Поредно изкривяване на дискове
Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори
- unikalen88
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1553
- Регистриран на: 7.09.2008
- Местоположение: около Пловдив
- Кара: BMW 330cd
Re: Поредно изкривяване на дискове
dr.peshev написа:Кой търговец ще замени криви дискове?!
Дискове,съединител,накладки .........са консумативи!
Както един съединител се пали за секунди,така и диск се криви от локва с вода!
p.s.Най-обичам да гледам как на автомивка се започва банята от горещите дискове
приказки от 1001 нощ,работил съм на мивка и такива глупости няма как да се случат,колкото и топъл да е диска нищо няма да му стане,както колегата пише аре като вали или има някъде локва да не си караме колите,просто или диска е качествен или не,следователно ако е ментак или от прегряване или от ползване се криви,ако диска е качествен не мивка ми квото и да го правиш докато не направи ръб и доиде време да се смени няма да мръдне

- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: Поредно изкривяване на дискове
Не искам да ви уча на физика , но има понятия като свиване,вътрешно напрежение,охлаждане и деформация на металите!
Като сте толкова хитри, продължавайте да сменяте дискове всеки месец!
http://www.powerbrake.co.za/tech_info/t ... arping.htm
Brake Tech #03
Disc Distortion or ‘warping’
Are warped brake discs the main cause of brake judder?
Absolutely not! The overwhelming majority of brake judder complaints are caused by a condition called Disc Thickness Variation (DTV). In fact brake discs actually warp or distort rather seldom. However distortion can occur and it is worthwhile understanding the causes of distorted brake discs.
[IMPORTANT: If you have not read Brake Tech article #1, entitled The final word on brake judder» then please do so BEFORE reading this article.]
Let’s start off with a basic definition for a “warped” (hereafter referred to as “distorted”) brake disc.
A brake disc is considered distorted if, during operation or as a result of operation, it changes shape leading to unacceptable axial runout of the friction surfaces of the disc in relation to the caliper and brake pads.
This condition may or may not be felt as a brake judder of varying levels of intensity.
In other words we are ruling out discs that have unacceptable runout measurements, prior to operation, when they leave the factory. Runout that results from poor manufacturing processes will lead to DTV and brake judder but did not result from use/abuse of the disc and can therefore not be considered a result of disc distortion.
Permanent distortion
A disc is considered to have permanent distortion when the change in shape and resulting runout remain after the disc has returned to ambient temperature (cooled completely). In other words it is a permanent condition and will normally be felt even on the initial brake application when disc are cool and is referred to as – “Cold Judder”.
In our experience the most common cause of disc distortion is the failure of drivers to ‘season’ or stress-relieve new discs by following recommended bed-in procedures. During the disc casting process molten iron is poured into sand moulds at temperatures in excess of 1350˚C and allowed to cool rapidly into solid form. This rapid cooling causes internal stresses to be ‘stored’ within the disc casting. Gradual and moderate thermal cycling (as experienced when bedding-in discs properly after fitment) is a very effective method of relieving these stresses. On the other hand - sudden, dramatic heating and cooling of un-seasoned discs can lead to distortion or cracking.
So, the message is clear. Always bed discs in correctly prior to hard driving. This will relieve internal stresses within the disc and ensure maximum resistance to distortion. (To read more about the correct bedding-in of new discs click here. Powerbrake™ discs ALL undergo a series of ‘weathering’ processes during manufacture that are designed to stress relieve the disc castings. Extensive testing has shown that these processes substantially reduce the chances of distortion and cracking. Having said that, we are the first to point out that correct bed-in has numerous other advantages and MUST be completed before any hard driving is attempted.
Temporary distortion
A disc can also exhibit temporary distortion that occurs when the disc changes shape during operation, resulting in temporary runout, which then disappears after the disc has returned to ambient temperature (cooled completely). In other words it is a temporary condition and will normally be felt only while braking when discs are running hot. It is therefore referred to as “Hot Judder”.
Hot judder seems to be most prevalent in discs that have a wide (or tall) friction surface (or pad track). It is believed that the differences in heating rates (and the resulting expansion rates) that are caused by substantial differences in rubbing speeds experienced at the inside and outside diameters of the disc friction surfaces can lead to a condition of operational distortion or “Hot judder”. This cause seems to be particularly prevalent on many German luxury sedans that feature discs with wide pad tracks and tall pad profile’s. The solution often lies in the choice of pad compound that is used in these applications. We recommend staying with a premium quality semi-metallic pad. The high metal content of the friction material tends to pull a lot of heat out of the disc, hereby lowering disc temperatures and limiting the causes of “Hot judder”. Hi-friction aramid-fibre pads with low metal content will put far more heat into the discs, making the situation worse.
Another common cause of temporary distortion is uneven material thickness of the friction surfaces of the disc. This occurs as a result of core shift during the casting process. In other words, while the outer surfaces of the disc run true from the factory, they end up expanding at different rates during operation as a result of the different thickness of the disc at different points. This results in temporary distortion of the disc when hot or “Hot judder”. The cooling vanes of the disc make it impossible to correct the thickness variances through machining and the disc must be replaced.
Finally, you should never leave the brake pedal of a vehicle applied after bring the vehicle to a standstill when the discs are very hot. The area in contact with the friction material will not be allowed to cool as quickly as the rest of the disc surface resulting in definite temporary and possible permanent distortion. This is particularly relevant to drivers taking part in track days. You will often notice that race teams will push a racecar backwards and forwards in the pits for a few minutes after the vehicle comes off the track. This is to allow the discs (and other components) to rotate and cool more evenly.
Distortion leads to DTV
The most important point to accept is that disc distortion, whether temporary or permanent, will eventually lead to DTV. DTV is THE main cause of severe brake judder and results in a downward spiral that will damage a brake disc beyond repair.
Tips for avoiding disc distortion:
Buy premium quality discs that are measured in all critical dimensions prior to shipping.
Buy discs that are ‘weathered’ or ‘seasoned’ by the manufacturer.
Always follow the manufacturer’s bed-in instructions before driving hard.
Be careful of low-metallic, high-friction pads on applications using wide pad track discs.
Slow down and let your discs cool before parking the vehicle.
Drivers taking part in track days must do a cool down lap prior to leaving the track.
Never wash your car or spray cool water onto your discs when they are hot.
p.s. Не са произведени още дискове, които да не се изкривят от грешна експлоатация!
p.p.s.От дъжд не могат,но дълбока локва и пароструйка са най-честите убийци!
Като сте толкова хитри, продължавайте да сменяте дискове всеки месец!

http://www.powerbrake.co.za/tech_info/t ... arping.htm
Brake Tech #03
Disc Distortion or ‘warping’
Are warped brake discs the main cause of brake judder?
Absolutely not! The overwhelming majority of brake judder complaints are caused by a condition called Disc Thickness Variation (DTV). In fact brake discs actually warp or distort rather seldom. However distortion can occur and it is worthwhile understanding the causes of distorted brake discs.
[IMPORTANT: If you have not read Brake Tech article #1, entitled The final word on brake judder» then please do so BEFORE reading this article.]
Let’s start off with a basic definition for a “warped” (hereafter referred to as “distorted”) brake disc.
A brake disc is considered distorted if, during operation or as a result of operation, it changes shape leading to unacceptable axial runout of the friction surfaces of the disc in relation to the caliper and brake pads.
This condition may or may not be felt as a brake judder of varying levels of intensity.
In other words we are ruling out discs that have unacceptable runout measurements, prior to operation, when they leave the factory. Runout that results from poor manufacturing processes will lead to DTV and brake judder but did not result from use/abuse of the disc and can therefore not be considered a result of disc distortion.
Permanent distortion
A disc is considered to have permanent distortion when the change in shape and resulting runout remain after the disc has returned to ambient temperature (cooled completely). In other words it is a permanent condition and will normally be felt even on the initial brake application when disc are cool and is referred to as – “Cold Judder”.
In our experience the most common cause of disc distortion is the failure of drivers to ‘season’ or stress-relieve new discs by following recommended bed-in procedures. During the disc casting process molten iron is poured into sand moulds at temperatures in excess of 1350˚C and allowed to cool rapidly into solid form. This rapid cooling causes internal stresses to be ‘stored’ within the disc casting. Gradual and moderate thermal cycling (as experienced when bedding-in discs properly after fitment) is a very effective method of relieving these stresses. On the other hand - sudden, dramatic heating and cooling of un-seasoned discs can lead to distortion or cracking.
So, the message is clear. Always bed discs in correctly prior to hard driving. This will relieve internal stresses within the disc and ensure maximum resistance to distortion. (To read more about the correct bedding-in of new discs click here. Powerbrake™ discs ALL undergo a series of ‘weathering’ processes during manufacture that are designed to stress relieve the disc castings. Extensive testing has shown that these processes substantially reduce the chances of distortion and cracking. Having said that, we are the first to point out that correct bed-in has numerous other advantages and MUST be completed before any hard driving is attempted.
Temporary distortion
A disc can also exhibit temporary distortion that occurs when the disc changes shape during operation, resulting in temporary runout, which then disappears after the disc has returned to ambient temperature (cooled completely). In other words it is a temporary condition and will normally be felt only while braking when discs are running hot. It is therefore referred to as “Hot Judder”.
Hot judder seems to be most prevalent in discs that have a wide (or tall) friction surface (or pad track). It is believed that the differences in heating rates (and the resulting expansion rates) that are caused by substantial differences in rubbing speeds experienced at the inside and outside diameters of the disc friction surfaces can lead to a condition of operational distortion or “Hot judder”. This cause seems to be particularly prevalent on many German luxury sedans that feature discs with wide pad tracks and tall pad profile’s. The solution often lies in the choice of pad compound that is used in these applications. We recommend staying with a premium quality semi-metallic pad. The high metal content of the friction material tends to pull a lot of heat out of the disc, hereby lowering disc temperatures and limiting the causes of “Hot judder”. Hi-friction aramid-fibre pads with low metal content will put far more heat into the discs, making the situation worse.
Another common cause of temporary distortion is uneven material thickness of the friction surfaces of the disc. This occurs as a result of core shift during the casting process. In other words, while the outer surfaces of the disc run true from the factory, they end up expanding at different rates during operation as a result of the different thickness of the disc at different points. This results in temporary distortion of the disc when hot or “Hot judder”. The cooling vanes of the disc make it impossible to correct the thickness variances through machining and the disc must be replaced.
Finally, you should never leave the brake pedal of a vehicle applied after bring the vehicle to a standstill when the discs are very hot. The area in contact with the friction material will not be allowed to cool as quickly as the rest of the disc surface resulting in definite temporary and possible permanent distortion. This is particularly relevant to drivers taking part in track days. You will often notice that race teams will push a racecar backwards and forwards in the pits for a few minutes after the vehicle comes off the track. This is to allow the discs (and other components) to rotate and cool more evenly.
Distortion leads to DTV
The most important point to accept is that disc distortion, whether temporary or permanent, will eventually lead to DTV. DTV is THE main cause of severe brake judder and results in a downward spiral that will damage a brake disc beyond repair.
Tips for avoiding disc distortion:
Buy premium quality discs that are measured in all critical dimensions prior to shipping.
Buy discs that are ‘weathered’ or ‘seasoned’ by the manufacturer.
Always follow the manufacturer’s bed-in instructions before driving hard.
Be careful of low-metallic, high-friction pads on applications using wide pad track discs.
Slow down and let your discs cool before parking the vehicle.
Drivers taking part in track days must do a cool down lap prior to leaving the track.
Never wash your car or spray cool water onto your discs when they are hot.
p.s. Не са произведени още дискове, които да не се изкривят от грешна експлоатация!

p.p.s.От дъжд не могат,но дълбока локва и пароструйка са най-честите убийци!

- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: Поредно изкривяване на дискове
Ще разкажа и една кратка приказка от 1001 нощ, пък който иска да вярва!
Миналата зима приятел кара София-Варна с Е39. На влизане във Варна решава да измие колата, че поводът за пътуването беше официален!
Влиза на първата автомивка и веднага влиза да го оправят!
Резултатът беше спукано предно стъкло и криви дискове.
Ама то било триплекс, ама дисковете му ги донесли от DE.
И един въпрос с повишена трудност:
-Коя е най-честата причина TDS-а да криви главата?!
Кара си баровеца с 200км/h и му се допиква!
Отбива в най-близката бензиностанция , гаси и тича до кенефа!
Връща се и колата родила!
Защо???!
Миналата зима приятел кара София-Варна с Е39. На влизане във Варна решава да измие колата, че поводът за пътуването беше официален!
Влиза на първата автомивка и веднага влиза да го оправят!
Резултатът беше спукано предно стъкло и криви дискове.
Ама то било триплекс, ама дисковете му ги донесли от DE.
И един въпрос с повишена трудност:
-Коя е най-честата причина TDS-а да криви главата?!

Кара си баровеца с 200км/h и му се допиква!
Отбива в най-близката бензиностанция , гаси и тича до кенефа!
Връща се и колата родила!
Защо???!
- streetracing12
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 547
- Регистриран на: 23.03.2014
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
Re: Поредно изкривяване на дискове
dr.peshev написа:Ще разкажа и една кратка приказка от 1001 нощ, пък който иска да вярва!
Миналата зима приятел кара София-Варна с Е39. На влизане във Варна решава да измие колата, че поводът за пътуването беше официален!
Влиза на първата автомивка и веднага влиза да го оправят!
Резултатът беше спукано предно стъкло и криви дискове.
Ама то било триплекс, ама дисковете му ги донесли от DE.
И един въпрос с повишена трудност:
-Коя е най-честата причина TDS-а да криви главата?!
Кара си баровеца с 200км/h и му се допиква!
Отбива в най-близката бензиностанция , гаси и тича до кенефа!
Връща се и колата родила!
Защо???!
Щото не е трябвало веднага да гаси колата а да я изкача 1 минута на празен ход да поработи


- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: Поредно изкривяване на дискове

Същото важи и за дисковете!
Slow down and let your discs cool before parking the vehicle.
- bobreti
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 450
- Регистриран на: 25.10.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320д
- Мечтае да кара: M550d
Re: Поредно изкривяване на дискове
Според мен кривите дискове са ментета.Карам две различни марки луксозни лимузини, които се карат на макс (служебни).Поддържат се едната в Камор другата Балканстар,никога до сега не съм имал криви дискове накладките ги сменям на 4 месеца.Правете си сметка по нашите магазини какво се продава. 

- vavilon
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2049
- Регистриран на: 30.05.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: E46 318i 98
- Мечтае да кара: Електромобил...
Re: Поредно изкривяване на дискове
dr.peshev написа::clap:
Същото важи и за дисковете!
Slow down and let your discs cool before parking the vehicle.
Колега, прав си за физичните закони! Но, това са вентилирани дискове, сметнати са са за натоварване и външни атмосферни условия. Вероятно има единични случаи на изкривяване от външни условия и намеси, но това е много несериозно да се третира в случая за постояно. Само едно искам да кажа, че отдавна нямам вяра и на Дарукар за частите! Всичко що е довлечено тук се прави като за България, трето качество. Който иска да си вярва в Дядо си Коледа.

- dpopov
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 263
- Регистриран на: 16.02.2012
- Местоположение: Насам-натам
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E92 335xi
- Мечтае да кара: BMW E92 M3 / BMW M2 Competition
Re: Поредно изкривяване на дискове
Аз съм бос по темата, но да споделя и моя опит : моите zimmerman sport с накладки ATE се кривнаха на 7-8 хил. км без да ми се е налагало да скачам на спирачките от висока скорост. Мислех, че моите се кривят бързо, но явно има и по-зле от мен.
Водя си ги на сервизче, престъргват ги и пак карам докато не започне да усещам трептене на волана като намалям от висока скорост (въобще не знам дали е правилно да чакам обаждане от волана :Д)
Не съм доволен, че трябва да ги престъргвам, ама .. тва е. Имам чувството, че накладките ми са една идея по-твърди и затова се ебават дисковете.
Ако някой има желание мога на лично да му споделя къде ходя да ги оправям. Хората си имат специална машина и без да свалят диска се работи..
Боли ме сърцето като гледам колко стружки падат от диска, ама тва е .. такива дискове имам..
Водя си ги на сервизче, престъргват ги и пак карам докато не започне да усещам трептене на волана като намалям от висока скорост (въобще не знам дали е правилно да чакам обаждане от волана :Д)
Не съм доволен, че трябва да ги престъргвам, ама .. тва е. Имам чувството, че накладките ми са една идея по-твърди и затова се ебават дисковете.
Ако някой има желание мога на лично да му споделя къде ходя да ги оправям. Хората си имат специална машина и без да свалят диска се работи..
Боли ме сърцето като гледам колко стружки падат от диска, ама тва е .. такива дискове имам..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car,
Oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall,
Torque is how far you take the wall with you.
Oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall,
Torque is how far you take the wall with you.
Re: Поредно изкривяване на дискове
Аз като гледам до тук само хора с 325мм дискове се оплакваме.
Явно по-малките дискове не се кривят толкова лесно и/или просто не се усеща толкова чувствително, когато леко се кривнат.
Явно по-малките дискове не се кривят толкова лесно и/или просто не се усеща толкова чувствително, когато леко се кривнат.
Трябва да си богат, за да караш BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!
- Wierdo
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 558
- Регистриран на: 8.04.2008
- Местоположение: кестен сити
- Пол: Мъж
- Кара: 545i
- Мечтае да кара: 6 series 650i Gran Coupe
Re: Поредно изкривяване на дискове
@dpopov
Колега, би ли споделил къде я правиш тази процедура? Аз съм със същия сетъп като тебе, като гледам каква ти е колата и размера на дисковете ми е същия, навъртял съм им около 6-7хиляди максимум. Дали пък наистина не са виновни накладките, а не дисковете?
Колега, би ли споделил къде я правиш тази процедура? Аз съм със същия сетъп като тебе, като гледам каква ти е колата и размера на дисковете ми е същия, навъртял съм им около 6-7хиляди максимум. Дали пък наистина не са виновни накладките, а не дисковете?
- dpopov
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 263
- Регистриран на: 16.02.2012
- Местоположение: Насам-натам
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E92 335xi
- Мечтае да кара: BMW E92 M3 / BMW M2 Competition
Re: Поредно изкривяване на дискове
имаш поща 

Understeer is when you hit the wall with the front of the car,
Oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall,
Torque is how far you take the wall with you.
Oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall,
Torque is how far you take the wall with you.
Re: Поредно изкривяване на дискове
Да, май ще се покаже заека от хралупата.
Сега тези които си мислят, че имат проблеми с кофти дискове, да се замислят с какви накладки карат. Значи не може да дадете по 200 на диск и по 70лв за комплект (за двете колела) накладки и после диска да Ви е виновен.
И още нещо ако ще взимате дискове със спортни имена то е редни и накладките да са същите, а не от друг производител и за други дискове.
И пак казвам, че такова нещо като "пристъргване" е доста краткотрайно решение.
(даже ако си сметнете и разходите, сигурно ще излезе, че за два пъти стружки сте платили като за нови дискове)
Все едно ако са ти криви гумите да направиш бърнаут и всичко да си дойде по мястото.
Сега тези които си мислят, че имат проблеми с кофти дискове, да се замислят с какви накладки карат. Значи не може да дадете по 200 на диск и по 70лв за комплект (за двете колела) накладки и после диска да Ви е виновен.
И още нещо ако ще взимате дискове със спортни имена то е редни и накладките да са същите, а не от друг производител и за други дискове.
И пак казвам, че такова нещо като "пристъргване" е доста краткотрайно решение.
(даже ако си сметнете и разходите, сигурно ще излезе, че за два пъти стружки сте платили като за нови дискове)
Все едно ако са ти криви гумите да направиш бърнаут и всичко да си дойде по мястото.
- dpopov
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 263
- Регистриран на: 16.02.2012
- Местоположение: Насам-натам
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E92 335xi
- Мечтае да кара: BMW E92 M3 / BMW M2 Competition
Re: Поредно изкривяване на дискове
Краткосрочно решение си е, тва е ясно.. Ама нови дискове 325мм за 100 лв. май няма .. нз.
Не знам защо предния собственик е сложил различни марки дискове и накладки, ама като знам, че иска максимално надежни спирачки.. бих му се доверил.. + това аз не разбирам толкова, че да давам напътствия
за тва си карам с целия кеф и като дойде време хвърлям 40-50 лв. да ги престържат и така докато свършат
btw някой запознат ли е дали има такова нещо като меки и твърди накладки :? ако да, значи според мен там ни е проблема..
Не знам защо предния собственик е сложил различни марки дискове и накладки, ама като знам, че иска максимално надежни спирачки.. бих му се доверил.. + това аз не разбирам толкова, че да давам напътствия


btw някой запознат ли е дали има такова нещо като меки и твърди накладки :? ако да, значи според мен там ни е проблема..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car,
Oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall,
Torque is how far you take the wall with you.
Oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall,
Torque is how far you take the wall with you.
- 100imenov
- ентусиаст
-
- Мнения: 1247
- Регистриран на: 28.04.2006
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: с Adaptive Drive
- Мечтае да кара: F06 с B58
Re: Поредно изкривяване на дискове
Естествено, че има познават се по това, че цапат много джантите Ате и Текстар са такива, но не купувани от колеги във форума.
(с леко изключение, той си знае кой е)

- bobreti
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 450
- Регистриран на: 25.10.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320д
- Мечтае да кара: M550d
Re: Поредно изкривяване на дискове
100imenov написа:Естествено, че има познават се по това, че цапат много джантите Ате и Текстар са такива, но не купувани от колеги във форума.(с леко изключение, той си знае кой е)
накладките TRW също са много меки
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани