Дневни светлини - КАТ
Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори
59 мнения
• Страница 3 от 4 • 1, 2, 3, 4
- omegaart
- ентусиаст
-
- Мнения: 1266
- Регистриран на: 29.11.2007
- Местоположение: Sofia/Bulgaria
- Пол: Мъж
- Кара: E39 - 540
- Мечтае да кара: Trabant
Re: Дневни светлини - КАТ
Ще си позволя да цитирам човек от друг форум
"С тия простотии ни карат единствено да мишкуваме из законите и да си търсим дупки,през които да минем.Предвид общото качество на законодателството ни, тия дупки задължително ще се намерят.
Що е то "Светлини за движение през деня" у нас е подробно регламентирано.И няма проблем дневните светлини да са допълнително монтирани.Това е уредено в две норми-първата е тази на чл.75 от ЗДВП,където е въведено задължение за мотоциклетите и мотопедите да се движат през деня с включена къса светлина отпред и габаритна светлина отзад.
За автомобилите няма изискване да се кара с пуснати задни габарити.Правилото е само "дневни или къси".Не е сложно за тълкуване-водещата хипотеза е за дневни,алтернативно къси.
ЗДВП дава и легално определение за дневни светлини:
"Дневни светлини" са светлини, предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му.За съжаление,един толкова елементарен технически въпрос отново отваря голямата тема за качеството на нашето законодателство,когато то трябва да си служи с общоупотребима техническа терминология.В текста на чл.59 се дава определение за дневни светлини,а в текста на чл.70 ал.3 въвежда задължение за използване на "светлини за движение през деня"Колкото и очевидно еднакво да изглежда едното на другото, човекът дори с минимлана юридическа грамотност знае: очевидното най-често е очевидно грешно.
Нашият ЗДВП до настоящия момент изобщо не е синхронизиран с изискванията нито на старата Директива 76/756/ЕИО наСъвета относно инсталирането на светлинни и светлинносигнални устройства на моторни превозни средства и техните ремаркета,нито с доразвиващата я нова директива 2008/89/ЕО НА КОМИСИЯТА от 24 септември 2008 година (http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... ing-light/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;)
Тези директиви нямат директно приложение и не можем да се позоваваме на тях.
Жалък опит да се прикрие над 30-годишното изоставане на законодателството ни в тази област е направено с подзаконови нормативни актове.В нашия случай това са НАРЕДБА № 86 ОТ 8 ЯНУАРИ 2004 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ГАБАРИТНИ СВЕТЛИНИ, СТОП-СИГНАЛИ И ДНЕВНИ СВЕТЛИНИ НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА И ТЕХНИТЕ РЕМАРКЕТА,чиито раздел 2 е наречен "Технически изисквания към дневните светлини"..препраща към Правило № 87 на ИКЕ/ООН.От там може да се ползва само правилото за интензитет на светлината на дневните-между 400 и 1200 кандела.
За останалите изисквания се прилага Директива 2008/89,която пък препраща към Правило 48 на Икономическата комисия на ООН.:
6.19. ФАРОВЕ ЗА ДВИЖЕНИЕ ПРЕЗ ДЕНЯ (Монтирането на това устройство може да се забрани от националните разпоредби. )
6.19.1 Наличие
Незадължително за моторните превозни средства и забранено за ремаркетата.
6.19.2. Брой
Два.
6.19.3. Схема на монтиране
Няма специално изискване.
6.19.4. Разположение
6.19.4.1. По широчина: точката от видимата повърхност по направление на условната оптическа ос, която е най-отдалечена от средната надлъжна равнина на превозното средство, трябва да се намира на не повече от 400 mm от края на габаритната широчина на превозното средство.
Разстоянието между вътрешните краища на видимите повърхности по направление на
условната оптическа ос трябва да е не по-малко от 600 mm.
Това разстояние може да се намали до 400 mm, ако габаритната широчина на превозното
средство е по-малка от 1 300 mm.
6.19.4.2. По височина: не по-малко от 250 mm и не повече от 1 500 mm над земята.
6.19.4.3. По дължина: в предната част на превозното средство. Това изискване се счита за
изпълнено, ако излъчваната светлина не причинява неудобства на водача нито пряко, нито
косвено посредством огледалата за обратно виждане и/или други отразяващи повърхности
на превозното средство.
6.19.5. Геометрична видимост
Хоризонтален ъгъл: 20° навън и 20° навътре
Вертикален ъгъл: 10° нагоре и 10° надолу.
6.19.6. Ориентация
Насочени напред.
6.19.7. Електрическо свързване
Фаровете за движение през деня трябва автоматично да се изключват при включването на
фаровете, освен когато последните се използват за подаването на предупредителни
светлинни сигнали през къси интервали.
6.19.8 Сигнализатор
Не е задължителен.
6.19.9. Други изисквания
Няма.
Грубо казано,за да имате напълно легални афтърмаркет дневни светлини,е нужно те да имат нужните сертификати означения съгласно Директивата и Наредбата.Предвид нивото на полицаите,с които сме в контакт всеки ден из улиците,обаче...дори изряден технически паспорт няма да ви спаси задника,ако ви видят като банкнота от 20 лева,движеща се самотна по улицата право към тях.
Защо използването на късите е неземна простотия,се вижда от една съвсем проста сметка
Philips LED Daylight Running Kit- Daylight 8 има интензитет 1000 кандела (Cd) (цена около 200 паунда)
При стандарт 400-1200 кандела за дневни светлини,дори най-фалшивата китайска крушка излъчва светлина с интензитет над 50,000 Cd. Марковите и разни сврхярки...там найтбрейкъри ,кул блу и т.н. са над 80,000 Cd,има и над 100 хил.
Късите светлини са проектирани да ОСВЕТЯВАТ пътя пред вас при движение нощем.Дневните имат съвсем друга цел...да ви видят другите участници в движението.От там и огромната разлика между тях в системи на свързване,интензитети и мощности."
форума - > http://www.clubford.org/forum/viewtopic ... &start=120
"С тия простотии ни карат единствено да мишкуваме из законите и да си търсим дупки,през които да минем.Предвид общото качество на законодателството ни, тия дупки задължително ще се намерят.
Що е то "Светлини за движение през деня" у нас е подробно регламентирано.И няма проблем дневните светлини да са допълнително монтирани.Това е уредено в две норми-първата е тази на чл.75 от ЗДВП,където е въведено задължение за мотоциклетите и мотопедите да се движат през деня с включена къса светлина отпред и габаритна светлина отзад.
За автомобилите няма изискване да се кара с пуснати задни габарити.Правилото е само "дневни или къси".Не е сложно за тълкуване-водещата хипотеза е за дневни,алтернативно къси.
ЗДВП дава и легално определение за дневни светлини:
"Дневни светлини" са светлини, предназначени за подобряване на възприемането и видимостта на предната част на пътно превозно средство при движението му.За съжаление,един толкова елементарен технически въпрос отново отваря голямата тема за качеството на нашето законодателство,когато то трябва да си служи с общоупотребима техническа терминология.В текста на чл.59 се дава определение за дневни светлини,а в текста на чл.70 ал.3 въвежда задължение за използване на "светлини за движение през деня"Колкото и очевидно еднакво да изглежда едното на другото, човекът дори с минимлана юридическа грамотност знае: очевидното най-често е очевидно грешно.
Нашият ЗДВП до настоящия момент изобщо не е синхронизиран с изискванията нито на старата Директива 76/756/ЕИО наСъвета относно инсталирането на светлинни и светлинносигнални устройства на моторни превозни средства и техните ремаркета,нито с доразвиващата я нова директива 2008/89/ЕО НА КОМИСИЯТА от 24 септември 2008 година (http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ ... ing-light/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;)
Тези директиви нямат директно приложение и не можем да се позоваваме на тях.
Жалък опит да се прикрие над 30-годишното изоставане на законодателството ни в тази област е направено с подзаконови нормативни актове.В нашия случай това са НАРЕДБА № 86 ОТ 8 ЯНУАРИ 2004 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ГАБАРИТНИ СВЕТЛИНИ, СТОП-СИГНАЛИ И ДНЕВНИ СВЕТЛИНИ НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА И ТЕХНИТЕ РЕМАРКЕТА,чиито раздел 2 е наречен "Технически изисквания към дневните светлини"..препраща към Правило № 87 на ИКЕ/ООН.От там може да се ползва само правилото за интензитет на светлината на дневните-между 400 и 1200 кандела.
За останалите изисквания се прилага Директива 2008/89,която пък препраща към Правило 48 на Икономическата комисия на ООН.:
6.19. ФАРОВЕ ЗА ДВИЖЕНИЕ ПРЕЗ ДЕНЯ (Монтирането на това устройство може да се забрани от националните разпоредби. )
6.19.1 Наличие
Незадължително за моторните превозни средства и забранено за ремаркетата.
6.19.2. Брой
Два.
6.19.3. Схема на монтиране
Няма специално изискване.
6.19.4. Разположение
6.19.4.1. По широчина: точката от видимата повърхност по направление на условната оптическа ос, която е най-отдалечена от средната надлъжна равнина на превозното средство, трябва да се намира на не повече от 400 mm от края на габаритната широчина на превозното средство.
Разстоянието между вътрешните краища на видимите повърхности по направление на
условната оптическа ос трябва да е не по-малко от 600 mm.
Това разстояние може да се намали до 400 mm, ако габаритната широчина на превозното
средство е по-малка от 1 300 mm.
6.19.4.2. По височина: не по-малко от 250 mm и не повече от 1 500 mm над земята.
6.19.4.3. По дължина: в предната част на превозното средство. Това изискване се счита за
изпълнено, ако излъчваната светлина не причинява неудобства на водача нито пряко, нито
косвено посредством огледалата за обратно виждане и/или други отразяващи повърхности
на превозното средство.
6.19.5. Геометрична видимост
Хоризонтален ъгъл: 20° навън и 20° навътре
Вертикален ъгъл: 10° нагоре и 10° надолу.
6.19.6. Ориентация
Насочени напред.
6.19.7. Електрическо свързване
Фаровете за движение през деня трябва автоматично да се изключват при включването на
фаровете, освен когато последните се използват за подаването на предупредителни
светлинни сигнали през къси интервали.
6.19.8 Сигнализатор
Не е задължителен.
6.19.9. Други изисквания
Няма.
Грубо казано,за да имате напълно легални афтърмаркет дневни светлини,е нужно те да имат нужните сертификати означения съгласно Директивата и Наредбата.Предвид нивото на полицаите,с които сме в контакт всеки ден из улиците,обаче...дори изряден технически паспорт няма да ви спаси задника,ако ви видят като банкнота от 20 лева,движеща се самотна по улицата право към тях.
Защо използването на късите е неземна простотия,се вижда от една съвсем проста сметка
Philips LED Daylight Running Kit- Daylight 8 има интензитет 1000 кандела (Cd) (цена около 200 паунда)
При стандарт 400-1200 кандела за дневни светлини,дори най-фалшивата китайска крушка излъчва светлина с интензитет над 50,000 Cd. Марковите и разни сврхярки...там найтбрейкъри ,кул блу и т.н. са над 80,000 Cd,има и над 100 хил.
Късите светлини са проектирани да ОСВЕТЯВАТ пътя пред вас при движение нощем.Дневните имат съвсем друга цел...да ви видят другите участници в движението.От там и огромната разлика между тях в системи на свързване,интензитети и мощности."
форума - > http://www.clubford.org/forum/viewtopic ... &start=120
- ivaylo_shack
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 175
- Регистриран на: 19.06.2010
- Местоположение: Kustendil/Yambol
- Пол: Мъж
- Кара: 520i E39
Re: Дневни светлини - КАТ
Колеги извинявам се че задавам "глупави" въпроси, но може ли да се кодира ЛЦМ да пуска фаровете със закъснение след запалването на двигателя, или ги пуска с подаването на контакт?!
- Ivo_Borisov
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3602
- Регистриран на: 10.09.2008
- Местоположение: Смолян
- Кара: E39 530D
Re: Дневни светлини - КАТ
Какво те притеснява, че ги пуска с контакта? Първоначално имаш някакви притеснения, но аз карам втора зима така. Дори и тази "тежка" зима бях така и акумулатора веднъж не ме предаде.
Аз не знам дали има възможност да ги включва със закъснение, но не виждам и някакво основателно притеснение.
Аз не знам дали има възможност да ги включва със закъснение, но не виждам и някакво основателно притеснение.


- Pashaliiski
- Потребител
-
- Мнения: 29
- Регистриран на: 6.04.2004
- Местоположение: Пловдив
- Кара: E39 '01 525d Touring, E91'06 320d
Re: Дневни светлини - КАТ
И аз искам дневни светлини! Също съм от Пловдив, моля за помощ от някой колега!
Re: Дневни светлини - КАТ
denis_dimirev написа:... вчера си пуснах дневните светлини на колата, обаче ме налегнаха два въпроса
1. Според вас ( или ако имате директно инфо според закона ) могат ли да ни глобяват за "без" фарове. В смисъл трябва ли задъ;вително да съм на къси или може и така да се кара? ...
Ето едно интересно изказване на Красимир Костов - главен инспектор в Пътна полиция при Генерална дирекция "Национална полиция" от 14.08.2012.
"Законни ли са дневните светлини?"
Отговор на този въпрос дава Красимир Костов - главен инспектор в Пътна полиция при Генерална дирекция "Национална полиция"
"Законни са дневните светлини, които са монтирани фабрично при производство на новите автомобили.
В България вече има много автомобили, които са с фабрично монтирани дневни светлини. Те се включват още със завъртането на контактния ключ.
Всякакви импровизации - монтиране на самоделни дневни светлини с неподходящи крушки и нанасяне на корекции на рефлекторите, пробиване на отвори в тях с цел монтаж на допълнителни светлини са незаконни и терминът за това нарушение е "неразрешена промяна в конструкцията в превозното средство".
Ако нямате нови дневни светлини, които са фабрично монтирани, не може да правите допълнения и следва да се движите с включени къси светлини през деня."
Източник: http://fakti.bg/avto/46175-zakonni-li-sa-dnevnite-svetlini
- NAPSTERS
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1585
- Регистриран на: 3.03.2006
- Местоположение: СОФИЯ
- Пол: Мъж
- Кара: Каквото запали
Re: Дневни светлини - КАТ
до дни ще дам схема за направа на пускане на къси или кавито искате светлини с матеряли за 4 лева. идеята е след запалване да се запалят фаровете сами. моята концепция е да се използва сигнал от алтернатора, тоест когато мотора заработи и алтернатора започне да зарежда, да се пускат и фаровете. практически може да се монтира на всички модели автомобили.
Re: Дневни светлини - КАТ
Според мен най-елегантното и безпроблемно решение е активирането на "дневни светлини" за LCM-ите които го позволяват.
Началника е казал: "Законни са дневните светлини, които са монтирани фабрично при производство на новите автомобили." което е спазено - не се променя инсталацията или самите осветителни тела и не се добавя нищо към стандартното оборудване.
Там където това е невъзможно идва ред на предложението на NAPSTERS но поне според мен проблема не е толкова в техническото решение (схема и използвани елементи) колкото до максималното използване на оригиналното окабеляване на автомобила - от една страна лесен монтаж и максимално обезопасяване, от друга да се покрие интервенцията в рамките на възможното
Началника е казал: "Законни са дневните светлини, които са монтирани фабрично при производство на новите автомобили." което е спазено - не се променя инсталацията или самите осветителни тела и не се добавя нищо към стандартното оборудване.
Там където това е невъзможно идва ред на предложението на NAPSTERS но поне според мен проблема не е толкова в техническото решение (схема и използвани елементи) колкото до максималното използване на оригиналното окабеляване на автомобила - от една страна лесен монтаж и максимално обезопасяване, от друга да се покрие интервенцията в рамките на възможното
- mishoval
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 296
- Регистриран на: 4.03.2011
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E39 520i M52B20TU
Re: Дневни светлини - КАТ
Нека си говори Началника, нали затова е Началник - да го дават по телевизията! Ако светлините отговарят на директивата, посочена преди 6 поста, виси! Друг е въпроса дали някой ще се ангажира да обжалва акт за 20 / или вече 50 / лв. или кротко ще си включи късите след няколко "..мамата....". Мисля си, че ще по -скоро второто! 

- popai
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 339
- Регистриран на: 1.11.2004
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Кара: e63 3.0 i, Х1 е84 35 i
- Мечтае да кара: м5
Re: Дневни светлини - КАТ
popai написа:Аз карам с тези
Караш , защото още не те срещнал `чичо` полицай. Като отнесеш едно фишче за 50 лв другият път ще си включиш късите.
Абе толкова ли е трудно да завъртите едно копче


Re: Дневни светлини - КАТ
ivoo написа:popai написа:Аз карам с тези
Караш , защото още не те срещнал `чичо` полицай. Като отнесеш едно фишче за 50 лв другият път ще си включиш късите.
Абе толкова ли е трудно да завъртите едно копчеами все с някакви дребни тарикатлъци се занимавате
Че за какво са му къси на колегата като е забил тези ледове в бронята?
- popai
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 339
- Регистриран на: 1.11.2004
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Кара: e63 3.0 i, Х1 е84 35 i
- Мечтае да кара: м5
Re: Дневни светлини - КАТ
ivoo написа:popai написа:Аз карам с тези
Караш , защото още не те срещнал `чичо` полицай. Като отнесеш едно фишче за 50 лв другият път ще си включиш късите.
Абе толкова ли е трудно да завъртите едно копчеами все с някакви дребни тарикатлъци се занимавате
Пътувам много, и всеки ден срещам "чичко полицай" има и закон за дневни светлини, не виждам какъв тарикатлък е това
- mishoval
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 296
- Регистриран на: 4.03.2011
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E39 520i M52B20TU
Re: Дневни светлини - КАТ
ivoo написа:popai написа:Аз карам с тези
Караш , защото още не те срещнал `чичо` полицай. Като отнесеш едно фишче за 50 лв другият път ще си включиш късите.
Абе толкова ли е трудно да завъртите едно копчеами все с някакви дребни тарикатлъци се занимавате
Глобата е 20 лв! Все още!
- hun_ter
- Потребител
-
- Мнения: 13
- Регистриран на: 19.08.2011
- Местоположение: Добрич
- Пол: Мъж
- Кара: E 39 BMW 520 i 2.2 170 к.с.
Re: Дневни светлини - КАТ
popai написа:Аз карам с тези
Привет!
Виждал съм такива лед светлини за лайсните под фаровете...китайчета някакви...същия размер и форма като лайсните, че даже и имаха сертификат някакъв, така поне каза собственика...
Та чаршафиката бил, че може да се ползват за дневни светлини...пиша чершафикат на вместо сертификат, щото знае ли човек...
Моля ако някой има повече инфо нека сподели...
Успех...
Историята на цивилизацията може да се опише с шест думи: колкото повече знаеш, толкова повече можеш...Е. Абу
...............................................................................
...............................................................................
Re: Дневни светлини - КАТ
Абе то с всичко може да караш и рядко ще се заяде някой полицай, но наистина защо постоянно мислим за това как да не спазим изискването и как да не караме на фарове, а на всяка друга възможна светлина, която имаме...
В белите страни от 15 години карат денонощно на фарове, не знам защо ние постоянно упорстваме и всяка година обсъждаме на дълго и на широко "как да не спазим изискването".
В белите страни от 15 години карат денонощно на фарове, не знам защо ние постоянно упорстваме и всяка година обсъждаме на дълго и на широко "как да не спазим изискването".
59 мнения
• Страница 3 от 4 • 1, 2, 3, 4
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани