Питане М54Б30 виско-ел.перка
Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори
- Jordana
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1617
- Регистриран на: 4.08.2011
- Местоположение: Карантина баце ....
- Пол: Мъж
- Кара: през просото
- Мечтае да кара: леговището на смог
- Детайли за колата: баничарка
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Колега няма никаква пряка връзка на увличането перката от виското с температурата на термостата.Единствено въздуха преминал през радиатора влияе на сцеплението на виско муфата.Ясно е че при различни външни температури ще се върти по различен начин.Дори и при напълно студен двигател и радиатор пак увлича перката.Със колко точно няма как да се провери.Белезите дали една виско муфа е в ред са само косвени и неможе да се каже по това фучи не фучи дали е изправна.turbo написа:Пак не е точно така, защото според отговора на 5 въпрос в същия линк пише:
"Standard Duty Thermal Turns the fan 50-60% of shaft speed when engaged."
Което ще рече, че масовите коли, каквито са нашите (при 540и не е много ясно как са нещата поради факта, че термостатът работи на 105 градуса Целзий) по принцип ще да са с такива виско съеднители. Но дори и Хеви Дютито го дават, според инфото в този линк, да се върти на 80-90% от вала на помпата. Интересното е това в червеното, когато е включен - това ще рече, че през останалото време е "изключен" и се върти с много по-малки обороти, а не право пропорционално на температурата. А в отговора на въпрос номера едно е обяснено, че с температурата се разширява (expands) термалната пружина и тя отваря клапан, който пуска силиконовия флуид да задейства виското. Не че с температурата се увлича повече перката от силикона, той по-скоро зацепва и отцепва перката. Във втори въпрос пък е отговорът за нон-термал силиконов съединител и при него вече няма disengaging или отцепване.
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Jordana написа:Колега няма никаква пряка връзка на увличането перката от виското с температурата на термостата. Единствено въздуха преминал през радиатора влияе на сцеплението на виско муфата. .....
Колкото е по-отворен термостата, толкова повече охладителна течност преминава през радиатора (големия кръг) и толкова по-висока е температурата на въздуха преминал през ламелите на радиатора към виското ...
- Jordana
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1617
- Регистриран на: 4.08.2011
- Местоположение: Карантина баце ....
- Пол: Мъж
- Кара: през просото
- Мечтае да кара: леговището на смог
- Детайли за колата: баничарка
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Това е същото което казвам.Влиянието на термостата е косвено и не е директно върху виското.Директно оказва действие въздуха преминал преминал през радиатора и обдухващ виското.Радиатора на автомобила е един обикновен топлобменик с работно вещество вода въздух.Ако приемем че тя е с постояна температура примерно 90 градуса и 10 градуса на околния въздух има един коефициент делта Т от който зависи температурата на въздуха след радиатора и респективно температурата на въздуха обдухващ виското.Ако външната температура е -5 ще се измени и делта Р тоест КПД то на самия радиатор ще нарасне .Това е при условие че обема на въздуха през радиатора е постоянен .А той е динамичен според оборотите на вентилатора и тези на двигателя както и според увличането на перката от виско муфата.Всъщност опитвам се да обясня че сработването на виско муфата не зависи по никакъв начин от термостата неговата роля е да отвори на определени градуси и да затвори под тях.Дори и да е блокирал термостата отворен виското пак ще работи .tsb_bg написа:Jordana написа:Колега няма никаква пряка връзка на увличането перката от виското с температурата на термостата. Единствено въздуха преминал през радиатора влияе на сцеплението на виско муфата. .....
Колкото е по-отворен термостата, толкова повече охладителна течност преминава през радиатора (големия кръг) и толкова по-висока е температурата на въздуха преминал през ламелите на радиатора към виското ...
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
- turbo
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2067
- Регистриран на: 20.01.2006
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Кара: МПС-та
- Мечтае да кара: самолет
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Не, че няма никаква връзка, но идеята ми беше друга. А именно, че 105 градуса Целзий са си рискова температура за еднин ДВГ. Едно е 87 градуса Целзий при 520и и съвсем друго е 105 градуса Целзий при 540и. Та от там си мисля, че може би виското при 540и да е ХЕВИ ДЮТИ - сиреч по-яко от нормалните вискота, които са се слагали по принцип на коли с виско.
БМВ на газ не може ли? Ето тук ти прочети и отново помисли!
552 к.с. GAS POWERED
Video -> AC Schnitzer GP3.10; Video -> AC Schnitzer GP3.10 "There are days in your life..."

Video -> AC Schnitzer GP3.10; Video -> AC Schnitzer GP3.10 "There are days in your life..."
- Jordana
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1617
- Регистриран на: 4.08.2011
- Местоположение: Карантина баце ....
- Пол: Мъж
- Кара: през просото
- Мечтае да кара: леговището на смог
- Детайли за колата: баничарка
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Ами 105 градуса наистина е доста неприятна температура.Ако колата е само с вода това значи завиране на водата и 100% сигура прегряване на двигателя .Тука е и другия плюс на антифриза-не ври при 100 градуса както водата.Нормално трябва да е около 92 градуса максимално.
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
- mad_presley
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4438
- Регистриран на: 5.02.2008
- Местоположение: Варна
- Кара: E39 M5
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Да, виското за 540-ките не е като на останалите и си е само за 4 и 5 литровите мотори http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=11527502804
Идеята е, че виското не тръгва рязко, както един електрически вентилатор, а започва да се върти от доста по-ниска температура. Ето и схемата:

Както се вижда, биметалната пластина не отваря рязко, защото няма пружини, както при термостата, а започва да отваря постепенно и да пуска зацепващия силикон. Примерно при 50*С е отворила на 20% и виското се върти с 20% от максималните му обороти, при 100*С (като за 540-ка) вече биметалната пластина е отворила напълно и виското работи на максиманите си обороти.
Така че, както казах по-горе, оборотите на виското се вдигат правопоропорционално на температурата.
Идеята е, че виското не тръгва рязко, както един електрически вентилатор, а започва да се върти от доста по-ниска температура. Ето и схемата:

Както се вижда, биметалната пластина не отваря рязко, защото няма пружини, както при термостата, а започва да отваря постепенно и да пуска зацепващия силикон. Примерно при 50*С е отворила на 20% и виското се върти с 20% от максималните му обороти, при 100*С (като за 540-ка) вече биметалната пластина е отворила напълно и виското работи на максиманите си обороти.
Така че, както казах по-горе, оборотите на виското се вдигат правопоропорционално на температурата.
- turbo
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2067
- Регистриран на: 20.01.2006
- Местоположение: Стара Загора
- Пол: Мъж
- Кара: МПС-та
- Мечтае да кара: самолет
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Jordana написа:Ами 105 градуса наистина е доста неприятна температура.Ако колата е само с вода това значи завиране на водата и 100% сигура прегряване на двигателя .Тука е и другия плюс на антифриза-не ври при 100 градуса както водата.Нормално трябва да е около 92 градуса максимално.
Отклоняваме се бая от темата, но все пак да спомена, че това е такаааа... ама не съвсем...

Водата ври при 100 градуса Целзий на 0 м надморска височина и атмосферно налягане 1 бар. Системата е под налягане и работи примерно на 1.5 бара (да речем). Това означава, че имаме 1 бар + 1.5 бара = 2.5 бара (да речем). И като погледнем тук: http://www.engineeringtoolbox.com/boili ... d_926.html и виждаме, че водата ще заври на 127 градуса Целзий. От тук пък следва, че даже и с чиста дестилирана водичка да каркаме пак сме ОК.

Последна промяна turbo на 19 Яну 2012, 22:36, променена общо 1 път
БМВ на газ не може ли? Ето тук ти прочети и отново помисли!
552 к.с. GAS POWERED
Video -> AC Schnitzer GP3.10; Video -> AC Schnitzer GP3.10 "There are days in your life..."

Video -> AC Schnitzer GP3.10; Video -> AC Schnitzer GP3.10 "There are days in your life..."
- динго
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 134
- Регистриран на: 2.10.2010
- Местоположение: Кюстендил
- Пол: Мъж
- Кара: Е39 530iA 2001
- Мечтае да кара: M5,X6
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Виждам,че добре се развива темата
Браво за добрите постове много са полезни за такива като мен.

- Lawmaker
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 232
- Регистриран на: 24.04.2008
- Местоположение: Пловдив
- Пол: Мъж
- Кара: BMW E39 520i '96
- Мечтае да кара: non-stop
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
turbo написа:Jordana написа:Ами 105 градуса наистина е доста неприятна температура.Ако колата е само с вода това значи завиране на водата и 100% сигура прегряване на двигателя .Тука е и другия плюс на антифриза-не ври при 100 градуса както водата.Нормално трябва да е около 92 градуса максимално.
Отклоняваме се бая от темата, но все пак да спомена, че това е такаааа... ама не съвсем...![]()
Водата ври при 100 градуса Целзий на 0 м надморска височина и атмосферно налягане 1 бар. Системата е под налягане и работи примерно на 1.5 бара (да речем). Това означава, че имаме 1 бар + 1.5 бара = 2.5 бара (да речем). И като погледнем тук: http://www.engineeringtoolbox.com/boili ... d_926.html и виждаме, че водата ще заври на 127 градуса Целзий. От тук пък следва, че даже и с чиста дестилирана водичка да каркаме пак сме ОК.
Не е точно така ! Ще се намеся понеже ми е малко специалност

- Jordana
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1617
- Регистриран на: 4.08.2011
- Местоположение: Карантина баце ....
- Пол: Мъж
- Кара: през просото
- Мечтае да кара: леговището на смог
- Детайли за колата: баничарка
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Тоест да разбираме че в радиатора с налягане 1 бар и температура 100 градуса чистата вода си кипва при тея условия. 

Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
- mad_presley
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4438
- Регистриран на: 5.02.2008
- Местоположение: Варна
- Кара: E39 M5
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Jordana написа:Тоест да разбираме че в радиатора с налягане 1 бар и температура 100 градуса чистата вода си кипва при тея условия.
Точно обратното, радиатора ти не е отворен съд

- Jordana
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1617
- Регистриран на: 4.08.2011
- Местоположение: Карантина баце ....
- Пол: Мъж
- Кара: през просото
- Мечтае да кара: леговището на смог
- Детайли за колата: баничарка
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Еми точно де.Радиатора е затворен съд.Не се добавя атмосферното налягане.Дига 1 бар като загрее и кипва.Поне от горния пост така го разбирам.mad_presley написа:Jordana написа:Тоест да разбираме че в радиатора с налягане 1 бар и температура 100 градуса чистата вода си кипва при тея условия.
Точно обратното, радиатора ти не е отворен съд
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...
- adovet
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3729
- Регистриран на: 27.01.2010
- Местоположение: Перник
- Пол: Мъж
- Кара: Tesla Y
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
Jordana написа:Еми точно де.Радиатора е затворен съд.Не се добавя атмосферното налягане.Дига 1 бар като загрее и кипва.Поне от горния пост така го разбирам.mad_presley написа:Jordana написа:Тоест да разбираме че в радиатора с налягане 1 бар и температура 100 градуса чистата вода си кипва при тея условия.
Точно обратното, радиатора ти не е отворен съд
Koгато има налягане водата кипи при по висока температура от 100 градуса
- M5
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 338
- Регистриран на: 13.09.2004
- Местоположение: София
- Кара: '97 520i - продадена
- Мечтае да кара: M5
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
При по-високо налягане водата кипи при по-ниска температура. Замислете се защо има тенджери за готвене под налягане
. В антифриза има разни добавки, за да кипи при по-висока температура.

- mad_presley
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 4438
- Регистриран на: 5.02.2008
- Местоположение: Варна
- Кара: E39 M5
Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка
M5 написа:При по-високо налягане водата кипи при по-ниска температура....
Обратното колега, точно обратното на това, което си написал. Тези неща се учат в 7-ми клас по физика.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани