Средното образование в България
Модератор: Общи модератори
Re: Средното образование в България
driver69 написа:Извинявам се за офтопика.
....
Лично мнение - това че всеки разбира от всичко е сравнително кофти черта на манталитета ни.
Защо мислиш така?
Имал съм моменти в които съм споделял това мнение, но сега не е така.
Определно ни дърпа назад икномически(производителност и иновации), но смятам, че от чисто човешка гледна точка е по-скоро полезно.
Re: Средното образование в България
TheDriver написа:driver69 написа:Извинявам се за офтопика.
....
Лично мнение - това че всеки разбира от всичко е сравнително кофти черта на манталитета ни.
Защо мислиш така?
Имал съм моменти в които съм споделял това мнение, но сега не е така
защото всъщност като разбираш от всичко не разбираш от повечето неща достатъчно, че да свърши както трябва каквото трябва да се свърши. аз предпочитам екип от 5 тесни специалиста от колкото 5 всичко-можещи...
алекс
трабант 601с
разни други возила
трабант 601с
разни други возила
Re: Средното образование в България
аз предпочитам екип от 5 тесни специалиста от колкото 5 всичко-можещи...
Гледаш го от корпоративна/икономическа гледна точка. Но дори и там ти гарантирам, че екип от 4ма тесни специалисти и един "специалист по всичко" ще свършат повече.
Работя с екип от програмисти Българи(аз не програмирам и сред ITтата не минавам за IT

Преди 3 години всеки един от екипите трябваше да си вдигне тестова среда от нулата. На нас ни отне около 6 месеца и си правихме всичко сами от подготовката на помещението, през купуването на хардуера, до писането на кода накрая.
Немците казаха, че са учили за програмисити, а не са мрежови техници, монтажници, хамали, "buyer-и" и т.н. Поискаха си "Project manager" и екип който да им изгради средата.
До ден днешен те тестова среда нямат, а изграждането и е в процес.

Иначе признавам, че има казуси които само те успяват да решат, просто защото са 100% фокусирани в една малка част от работата. Но паралелно с това пропускат някакви супер дребни неща, точно защото нямат поглед над голямата картина.
- anttonev
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 142
- Регистриран на: 7.02.2012
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M62B44
Re: Средното образование в България
TheDriver написа:
Немците казаха, че са учили за програмисити, а не са мрежови техници, монтажници, хамали, "buyer-и" и т.н. Поискаха си "Project manager" и екип който да им изгради средата.
До ден днешен те тестова среда нямат, а изграждането и е в процес.![]()
Харесва ми този подход, щото после "всяка самоинициатива трябва да бъде наказвана с нейното изпълнение".
В моята сфера, а си направил нещо, което не са "очаквали" че можеш, а е станало твое вовеки. И то не за друго, а защото "ти добре го направи миналия път, дай сега пак."
Сори за

- vicho
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8378
- Регистриран на: 3.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M340i
- Мечтае да кара: Калибра
- Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин
Re: Средното образование в България
TheDriver написа:Немците казаха, че са учили за програмисити, а не са мрежови техници, монтажници, хамали, "buyer-и" и т.н. Поискаха си "Project manager" и екип който да им изгради средата.
До ден днешен те тестова среда нямат, а изграждането и е в процес.![]()
всеки програмист трябва може да "кримпва" мрежов кабел с тънка отвертка

едно време "кримпвачки" имаше само в списанията



You said: "Time will change!" What if it changes you?
Re: Средното образование в България
Сега пък съм баДка, която вдига щанги и не мога да кажа 2 думи и съм тъп на кухо (квото и да значи това, не ми е толкова развинтено въображението) Мъртви тяги не знам си какво
.... Много злоба има във вас момчета, това е доста далеч от градивността за която говорите
Явно тука преобладавате и затова не виждам смисъл да водя дискусия. Ще се опитам все пак добронамерено да ви дам полезно четиво, дано успее малко да ви помогне
https://simpleprogrammer.com/cool-programmer/
Има ли някой не програмист, който наистина
смята, че е нормално 3-ти клас детето да седи и да пише кодове на компютъра, вместо да гони топка навън ? 9-ти клас нашите едвам ме изкарваха на вън и ми забраняваха компютъра, вие искате освен, че по цял ден извън училище се облъчват с youtube и в училище да нямат социален живот ?
Гледам някви хора си отглеждат децата пускайки им клипчета на други деца как си играят, това сериозно ли е ?
Да не говорим, че от 2 години с това онлайн ''обучение'' съвсем се зомбираха децата .. И после на 15год. с депресия и дават пари за психолози, кел файда че родителя изкарва 10 000лв, като лишава детето от детство .. ...
Моля наистина тия с прегрялите процесори да не ми отговарят.


Явно тука преобладавате и затова не виждам смисъл да водя дискусия. Ще се опитам все пак добронамерено да ви дам полезно четиво, дано успее малко да ви помогне

https://simpleprogrammer.com/cool-programmer/
Има ли някой не програмист, който наистина
смята, че е нормално 3-ти клас детето да седи и да пише кодове на компютъра, вместо да гони топка навън ? 9-ти клас нашите едвам ме изкарваха на вън и ми забраняваха компютъра, вие искате освен, че по цял ден извън училище се облъчват с youtube и в училище да нямат социален живот ?
Гледам някви хора си отглеждат децата пускайки им клипчета на други деца как си играят, това сериозно ли е ?


Моля наистина тия с прегрялите процесори да не ми отговарят.
- Nickelback
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1862
- Регистриран на: 20.10.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: BigBlockV8
- Мечтае да кара: бангия с предно
- Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.
Re: Средното образование в България
Оли, оли... колко мъка има по тоя свят
Аз като един "не програмист" да ти отговоря - да, абсолютно смятам, че е нормално да има баланс между интелектуална и физическа подготовка, и едното по никакъв начин не изключва другото, когато не се изпада в крайности
От де тая злоба, бе пич, да не е щото не ти потръгна с програмисткия курс дето щеше да записваш нещо, и сега избиваш комплекси?



BaDxBoY написа:Има ли някой не програмист, който наистина
смята, че е нормално 3-ти клас детето да седи и да пише кодове на компютъра, вместо да гони топка навън ? 9-ти клас нашите едвам ме изкарваха на вън и ми забраняваха компютъра, вие искате освен, че по цял ден извън училище се облъчват с youtube и в училище да нямат социален живот ?
Аз като един "не програмист" да ти отговоря - да, абсолютно смятам, че е нормално да има баланс между интелектуална и физическа подготовка, и едното по никакъв начин не изключва другото, когато не се изпада в крайности

От де тая злоба, бе пич, да не е щото не ти потръгна с програмисткия курс дето щеше да записваш нещо, и сега избиваш комплекси?

Последна промяна Nickelback на 07 Апр 2022, 17:06, променена общо 1 път
"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.
- empar
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 304
- Регистриран на: 30.10.2013
- Местоположение: СОФИЯ
- Пол: Мъж
- Кара: 2018 G30 540ix
Re: Средното образование в България
Баф ма'а му! Скоро ще станат 10 години откак за първи път в трудовата ми книжка се появи думата "програмист", пък още не съм работил със смотянаци, още по-малко пък като описаните до тук!
Това комплексите са страшна работа!
Това комплексите са страшна работа!

Re: Средното образование в България
Зависи
от първосигнална родителска гледна точка ми се струва грешно.
Като се замисля по-дълбоко обаче...
За какво им е на децата училището? За какво сме им ние родителите?
Най-общо казано, за да ги подготвим за живота, които трбява сами да водят след 18;20;25;30
години. И да ги впишем в обществото.
Тогава въпросът е - А какъв ще е животът след 20 години? Те едва ли ще живеят в средата в която аз съм живял. Трябват ли им наистина уменията и знанията които аз имам?
Едва ли ще пропусна да науча синът си "да борави с ръцете си", но може да се окаже след време, че такива които "са си губили времето" с коване на пирони, връзване на кабели и мазане с масло са трагично изостанали от тези които в началното училище са се научили да разбират hex.
Сравняването с предишните поколения също не върви, защото светът сега се променя много по-бързо отколкото се е променял при баща ми, да не говорим за дядо ми.

Като се замисля по-дълбоко обаче...
За какво им е на децата училището? За какво сме им ние родителите?
Най-общо казано, за да ги подготвим за живота, които трбява сами да водят след 18;20;25;30

Тогава въпросът е - А какъв ще е животът след 20 години? Те едва ли ще живеят в средата в която аз съм живял. Трябват ли им наистина уменията и знанията които аз имам?
Едва ли ще пропусна да науча синът си "да борави с ръцете си", но може да се окаже след време, че такива които "са си губили времето" с коване на пирони, връзване на кабели и мазане с масло са трагично изостанали от тези които в началното училище са се научили да разбират hex.

Сравняването с предишните поколения също не върви, защото светът сега се променя много по-бързо отколкото се е променял при баща ми, да не говорим за дядо ми.
- Nickelback
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1862
- Регистриран на: 20.10.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: BigBlockV8
- Мечтае да кара: бангия с предно
- Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.
Re: Средното образование в България
TheDriver написа:Трябват ли им наистина уменията и знанията които аз имам?
Писал съм го и преди - със сигурност им трябват солидни фундаментални знания и умения, за да има на какво здраво да положат специализациите, за които говорите

Ако имаш сериозни дупки (или си тотално безхаберен) по математика/физика трудно би се вписал да станеш качествен, или изобщо инженер. Да, може да станеш такъв, но може и да си и заплаха за обществото. Същото важи и доктор, и там каквито други професии се сетите, със съответните им специфични науки. И със сигурност cross referencing-а на полезни методи и средства от съседни професии е полезен за овладяване на подобни фундаменти, стига човек малко от малко да е отворен да ги възприеме и изучи

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.
- drago_pavlov
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 294
- Регистриран на: 21.05.2009
- Местоположение: навсякъде
- Кара: както може
- Мечтае да кара: както не може...
- Детайли за колата: от миналия век
Re: Средното образование в България
BaDxBoY написа:Има ли някой не програмист, който наистина
смята, че е нормално 3-ти клас детето да седи и да пише кодове на компютъра, вместо да гони топка навън ? 9-ти клас нашите едвам ме изкарваха на вън и ми забраняваха компютъра, вие искате освен, че по цял ден извън училище се облъчват с youtube и в училище да нямат социален живот ?
Аз май съм единственият дето се изказа, чието дете "пише кодове", и то във втори клас

И не, не съм програмист. Едвам вързах тройки на изпитите по програмиране в техническия...
И защо мислиш, че едното е вместо другото?
Сигурен съм, че малкият спортува повече от теб като си бил във втори клас

3 пъти седмично на плуване, и това го прави вече четири години. Да 4, започна от 4 годишен с плуването

Лятото почти всеки уикенд сме на поход, 10-15-20 км. Вече е качвал Ботев, Мусала, Черни връх, водопади, пътеки и т.н...
Зимата почти всеки уикенд сме на ски. Не два часа каране после обяд, спа и телевизия, а каране по 7-8 часа.
Та не виждам с какво му пречат кодовете

I kill a communist for fun, but for a green card... I'm gonna carve him up real nice.
- drifty
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 248
- Регистриран на: 18.12.2013
- Местоположение: Велико Търново
- Пол: Мъж
- Кара: E39 528i, Е39 520i Touring
- Мечтае да кара: Е39 М5
- Детайли за колата: Powered by шпер
Re: Средното образование в България
Ей, колко хубаво живна тази тема
.
Друга ми беше мисълта, колега. Когато станат прекалено много предмети, става трудно да задълбаеш в нещо качествено, без да пострадат други предмети. Особено пък ако имаш взискателни родители, които просто казват "учи", ма какво, защо и т.н. Имам един такъв суъченик, не съм го виждал скоро, но родителите му бяха много взискателни и той горкия вместо да напредва, почна да изостава. Не беше лошо момче, обаче последно като се видяхме, си беше малко или много неудачник.
Та, да си доразвия мисълта за многото предмети. Аз съм учил в икономическа гимназия, та наред с физика, химия, биология, география, история, български език и литература, психология, етика, логика, учехме куп икономически предмети, свързани с банковия свят, понеже ни беше специалност. Наред с това, два езика, теория и практика счетоводство, както и да го наречем информатика най-общо /няколко предмета бяха/. И понеже гимназията имаше високо реноме, естествено на всяко състезание трябваше да имаме представители. Само, че нивото на учениците вече не беше същото. Когато почнах 8ми клас, тогавашния 12ти клас всичките паралелки бяха с успех над 5.50 и печелеха състезания наред. Когато ние бяхме 12ти клас, бяхме единствения клас в цялото училище с успех над 5. Съответно трябваше да ходим по всички състезания, щото нямаше кой друг. Та поне на мен ми беше доста трудно 11 и 12 клас да огрея хем по всички предмети с всевъзможните изисквания на учителите, хем да ходя по състезания, че и за матури да се подготвя. В един момент наистина имаше дни дето след училище сядах да уча и приключвах сутринта в 4 на следващия ден и пак на училище.
Ти даде страхотни примери, при нас по физика и информатика не е имало кой знае какви демонстрации, които да привлекат интерес. Почнах да задълбавам едва след гимназията, когато си купих първата кола, почнаха да ми стават интересни тия неща. В един момент задълбах и в компютрите, макар да не съм ИТ, поназнайвам C#, ООП, SQL, мога да вдигна едно базово приложение с поглед в бъдещето да мога да създавам и по-сериозни неща. Ама това е щото не ми се налага да уча всевъзможни неща и мога да дам фокус на нещо конкретно.
Иначе си прав и е факт, че хора като теб движат техническия прогрес. И съм ти го казвал и друг път, свалям ти шапка за знанията! Една от причините да позадълбая в дигиталния свят са точно твоите мнения из форума. Ако имах такива учили по физика/информатика, вероятно сега щях да съм инженер по професия, ама шанс, в гимназията информацията не беше поднесена интересно, суха теория, без примери, не знаеш защо го учиш това, дето го учиш, та на дърти години почвам да задълбавам.
Та това ми беше мисълта, че е хубаво да се учат различни неща, но и трябва да се поднасят по подходящ начин и да има и някакво профилиране, не може едно дете да трябва да учи 35 предмета /до толкова сме стигали в гимназията/ и всеки учител да обяснява колко му е важен предмета и да изисква да си профи.

Nickelback написа:Много ви е ниска летвата, и ако така мислеха всички, още щяхме да сме в каменната ера![]()
Издевателства над децата, безполезни, оли, оли![]()
Друга ми беше мисълта, колега. Когато станат прекалено много предмети, става трудно да задълбаеш в нещо качествено, без да пострадат други предмети. Особено пък ако имаш взискателни родители, които просто казват "учи", ма какво, защо и т.н. Имам един такъв суъченик, не съм го виждал скоро, но родителите му бяха много взискателни и той горкия вместо да напредва, почна да изостава. Не беше лошо момче, обаче последно като се видяхме, си беше малко или много неудачник.
Та, да си доразвия мисълта за многото предмети. Аз съм учил в икономическа гимназия, та наред с физика, химия, биология, география, история, български език и литература, психология, етика, логика, учехме куп икономически предмети, свързани с банковия свят, понеже ни беше специалност. Наред с това, два езика, теория и практика счетоводство, както и да го наречем информатика най-общо /няколко предмета бяха/. И понеже гимназията имаше високо реноме, естествено на всяко състезание трябваше да имаме представители. Само, че нивото на учениците вече не беше същото. Когато почнах 8ми клас, тогавашния 12ти клас всичките паралелки бяха с успех над 5.50 и печелеха състезания наред. Когато ние бяхме 12ти клас, бяхме единствения клас в цялото училище с успех над 5. Съответно трябваше да ходим по всички състезания, щото нямаше кой друг. Та поне на мен ми беше доста трудно 11 и 12 клас да огрея хем по всички предмети с всевъзможните изисквания на учителите, хем да ходя по състезания, че и за матури да се подготвя. В един момент наистина имаше дни дето след училище сядах да уча и приключвах сутринта в 4 на следващия ден и пак на училище.
Ти даде страхотни примери, при нас по физика и информатика не е имало кой знае какви демонстрации, които да привлекат интерес. Почнах да задълбавам едва след гимназията, когато си купих първата кола, почнаха да ми стават интересни тия неща. В един момент задълбах и в компютрите, макар да не съм ИТ, поназнайвам C#, ООП, SQL, мога да вдигна едно базово приложение с поглед в бъдещето да мога да създавам и по-сериозни неща. Ама това е щото не ми се налага да уча всевъзможни неща и мога да дам фокус на нещо конкретно.
Иначе си прав и е факт, че хора като теб движат техническия прогрес. И съм ти го казвал и друг път, свалям ти шапка за знанията! Една от причините да позадълбая в дигиталния свят са точно твоите мнения из форума. Ако имах такива учили по физика/информатика, вероятно сега щях да съм инженер по професия, ама шанс, в гимназията информацията не беше поднесена интересно, суха теория, без примери, не знаеш защо го учиш това, дето го учиш, та на дърти години почвам да задълбавам.
Та това ми беше мисълта, че е хубаво да се учат различни неща, но и трябва да се поднасят по подходящ начин и да има и някакво профилиране, не може едно дете да трябва да учи 35 предмета /до толкова сме стигали в гимназията/ и всеки учител да обяснява колко му е важен предмета и да изисква да си профи.

- vicho
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8378
- Регистриран на: 3.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M340i
- Мечтае да кара: Калибра
- Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин
Re: Средното образование в България
Nickelback написа:да не е щото не ти потръгна с програмисткия курс дето щеше да записваш нещо, и сега избиваш комплекси?




You said: "Time will change!" What if it changes you?
- Nickelback
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1862
- Регистриран на: 20.10.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: BigBlockV8
- Мечтае да кара: бангия с предно
- Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.
Re: Средното образование в България
Edit: @drifty
Разбрах те сега
Да, няма как да учи 35 предмета и по всичките да е на шест. Достатъчно е да са няколко в правилната комбинация
И тук идва ролята на родителя да усети и насърчи посоката на бъдещото развитие. Аз още 5-6-ти клас бях ясен с какво ще се занимавам
Но това се е случило, защото родителите ми никога не са ме оставяли на самотек и винаги са поощрявали интересите ми. Ако детето всяка вечер гледа баща си алкохолик и майка си кухавелка-моладжийка по-рядко може да възприеме някакви добри порядки и интереси. Няма как да стане. Ако човек обаче седне и прекарва време с едно дете, а дори и да практикува хобито си просто без много да се обяснява, то самото дете попива като гъба, само и само да успееш да предразположиш интереса му. Аз с баща ми съм прекарвал часове в разяснения на това "как работи света", и вярвам, че това е спомогнало в най-голяма степен за повечето ми успехи, колкото и малки да са.
Никога не съм бил добър по Биология, Химията ми беше прекалено също объркана и неточна. Но съм изкарвал прилични оценки (все 5-ци, доколкото помня). За сметка на това бях силен по Физика, доста добър по математика. Литература, История, езици ми бяха по-малко интересни, но пак съм бил с 5-ци и 6-ци. По специалните, понеже ми беше всичко адски интересно, нямаше къде да ме барнеш почти, даже и грамота ми бяха дали, поствал съм я тук
Успехът ми от средното беше 5.93 доколкото помня
Е вярно, струвало ми ааадски много време и усилия, но мисля че в последствие ми се е отплатило в порядъци 
С две думи идеята ми е, че човек трябва да учи всичко, но някои неща повече, като не трябва да става кон с капаци и да не се интересува грам от другите дисциплини
Sent from my M2102J20SG using Tapatalk
Разбрах те сега

Да, няма как да учи 35 предмета и по всичките да е на шест. Достатъчно е да са няколко в правилната комбинация


Никога не съм бил добър по Биология, Химията ми беше прекалено също объркана и неточна. Но съм изкарвал прилични оценки (все 5-ци, доколкото помня). За сметка на това бях силен по Физика, доста добър по математика. Литература, История, езици ми бяха по-малко интересни, но пак съм бил с 5-ци и 6-ци. По специалните, понеже ми беше всичко адски интересно, нямаше къде да ме барнеш почти, даже и грамота ми бяха дали, поствал съм я тук



С две думи идеята ми е, че човек трябва да учи всичко, но някои неща повече, като не трябва да става кон с капаци и да не се интересува грам от другите дисциплини

Sent from my M2102J20SG using Tapatalk
Последна промяна Nickelback на 07 Апр 2022, 19:27, променена общо 2 пъти
"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.
- Nickelback
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1862
- Регистриран на: 20.10.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: BigBlockV8
- Мечтае да кара: бангия с предно
- Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.
Re: Средното образование в България
vicho написа:Nickelback написа:да не е щото не ти потръгна с програмисткия курс дето щеше да записваш нещо, и сега избиваш комплекси?
![]()
![]()
![]()

Sent from my M2102J20SG using Tapatalk
"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: St.Trinity