Всичко за електрическите автомобили

На братчеда на леля му на зетя й брат му се жени, не мога да избера с какъв цвят обувки да ходя на сватбата?? Помагайте!

Модератор: Общи модератори

Имат ли бъдеще електрическите автомобили?

Да
130
27%
Да - бих си взел
220
46%
Не
36
8%
Не - не бих си взел
92
19%
 
Общо гласове : 478
master of the force
Аватар
Мнения: 5579
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от alx » 21 Окт 2024, 0:03

… ти се смееш, ама с новия ъпдейт от вчера днеска в задръстването забелязах, че автопилота е нахитрял- преди си седеше в лентата и се движеше с трафика… ама от днеска гледа другите ленти и ако прецени че друга де движи по- бързо- мигач и се престроява. Има също и да го нагласиш на chill, normal или assertive… аз го сложих на assertive и стана много нагъл- леко засича другите, бута се… представям си ако има няколко тесли с автопилот сложен на assertive ква драма ще правят в задръстване с 3-4 ленти :driving:
алекс
трабант 601с
разни други возила

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 224
Регистриран на: 2.08.2014
Местоположение: sofia
Пол: Мъж
Кара: F10 535xi / Волво ЕХ30, 428 к.с.

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от sssssl » 21 Окт 2024, 9:27

adovet написа:И пак от мен малко статистика: ходихме с приятели на Октобер феста в Мюнхен. 2960км минахме и разхода за гориво беше 142евро. Каране навсякъде 5 км над ограниченията като в германско карах доста време с над 200 (222макс, на толкова е ограничена :mhihi: ). На този трип ми изтече и първата гаранция на колата на 80к км. Единственото което съм похарчил до сега по колата са 45лв. за едни чистачки, 1400лв за един комплект гуми и обичайните неща като каско, гражданска и винетка. Няма ходения и подръжка до оторизиран сервиз за да ти важи гаранцията. На запад забелязвам вече че в kойто и хотел да резервираме има зарядна за EV. Все повече коли се забелязват по пъищата, но никъде не видях да има опашка по зарядните. Като цяло съм супер доволен от EVто и не мога да си предтавя да трябва да се върна на кола с ДВГ. В момента електричките всеки месец ми спестват около 1500лв за гориво. :bchug: :driving:

Колко ти е средния градски и съответно извънградски разход?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3729
Регистриран на: 27.01.2010
Местоположение: Перник
Пол: Мъж
Кара: Tesla Y

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от adovet » 21 Окт 2024, 9:52

sssssl написа:
adovet написа:И пак от мен малко статистика: ходихме с приятели на Октобер феста в Мюнхен. 2960км минахме и разхода за гориво беше 142евро. Каране навсякъде 5 км над ограниченията като в германско карах доста време с над 200 (222макс, на толкова е ограничена :mhihi: ). На този трип ми изтече и първата гаранция на колата на 80к км. Единственото което съм похарчил до сега по колата са 45лв. за едни чистачки, 1400лв за един комплект гуми и обичайните неща като каско, гражданска и винетка. Няма ходения и подръжка до оторизиран сервиз за да ти важи гаранцията. На запад забелязвам вече че в kойто и хотел да резервираме има зарядна за EV. Все повече коли се забелязват по пъищата, но никъде не видях да има опашка по зарядните. Като цяло съм супер доволен от EVто и не мога да си предтавя да трябва да се върна на кола с ДВГ. В момента електричките всеки месец ми спестват около 1500лв за гориво. :bchug: :driving:

Колко ти е средния градски и съответно извънградски разход?

за последните 40к. км. средния разход е 17,8. Повечето е извънградско. За градско ползвам повече другата електричка.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 803
Регистриран на: 26.04.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E39, D3 W12, E89, U11, G09, G70

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от Don_Diego » 21 Окт 2024, 9:56

:cop: Не знам дали са разбрали повечето потребители на VsichkoTok, но ще преминават изцяло на web платформа и поетапно спират приложенията. Вече го няма в App Store на Apple. Хубавото е, че ако го имате вече инсталирано ще продължи да работи. При мен като смених телефона и ми беше невъзможно да го ползвам и така разбрах за промяната. Доколкото видях никъде не са информирали за предстоящата промяна, дано поне го направят като всичко е готово :nono: :banghead: .
Изображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 159
Регистриран на: 19.12.2009
Пол: Мъж
Кара: на късмет и надежди...
Мечтае да кара: "бяла служебна баничарка"
Детайли за колата: seats and a steering wheel....

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от nickstorm » 21 Окт 2024, 10:20

adovet написа:И пак от мен малко статистика: ходихме с приятели на Октобер феста в Мюнхен. 2960км минахме и разхода за гориво беше 142евро. Каране навсякъде 5 км над ограниченията като в германско карах доста време с над 200 (222макс, на толкова е ограничена :mhihi: )


Доста, доста.... колко да е доста? През Бад Райхентал по А8-цата до самия Мюнхен си има ограничение на магистралата с тия баири там, докато излезеш на равното и после почват баущелета-та...
През обиколния маршрут през Пассау А3 :arrow: А92 има два-три участъка от по 20-30 км без ограничение, другия вариант е по 94-ката, там пък е 50 км без ограничение... И като се има предвид, че от границата с Австрия до Мюнхен е от 120 до 150 км... :dunno:
"Работи, работи!"-казал Иван Вазов и легнал да спи

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3729
Регистриран на: 27.01.2010
Местоположение: Перник
Пол: Мъж
Кара: Tesla Y

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от adovet » 21 Окт 2024, 11:07

Don_Diego написа::cop: Не знам дали са разбрали повечето потребители на VsichkoTok, но ще преминават изцяло на web платформа и поетапно спират приложенията. Вече го няма в App Store на Apple. Хубавото е, че ако го имате вече инсталирано ще продължи да работи. При мен като смених телефона и ми беше невъзможно да го ползвам и така разбрах за промяната. Доколкото видях никъде не са информирали за предстоящата промяна, дано поне го направят като всичко е готово :nono: :banghead: .

ползвай plugshare, мисля че е по удобно

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6615
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от steeN » 21 Окт 2024, 11:25

enigma написа:Къде видя да казвам нещо за симулации ? :shock:
И пак препрочетох мненията и не разбрах как може да ти хрумне такова нещо. Аз говоря за математическо формулиране и SP, ти симулации… виж Никълбека ме разбра прекрасно какво казвам. Забелязвам, че си започнал като Джордана да си измисляш някакви тези и сам да си ги оборваш. Явно е заразно, но от тебе не съм го очаквал…


Без данни, колкото и както да обработваш сигнали, все тая. Единственият начин без real world данни да обучваш е със симулирани данни. Колко трудно да ми хрумне?
Останалото... забелязвам, че Мъск те дразни нещо и се чудиш какво да кажеш без да кажеш нищо. Разбрах те още първият път. Whatever. Нито ти, нито аз ще сме арбитърите на крайният резултат.
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1862
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от Nickelback » 21 Окт 2024, 11:57

steeN написа:
enigma написа:Къде видя да казвам нещо за симулации ? :shock:
И пак препрочетох мненията и не разбрах как може да ти хрумне такова нещо. Аз говоря за математическо формулиране и SP, ти симулации… виж Никълбека ме разбра прекрасно какво казвам. Забелязвам, че си започнал като Джордана да си измисляш някакви тези и сам да си ги оборваш. Явно е заразно, но от тебе не съм го очаквал…


Без данни, колкото и да обработваш сигнали, все тая. Единственият начин без real world данни да обучваш е със симулирани данни.

Това не мисля, че някой го оспорва :dunno:
Просто Енигмата има предвид, че колкото и "перфектен" да ти е модела, с колкото и милиони ситуации да е обучен, ако не е филтиран входа му, докато работи, почва output-a му, най-малкото, да е далеч от точен :roll: Недай си боже пък да почне и да халюцинира заради шум :dunno: А един елементарен филтър на входа би му оправил възприятита в порядъци.
Може да си най-перфектния шофьор, ама ако си сериозно късоглед, без очилата няма да минеш и две преки без да закачиш някой бордюр :roll: Или пък ще караш бавно, и предвидливо, далеч от размития бордюр (ама дали е бордюр? :roll: ). Но сложиш ли "очилата" (наредиш ли по pipeline-a един high-pass филтър, един edge enhancer, да не говорим пък за някой Kalman от тия на Енигмата :ok: ) всичко си идва на мястото :) А струват буквално нищо откъм процесорни цикли и memory footprint на фона на целия AI, но подобряват възприятията значително :yes:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6615
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от steeN » 21 Окт 2024, 12:07

Той се фокусира върху модела (явно и ти), не аз. Аз написах буквално

На този етап всеки AI продукт е толкова добър, колкото са добри данните, с които е обучен.


Може би да четем малко повече?
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 803
Регистриран на: 26.04.2009
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: E39, D3 W12, E89, U11, G09, G70

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от Don_Diego » 21 Окт 2024, 12:22

adovet написа:
Don_Diego написа::cop: Не знам дали са разбрали повечето потребители на VsichkoTok, но ще преминават изцяло на web платформа и поетапно спират приложенията. Вече го няма в App Store на Apple. Хубавото е, че ако го имате вече инсталирано ще продължи да работи. При мен като смених телефона и ми беше невъзможно да го ползвам и така разбрах за промяната. Доколкото видях никъде не са информирали за предстоящата промяна, дано поне го направят като всичко е готово :nono: :banghead: .

ползвай plugshare, мисля че е по удобно


От Plugshare как да включа станция управляване от VsichkoTok или друг оператор? :dunno:
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1862
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от Nickelback » 21 Окт 2024, 12:25

steeN написа:На този етап всеки AI продукт е толкова добър, колкото са добри данните, с които е обучен.

Аз не разбирам толкова от ML, но ми се струва, че дори и да имаме "всички възможни данни на света", касаещи шофирането, сме твърде далеч от имплементирането на подходящ модел (откъм слоеве, йерархия, сложност като цяло, а и откъм (надеждна) машина, върху която да върви той). Но може и да не съм прав - лично светоусещане към текущия момента ми е :dunno:
Затова и стигаме да се налага да се прави това:
enigma написа:Модели, които работят “задоволително”, но се провалят при условия, където няма причини за това. Когато полисито ти може да избере действия, които да убият човек трябва да разбираш в детайли какво се случва във вътрешните слоеве на модела, чисто математически.

Просто ти (@steeN) говориш абсолютно (wishful thinking сега, бавно еволюиращо към реалност някога), а ние сме малко "по-земни" още и гледаме в по-кратък timeframe напред, та оттам идват неразбирателствата, смятам :yes:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6615
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от steeN » 21 Окт 2024, 12:54

Аз мисля, че екстраполираш неща, които не съм казал задълбавайки в безсмислени детайли. Общо взето пропускаш гората и се фокусираш в дърветата :dunno:

Ако прочетеш внимателно съм започнал с това, че Мъск прави много смел залог (отново буквален цитат) като разчита само на RGB (предполагам, може и да има някакъв near IR) камери, което намаля цената на хардуера в порядъци от това нa Waymo, която има лидари, радари и повече камери от колкото стадион финала на световното по футбол. Къде е тоя wishful thinking по-точно?

Ако трябва да спекулирам как работи тяхната система в контекста на RL специално... първоначално е обучена в симулация, след това с имитация (милиони км)... и отгоре на това има RL, който върви в реално време докато колата се шофира от определени шофьори, които те са решили че са добри. Добрият шофьор е reward function на решенията, които RL моделът взема докато шофьора кара (милиони км). Като този модел върви дори и да е спрян автопилота без да контролира колата. Когато атопилотът е пуснат reward function е човешка намеса, която води до изкл. Очевидно има и някаква ръчна намеса да се идентифицират някакви проблеми сценарии и да се обучава специфично за тях отгоре на генерализацията.

п.с. няма човек, който може да разбере как точно се е взело конкретно решение в съвременен AI модел защото има толкова параметри, че е нужда невероятно голяма computational power само дори да се изчисли какво е решението... това е тотално загубена кауза. Чисто заяждане.
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1862
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от Nickelback » 21 Окт 2024, 14:10

steeN написа:...Ако прочетеш внимателно съм започнал с това, че Мъск прави много смел залог (отново буквален цитат) като разчита само на RGB (предполагам, може и да има някакъв near IR) камери, което намаля цената на хардуера в порядъци от това нa Waymo, която има лидари, радари и повече камери от колкото стадион финала на световното по футбол. Къде е тоя wishful thinking по-точно?...

Това сме го коментирали преди повече от 5 години като го изсипа той това, и моето лично мнение остава непроменено :roll:

:arrow: viewtopic.php?p=4460160#p4460160

Не че оттогава колата не може да кара (по-добре) - определено да - може. Но тя нито може да кара така навсякъде по света, нито някой ще ѝ даде Level 5 тапия, нито пък някой ще разчита безпрекословно на "уменията" ѝ, и ще е спокоен за себе си и семейството си :dunno: Не друго, ами индустрията има безпощадни буквални изисквания към safety critical системите, и именно това е една от главните причини все още да има дублираща сензорика (радар/лидар) - възлови компоненти, които са пъти по-прости и съответно в пъти по-надеждни от голия AI compute и камерите. Самият факт, че в ASIL-D възли (каквито са всички агрегати по задвижването в една кола) нямаш право да ползваш динамична алокация на памет (за да вземеш тапията), би трябвало да ти говори достатъчно :roll: Това, разбира се, вероятно пак са незначителни детайли за теб, но такива са изискванията. Вероятно ще се променят - да - някога. Но не и скоро. А чак след това ще трябва да се промени хардуера (например event камери дето спомена Енигмата), и чааак накрая ще борим софтуера, както ще е релевантно към оня момент. Затова казвам, че е wishful thinking.
И не, нямам цел да се заяждам - просто регулации :dunno:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6615
Регистриран на: 7.04.2004
Местоположение: CA
Кара: конете да бягат
Мечтае да кара: mustang gt, много черeн...

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от steeN » 21 Окт 2024, 14:22

Event камерите сме ги обсъждали и преди мисля, в момента си остават единствено интересна теоретична постановка извън аерокосмически приложения, където обектите се движат с км/с, а не в км/ч. :lol:
Някой ден, като докарат разделителна способност по-голяма от тази на осветил се заварчик и също и цвят... и най-вече цена, която не е сравнима с цената на цялата кола може и да се говори за реално масово приложение в цивилни неща.

Nickelback написа:Това, разбира се, вероятно пак са незначителни детайли за теб, но такива са изискванията.


Асболютно са незначителни, защото някакви тривиални параметри на задачата, която се решава. За един добър професионалист, това не е някаква висока летва за прескачане. Въпреки това нямам нищо против да коментираме такива детайли.

от steeN » Сря, 22/Май/2019, 21:33

Аз не мисля, че проблема е в липсата на ЛИДАР-и. Все пак камерите много много отдавна превъзхождат човешкото око. Освен това Тесла има ултразвукови сензори по обиколката на цялата кола.
Просто има практически безброй кофти крайни случаи, които няма как да ги научи изкуствения интелект :mhihi: без да е минал през тях множество и множество пъти.
Трябва много време/километри и лошото, което той прави е, че се опитва да го спести като ползва клиентите си като пилоти изпитатели.
Т.е. не че невронната мрежа, не може да разпознае, че това е камион. Тя не може да разпознае нещо, което не е виждала преди, вероятно си "мисли", че това е мост или нещо такова.
Аз лично много силно се съмнявам, че ще видим ЛИДАР на Тесла или на която и да е от големите компании (Ауди, БМВ, Мерцедес, Кадилак или Форд).
Колкото и да го смятам за измамник Мъск е прав, че са задънена улица.


Не мисля, че нещо кой знае какво се е променило мнението ми. Просто в някои случаи... "fake it until you make it"... работи :)
Междувременно той разкара и ултразвуковите сензори дори. Стандартите се пишат от победителите (както и други неща) :lol:

п.с. за сметка на това смятам, че от РАдарите ще има голяма полза в ситуации, в които видимостта е намалена като мъгла.
- Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. – John Maynard Keynes
- Above all, we must realize that no arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women. It is a weapon our adversaries in today's world do not have. – Ronald Reagan
- Life, liberty, and property do not exist because men have made laws. On the contrary, it was the fact that life, liberty, and property existed beforehand that caused men to make laws in the first place. – Frédéric Bastiat
- Don't eat the yellowcake.

master of the force
Аватар
Мнения: 5579
Регистриран на: 11.08.2003
Местоположение: planet torque

Re: Всичко за електрическите автомобили

Мнение от alx » 21 Окт 2024, 16:16

steeN написа:Event камерите сме ги обсъждали и преди мисля, в момента си остават единствено интересна теоретична постановка извън аерокосмически приложения, където обектите се движат с км/с, а не в км/ч. :lol:
Някой ден, като докарат разделителна способност по-голяма от тази на осветил се заварчик и също и цвят... и най-вече цена, която не е сравнима с цената на цялата кола може и да се говори за реално масово приложение в цивилни неща.

Nickelback написа:Това, разбира се, вероятно пак са незначителни детайли за теб, но такива са изискванията.


Асболютно са незначителни, защото някакви тривиални параметри на задачата, която се решава. За един добър професионалист, това не е някаква висока летва за прескачане. Въпреки това нямам нищо против да коментираме такива детайли.

от steeN » Сря, 22/Май/2019, 21:33

Аз не мисля, че проблема е в липсата на ЛИДАР-и. Все пак камерите много много отдавна превъзхождат човешкото око. Освен това Тесла има ултразвукови сензори по обиколката на цялата кола.
Просто има практически безброй кофти крайни случаи, които няма как да ги научи изкуствения интелект :mhihi: без да е минал през тях множество и множество пъти.
Трябва много време/километри и лошото, което той прави е, че се опитва да го спести като ползва клиентите си като пилоти изпитатели.
Т.е. не че невронната мрежа, не може да разпознае, че това е камион. Тя не може да разпознае нещо, което не е виждала преди, вероятно си "мисли", че това е мост или нещо такова.
Аз лично много силно се съмнявам, че ще видим ЛИДАР на Тесла или на която и да е от големите компании (Ауди, БМВ, Мерцедес, Кадилак или Форд).
Колкото и да го смятам за измамник Мъск е прав, че са задънена улица.


Не мисля, че нещо кой знае какво се е променило мнението ми. Просто в някои случаи... "fake it until you make it"... работи :)
Междувременно той разкара и ултразвуковите сензори дори. Стандартите се пишат от победителите (както и други неща) :lol:

п.с. за сметка на това смятам, че от РАдарите ще има голяма полза в ситуации, в които видимостта е намалена като мъгла.


Не всичко е въпрос на техническо решение :) Мъск е трейлблейзър и дисръптър. Той не иска да се съобразява с другите производители и затова е заложил на чисто пасивното “зрение”. Разбира се, че има хора в екипите му които са му обяснили, че това го поставя в по- неизгодна позиция, но за сметка на това го прави независим. Защото другите автопилоти са окичени отпред с лидари, радари и тн и като са сами или малко на пътя всичко е прекрасно ама ако са много фона пред тях става каша. Сега умножи това по 1000 със 20 производителя в един тежък трафик и фона става прекалено сложен за коректно процесиране. И ще трябва някаква колаборация- и виж по- горе за Мъск. Не случайно Теслите са със техен щепсел… същата работа.
алекс
трабант 601с
разни други возила

ПредишнаСледваща

Назад към Извън Темата

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: seimo

Последни теми
Facebook