Леки или тежки джанти през зимата?

3-та серия ('98-'05)

Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 188
Регистриран на: 20.12.2008
Местоположение: Around the world
Кара: e46 320d '02 // 8TA 3.0TDIQ '11
Мечтае да кара: със служебна нафта

Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от narkk » 08 Окт 2014, 7:56

Здравейте, колеги,

Знаем, че лятото е добре да се кара с възможно най-леки джанти, които осигуряват по-добър тракшън, по-добро ускорение, по-добро спиране, натоварват окачването по-малко и времето му за реакция се ускорява, което прави колата по стабилна.
Как стои обаче въпроса през зимата - попадам на противоречиви мнения. Какво мислите вие?
Drive Fast, but Friendly and Safe!!!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1862
Регистриран на: 20.10.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: BigBlockV8
Мечтае да кара: бангия с предно
Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от Nickelback » 08 Окт 2014, 8:24

Според мен на първо място трябва да са по-здрави. Има 15-инчови джанти дето тежат почти колкото 19-ки, а се кривят като кренвирши... Не мога да се сетя какво влияние толкова ще окаже една тежка джанта зимата и се надявам да споделиш. Освен, ако човек е с по-слабичък мотор, но макар и така все не може да тръгне плавно в преспите. Та едни 2-3 пъти по-тежки джанти биха осигурили една идея по-плавен ход :ok:
Изображение Изображение

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 188
Регистриран на: 20.12.2008
Местоположение: Around the world
Кара: e46 320d '02 // 8TA 3.0TDIQ '11
Мечтае да кара: със служебна нафта

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от narkk » 08 Окт 2014, 9:10

За здравината и големината - ясно, това е отделна тема.
Попаднах на мнение, че по-голямата тежест на колелата осигурявала по-добро сцепление на сняг. На запад е практика зимно време да се кара с чувал пясък в багажника. Предимството на тежката джанта, е че тежестта на колелата не се влияе от движението на купето (както при чувала :mrgreen: ) и остава добре разпределена през цялото време. Разбира се увеличава се разхода и се намаля хендлинга и респонса.
Въпросът е - до колко тези теоритични физични наблюдения изобщо имат реално влияние на поведението на автомобила и дали са с минимално значение?
Drive Fast, but Friendly and Safe!!!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2806
Регистриран на: 20.03.2009
Местоположение: New Village Customs
Кара: 332mxi

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от ogata » 08 Окт 2014, 9:20

Тежестта на цялата кола - без значение дали си с тежки джанти или чувал пясък в багажника се разпределя върху 4 точки, и това са местата където гумите контактуват със земята. Тва са определени кг. на кв. см.

По-скоро значението е гумата да е тясна, за да може да имаш най-много кг. на кв.см концентрирани върху най-малка площ.

А, относно джантите. По-естетичния вариант от доказаните железарки е оем халумин.
Поне знаеш, че няма да се криви като долните реплики ...
ИзображениеИзображение
http://www.injectorite.com http://www.klimacicite.com

старши СПАМ ентусиаст
Аватар
Мнения: 2264
Регистриран на: 8.02.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: е30 чат-пат
Мечтае да кара: варел
Детайли за колата: ...
е46 m52b20
е46 m54b30
е83 m54b30
e30 m20b25
е30 m10b18
е46 m54b25
e92 s65b40

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от K_Ilkov » 08 Окт 2014, 10:19

narkk написа:Какво мислите вие?

Мисля, че задълбаваш излишно в темата ...
За зимата гумите са важни, от джанти ефект дори и да има едва ли ще забележиш

пп. моята я карах с джанти от х5 - много копаше зимата :mhihi: (тва в кръга на шегата естествено)
Изображение

Цените са такива, че ако имаш хубава не си струва да я продаваш, а ако търсиш хубава не си струва да я купуваш.

...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1848
Регистриран на: 11.02.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
Мечтае да кара: M3

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от dr.peshev » 08 Окт 2014, 10:35

Здрави леки джанти с тесни гуми!
Аз я карам с нещо изключително рядко: Алуминиева джанта с вид на стоманена,оригинална BMW!
Хем лека, хем здрава и не ми пука от солта,лугата и дупките!
Щом BMW са преценили да направят джанта от алуминий с формата на стоманена за зимата,значи е добре за окачването
джантите и за зимата да са леки! А и едно е да паднеш в дупка с 12кг джанта+12кг гума , друго е с 12кг общо , като тежестта на колата е единственото нещо определящо натиска на гумата върху асфалта!
ЕДИНСТВЕНОТО ПО-ХУБАВО НЕЩО ОТ ШВЕДСКАТА ТРОЙКА Е БАВАРСКАТА! :winky:

Оригинални BMW дискове и накладки F10/F11 Цък :yes:
Оригинални BMW якета - Промоция Цък :yes:

Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2284
Регистриран на: 10.04.2008
Пол: Мъж
Кара: Долното
Детайли за колата: Toyota Yaris D4D 2015.

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от Elesar74 » 08 Окт 2014, 14:22

Мисля, че зимата, когато отсъства повърхност с добро сцепление, не е необходимо да копаш, понеже така затъваш и обикновено стигаш до лед или от въртенето на гумите и опитите да излезеш, заглаждаш снега така, че той става една пързалка и ефект никакъв. Понеже като се окопаеш, какво? Какво като може колата ти да копа? Целта не е да копаш, а да се придвижваш. А така, копайки, слизаш все по-ниско и по-ниско и стигаш до какво, отделно, че колата може да легне и тогава няма мърдане с каквито и гуми да си. Зимните гуми имат т.нар. ламели, които служат точно за сцепление със сняг, напълват се със сняг и контактуват със снега по този начин, така осигуряват сцепление, оттам проходимост. Не напразно всички високо проходими автомобили или изобщо превозни средства с такова предназначение, са или със широки гуми или широки вериги, за да се задържат върху снега, да създават минимален натиск, а не да потъват в него и да се окопават. От тази гледна точка, аз се чудя защо да карам зимата с тесни гуми, които увеличават натиска на по-малка контактна площ и така способстват да затъна евентуално. Намалявам контактната площ, увеличавам натиска, защо? Зимата е сезон, с най-общо, липса на условия за добро сцепление. Ако нямаш сцепление, нямаш нищо на пътя и си заплаха и за себе си и за околните, освен всички други фактори. Това е проста физика и аз не мога да разбера, защо се препоръчва зимата да караме с тесни гуми.
Човек си личи какъв е, не по това колко от високо гледа, а по това колко ниско може да се наведе.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1848
Регистриран на: 11.02.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
Мечтае да кара: M3

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от dr.peshev » 08 Окт 2014, 14:31

Защото живееш в страна, в която зимата няма път , а коловози и дупки!
Последна промяна dr.peshev на 08 Окт 2014, 14:42, променена общо 1 път
ЕДИНСТВЕНОТО ПО-ХУБАВО НЕЩО ОТ ШВЕДСКАТА ТРОЙКА Е БАВАРСКАТА! :winky:

Оригинални BMW дискове и накладки F10/F11 Цък :yes:
Оригинални BMW якета - Промоция Цък :yes:

Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4463
Регистриран на: 24.06.2005

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от tsb_bg » 08 Окт 2014, 14:34

narkk написа:.... На запад е практика зимно време да се кара с чувал пясък в багажника. ...

На "запад" практиката е зимно време да се чистят пътищата, както и кварталните улици. Не съм виждал чували в багажник нито лятото (за вилата) нито зимата (за сцепление).

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2284
Регистриран на: 10.04.2008
Пол: Мъж
Кара: Долното
Детайли за колата: Toyota Yaris D4D 2015.

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от Elesar74 » 08 Окт 2014, 16:15

dr.peshev написа:Защото живееш в страна, в която зимата няма път , а коловози и дупки!


Прощавай колега, но това не е обяснение. Не се заяждам, просто ми е интересно, откъде идва този постулат за тесните гуми зимата, който очевидно е против физичните закони и практиката, еле пък в нашата действителност, както ти каза колега, няма път, а някакво подобие. В такива условия, най-малко ти трябва да затънеш. А с намаляване на контактната площ и увеличаване на тежеста, точно това е, което се случва обикновено. Аз също сменям моите гуми с тесни зимата, но се замислих за това и нещо не намирам логиката, а тук просто споделям с вас моите мисли. Както казах, от гледна точка на физиката.
Човек си личи какъв е, не по това колко от високо гледа, а по това колко ниско може да се наведе.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 188
Регистриран на: 20.12.2008
Местоположение: Around the world
Кара: e46 320d '02 // 8TA 3.0TDIQ '11
Мечтае да кара: със служебна нафта

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от narkk » 08 Окт 2014, 17:11

Идята на темата е: как ще се отрази на поведението на колата оборудването с по-леки и по-тежки джанти при еднакъв размер гуми (на заснежена повърхност).

Относно спора Ви за размврите:
"На един и същи товар тясната гума оказва по-силен натиск върху настилката. Тя успява повече да деформира основата, върху която е стъпила, и така си оформя места за сцепление на грайферите. Ако си върху мека основа, с тясна гума по-лесно ще потънеш до твърдото, за което да се зацепиш. Ако напредваш през мек сняг, тясната гума смачква по-малко количество сняг, за да си направи коловоз и така имаш по-малко съпротивление на движението и по-малка вероятност съпротивлението да надвиши тяговата сила (т.е. да спреш с буксуване).

Защо по-високи: за да е по-малко стръмна ямката, която си правят сами. Така е по-лесно да излязат от нея. За ниските, снегът отпред по-лесно става непреодолима стена.

Кои са малкото случаи, когато широката гума е предимство?

1. утъпкан до скърцане сняг. Тогава, широката гума е по-малко склонна да го донатъпче и да си направи яма. Ако е по-утъпкан или температурата е по-ниска и не скърца, губиш това предимство.
2. екстремно спиране в дълбок сняг - обратно на придвижването в него, тогава искаш пред гумата да се събере повечко сняг, на който да предадеш енергията на движението. Как ще тръгнеш после, си е твоя работа. Защо си се засилил толкова в това време, също си е твоя работа. Ако имаш АБС или спираш без блокиране, губиш и това предимство - тогава гумата гази снега, вместо да го събира пред себе си.

Разбира се, тук говорим за нормални шосейни гуми. При блатоходите или при ATV нещата отиват другаде - търси се максимален диаметър и максимална широчина, но при налягания под 0.3-0.4 атмосфери в гумата. Там се намесват термодинамичните магии на водата и леда на границата на стапянето и ходенето отгоре върху преспите."

До колегата с "вилата" на "запад" :D
Спираха ме полицаи миналата зима на излизане от Мюнхен посока Берлин, имаха акция и проверяваха всички коли, по каква причина не знам. Единията ме пита дали знам с какво предаване ми е колата и след това ме посъветва да сложа "sandbag" в багажника за по-голяма сигурност. Дали е практика - не е постоянна, но е практика :)
Drive Fast, but Friendly and Safe!!!

кандидат ентусиаст
Online
Аватар
Мнения: 237
Регистриран на: 21.02.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 320i мнооо убаво )))
Мечтае да кара: Еххх...
Детайли за колата: e46, седан, M52,2000 cm3,150 Hp.

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от Моджо » 08 Окт 2014, 19:23

Абе и аз винаги съм твърдял, че зимата се кара с широки гуми, ама...никой не ми верва. До, колегата по-горе - То хубаво по-голямо налягане на по-тясна гума, ама то само по себе си не е достатъчно. Имаме още и контактна площ и триене. Тва па за съпротивлението по мек сняг с широка гума не е вярно. Напротив - колко по-широка е гумата толко по-добре ще върви по мек сняг. Нема високопроходим автомобил с тесни гуми. Ама това пак казвам са си мои расъждения. Един танк например що не е с тесни вериги? Щото ще затъне и дотука. А с широки маа и през снег и през кал и насекъде и тука налягането кг/см2 е по-малко от колкото на човек с обувки примерно.
И в общи линии то па една зима имаме, мани-мани.
Хм,хм...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2284
Регистриран на: 10.04.2008
Пол: Мъж
Кара: Долното
Детайли за колата: Toyota Yaris D4D 2015.

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от Elesar74 » 08 Окт 2014, 19:46

Извинявай колега, че обърнах темата ти в посока гуми. Колкото до въпроса за джантите, не мисля че е от съществено значение.
Човек си личи какъв е, не по това колко от високо гледа, а по това колко ниско може да се наведе.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1421
Регистриран на: 3.03.2011
Пол: Мъж
Кара: 330хд

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от JTD » 08 Окт 2014, 19:55

Общо взето много неверни неща се издрънкаха тук.
Дали ще караш с 225 или със 195 гума, ако и двете са напомпани на 2,4 бара да речем и двете ще правят абсолютно едно и също налягане на единица площ в снега, и двете ще потъват абсолютно еднакво.
Трябва да си богат, за да караш BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2806
Регистриран на: 20.03.2009
Местоположение: New Village Customs
Кара: 332mxi

Re: Леки или тежки джанти през зимата?

Мнение от ogata » 08 Окт 2014, 20:14

Моджо написа:....

Ти верно ли сравни ВЕРИЖНА МАШИНА с автомобил :mhihi: :mhihi: :mhihi:
Танка е съвсем друга бира като технология и примера не е адекватен.

Най-малкото танка е с два двигателя с едни кубатури, където само единия двг е равен по обем на няколко v8ци на БМВ наредени едно до друго :mhihi: Та стига някъв вътък до тия широки вериги..
ИзображениеИзображение
http://www.injectorite.com http://www.klimacicite.com

Следваща

Назад към E46

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook