Пловдив

ЗА ДА НЕ ВИ МИГАТ ФАРОВЕТЕ!

Мнение от Vento » 01 Фев 2004, 5:27

ЗА ДА НЕ ВИ МИГАТ ФАРОВЕТЕ -> по-голем генератор + по-голям акумулатор + кондензатор + музичката по-тихичко! Това последното е майтап де.... :wink:
D.
ИзображениеИзображение
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 170
Регистриран на: 6.02.2002
Местоположение: jdM_s0M3wH3Re.loc

Леле

Мнение от LordDigital » 01 Фев 2004, 6:23

Много сложна Работата:)

Аз викам ,за да не ви мигат фаровете - просто не ги пускаите:П

Инак маитапа на страна ,отговора е Кондензатори ,ма много скъпи пущините - някога си бяхме играли от КЕА (които определено не бяхя първа младост) направихме пакет кондензаотори които също разреши проблема. По сметки трябваше да е около 0.2Ф ,но реално стари електролити - може би да е бил на половината - но излиза ефтино ,всеки може да го направи. Клетката между другото не беше никак тежка ,и добре вакумирана може да се сложи във произволна кухина на автомобила за да не заема обем.
Изображение

автомобилен поклонник
Аватар
Мнения: 4969
Регистриран на: 17.02.2002
Пол: Мъж

Мнение от Turturelo » 01 Фев 2004, 9:32

Браво на Vento!!!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 109
Регистриран на: 9.12.2003
Местоположение: Пловдив

Мнение от ASEsound systems » 01 Фев 2004, 14:30

Ще си позволя да поправя Vento,релето между генератора за напрежение и акумолатора е поставено за да прекъсва зареждането на акумолатора,но само когато генератора подаде по-високо напрежение от определеното от релето(max13.6V),а не когато акумолатора се зареди.
И нещо друго като инфо-усилвателите обикновено не консумират толкова ток,колкото е обозначено на бушоните им,защото не работят на максимално допустимото им работно напрежение,а на малко по ниско.
Иначе всичко което е казал е абсолютната истина за качественото AUDIO

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 109
Регистриран на: 9.12.2003
Местоположение: Пловдив

Мнение от ASEsound systems » 01 Фев 2004, 15:13

Ето инфо какви кабели са достатъчни да се ползват когато захранвате усилвател с консумация на ток до:

30A - 4mm2(d=5.5mm)
40A - 6mm2(d=6.5mm)
60A - 10mm2(d=7.5mm)
100A - 20mm2(d=10mm)
140A - 30mm2(d=12mm) диаметъра е за многожилен кабел с изолация

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 86
Регистриран на: 1.02.2004
Местоположение: Tulsa,USA (Ruse,BG)

Мнение от carampguru » 03 Фев 2004, 3:51

Браво Vento,
Ти към Водоснабдяване ли работиш?

Шегувам се, разбира се.Много добра аналогия с водата и много изчерпателен отговор.Прочетох го целия.
5-6 ампера на кв.мм плътност на тока е добра практическа стойност.
Има и по- сложни начини за изчисление ,но нема нужда.
Колкото по-голямо сечение ,толкова по-малък пад (малка загубна мощност) и повече мощност към говорителите.Това важи за нерегулираните усилватели обаче.Усилвателите с регулирано захранване са по-толерантни към промени във входното напрежение(в
определени граници ,разбира се).Но това е друга тема
за дискусия.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 204
Регистриран на: 2.12.2003
Местоположение: PB
Пол: Мъж
Кара: E39 Touring 525d
Мечтае да кара: с четири ауспуха...
Детайли за колата: Лайфстайл комби просто.

Мнение от didodi » 06 Фев 2004, 10:34

awe vento ti nqmashe li da uchish:))))))
s tova visene vav foruma mai nqma da varjesh povech ot 3+:))))
Изображение

Назад към Car аудио и видео

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook