Питане М54Б30 виско-ел.перка

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от Jordana » 18 Яну 2012, 18:59

turbo написа:Пак не е точно така, защото според отговора на 5 въпрос в същия линк пише:

"Standard Duty Thermal Turns the fan 50-60% of shaft speed when engaged."

Което ще рече, че масовите коли, каквито са нашите (при 540и не е много ясно как са нещата поради факта, че термостатът работи на 105 градуса Целзий) по принцип ще да са с такива виско съеднители. Но дори и Хеви Дютито го дават, според инфото в този линк, да се върти на 80-90% от вала на помпата. Интересното е това в червеното, когато е включен - това ще рече, че през останалото време е "изключен" и се върти с много по-малки обороти, а не право пропорционално на температурата. А в отговора на въпрос номера едно е обяснено, че с температурата се разширява (expands) термалната пружина и тя отваря клапан, който пуска силиконовия флуид да задейства виското. Не че с температурата се увлича повече перката от силикона, той по-скоро зацепва и отцепва перката. Във втори въпрос пък е отговорът за нон-термал силиконов съединител и при него вече няма disengaging или отцепване.
Колега няма никаква пряка връзка на увличането перката от виското с температурата на термостата.Единствено въздуха преминал през радиатора влияе на сцеплението на виско муфата.Ясно е че при различни външни температури ще се върти по различен начин.Дори и при напълно студен двигател и радиатор пак увлича перката.Със колко точно няма как да се провери.Белезите дали една виско муфа е в ред са само косвени и неможе да се каже по това фучи не фучи дали е изправна.
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4463
Регистриран на: 24.06.2005

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от tsb_bg » 18 Яну 2012, 19:33

Jordana написа:Колега няма никаква пряка връзка на увличането перката от виското с температурата на термостата. Единствено въздуха преминал през радиатора влияе на сцеплението на виско муфата. .....

Колкото е по-отворен термостата, толкова повече охладителна течност преминава през радиатора (големия кръг) и толкова по-висока е температурата на въздуха преминал през ламелите на радиатора към виското ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от Jordana » 18 Яну 2012, 21:32

tsb_bg написа:
Jordana написа:Колега няма никаква пряка връзка на увличането перката от виското с температурата на термостата. Единствено въздуха преминал през радиатора влияе на сцеплението на виско муфата. .....

Колкото е по-отворен термостата, толкова повече охладителна течност преминава през радиатора (големия кръг) и толкова по-висока е температурата на въздуха преминал през ламелите на радиатора към виското ...
Това е същото което казвам.Влиянието на термостата е косвено и не е директно върху виското.Директно оказва действие въздуха преминал преминал през радиатора и обдухващ виското.Радиатора на автомобила е един обикновен топлобменик с работно вещество вода въздух.Ако приемем че тя е с постояна температура примерно 90 градуса и 10 градуса на околния въздух има един коефициент делта Т от който зависи температурата на въздуха след радиатора и респективно температурата на въздуха обдухващ виското.Ако външната температура е -5 ще се измени и делта Р тоест КПД то на самия радиатор ще нарасне .Това е при условие че обема на въздуха през радиатора е постоянен .А той е динамичен според оборотите на вентилатора и тези на двигателя както и според увличането на перката от виско муфата.Всъщност опитвам се да обясня че сработването на виско муфата не зависи по никакъв начин от термостата неговата роля е да отвори на определени градуси и да затвори под тях.Дори и да е блокирал термостата отворен виското пак ще работи .
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2067
Регистриран на: 20.01.2006
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: МПС-та
Мечтае да кара: самолет

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от turbo » 18 Яну 2012, 23:12

Не, че няма никаква връзка, но идеята ми беше друга. А именно, че 105 градуса Целзий са си рискова температура за еднин ДВГ. Едно е 87 градуса Целзий при 520и и съвсем друго е 105 градуса Целзий при 540и. Та от там си мисля, че може би виското при 540и да е ХЕВИ ДЮТИ - сиреч по-яко от нормалните вискота, които са се слагали по принцип на коли с виско.
БМВ на газ не може ли? Ето тук ти прочети и отново помисли! Изображение 552 к.с. GAS POWERED
Video -> AC Schnitzer GP3.10; Video -> AC Schnitzer GP3.10 "There are days in your life..."

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от Jordana » 19 Яну 2012, 4:39

Ами 105 градуса наистина е доста неприятна температура.Ако колата е само с вода това значи завиране на водата и 100% сигура прегряване на двигателя .Тука е и другия плюс на антифриза-не ври при 100 градуса както водата.Нормално трябва да е около 92 градуса максимално.
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4438
Регистриран на: 5.02.2008
Местоположение: Варна
Кара: E39 M5

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от mad_presley » 19 Яну 2012, 10:45

Да, виското за 540-ките не е като на останалите и си е само за 4 и 5 литровите мотори http://realoem.com/bmw/partxref.do?part=11527502804

Идеята е, че виското не тръгва рязко, както един електрически вентилатор, а започва да се върти от доста по-ниска температура. Ето и схемата:
Изображение

Както се вижда, биметалната пластина не отваря рязко, защото няма пружини, както при термостата, а започва да отваря постепенно и да пуска зацепващия силикон. Примерно при 50*С е отворила на 20% и виското се върти с 20% от максималните му обороти, при 100*С (като за 540-ка) вече биметалната пластина е отворила напълно и виското работи на максиманите си обороти.

Така че, както казах по-горе, оборотите на виското се вдигат правопоропорционално на температурата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2067
Регистриран на: 20.01.2006
Местоположение: Стара Загора
Пол: Мъж
Кара: МПС-та
Мечтае да кара: самолет

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от turbo » 19 Яну 2012, 10:51

Jordana написа:Ами 105 градуса наистина е доста неприятна температура.Ако колата е само с вода това значи завиране на водата и 100% сигура прегряване на двигателя .Тука е и другия плюс на антифриза-не ври при 100 градуса както водата.Нормално трябва да е около 92 градуса максимално.


Отклоняваме се бая от темата, но все пак да спомена, че това е такаааа... ама не съвсем... :mhihi:
Водата ври при 100 градуса Целзий на 0 м надморска височина и атмосферно налягане 1 бар. Системата е под налягане и работи примерно на 1.5 бара (да речем). Това означава, че имаме 1 бар + 1.5 бара = 2.5 бара (да речем). И като погледнем тук: http://www.engineeringtoolbox.com/boili ... d_926.html и виждаме, че водата ще заври на 127 градуса Целзий. От тук пък следва, че даже и с чиста дестилирана водичка да каркаме пак сме ОК. :winky:
Последна промяна turbo на 19 Яну 2012, 22:36, променена общо 1 път
БМВ на газ не може ли? Ето тук ти прочети и отново помисли! Изображение 552 к.с. GAS POWERED
Video -> AC Schnitzer GP3.10; Video -> AC Schnitzer GP3.10 "There are days in your life..."

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 2.10.2010
Местоположение: Кюстендил
Пол: Мъж
Кара: Е39 530iA 2001
Мечтае да кара: M5,X6

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от динго » 19 Яну 2012, 20:23

Виждам,че добре се развива темата :yes: Браво за добрите постове много са полезни за такива като мен.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 232
Регистриран на: 24.04.2008
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Кара: BMW E39 520i '96
Мечтае да кара: non-stop

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от Lawmaker » 20 Яну 2012, 21:44

turbo написа:
Jordana написа:Ами 105 градуса наистина е доста неприятна температура.Ако колата е само с вода това значи завиране на водата и 100% сигура прегряване на двигателя .Тука е и другия плюс на антифриза-не ври при 100 градуса както водата.Нормално трябва да е около 92 градуса максимално.


Отклоняваме се бая от темата, но все пак да спомена, че това е такаааа... ама не съвсем... :mhihi:
Водата ври при 100 градуса Целзий на 0 м надморска височина и атмосферно налягане 1 бар. Системата е под налягане и работи примерно на 1.5 бара (да речем). Това означава, че имаме 1 бар + 1.5 бара = 2.5 бара (да речем). И като погледнем тук: http://www.engineeringtoolbox.com/boili ... d_926.html и виждаме, че водата ще заври на 127 градуса Целзий. От тук пък следва, че даже и с чиста дестилирана водичка да каркаме пак сме ОК. :winky:



Не е точно така ! Ще се намеся понеже ми е малко специалност :mhihi: ... за налягането , завирането , парата и т.н. Атмосферното налягане в затворените системи не оказва влияние на температурата на кипене на водата. Само при отворен съд може да се говори за атмосферно + ефективно/това което показват обикновените манометри/ , който сбор всъщност се нарича абсолютно налягане

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от Jordana » 20 Яну 2012, 22:00

Тоест да разбираме че в радиатора с налягане 1 бар и температура 100 градуса чистата вода си кипва при тея условия. :lol:
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4438
Регистриран на: 5.02.2008
Местоположение: Варна
Кара: E39 M5

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от mad_presley » 20 Яну 2012, 22:52

Jordana написа:Тоест да разбираме че в радиатора с налягане 1 бар и температура 100 градуса чистата вода си кипва при тея условия. :lol:

Точно обратното, радиатора ти не е отворен съд ;)

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1617
Регистриран на: 4.08.2011
Местоположение: Карантина баце ....
Пол: Мъж
Кара: през просото
Мечтае да кара: леговището на смог
Детайли за колата: баничарка

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от Jordana » 20 Яну 2012, 23:24

mad_presley написа:
Jordana написа:Тоест да разбираме че в радиатора с налягане 1 бар и температура 100 градуса чистата вода си кипва при тея условия. :lol:

Точно обратното, радиатора ти не е отворен съд ;)
Еми точно де.Радиатора е затворен съд.Не се добавя атмосферното налягане.Дига 1 бар като загрее и кипва.Поне от горния пост така го разбирам.
Горното мнение е създадено главно с развлекателна цел и може да съдържа недоказани факти и обстоятелства . Никога не повтаряйте описаните екперименти и изказаните мнения у дома - те могат да бъдат опасни за Вас !
....АВИТОХОЛ /Атила/ живя 300 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
Синът му ИРНИК /ЕРНАК/ живя 150 години. Родът му Дуло, а неговата година дилом твирем.
ГОСТУН 2 години. Родът му Ерми, а годината му докс твирем.
КУРТ управлява 60 години. Родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
БЕЗМЕР 3 години, а родът му Дуло, а годината му шегор вечем.
Именник на българските ханове ...

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3729
Регистриран на: 27.01.2010
Местоположение: Перник
Пол: Мъж
Кара: Tesla Y

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от adovet » 20 Яну 2012, 23:57

Jordana написа:
mad_presley написа:
Jordana написа:Тоест да разбираме че в радиатора с налягане 1 бар и температура 100 градуса чистата вода си кипва при тея условия. :lol:

Точно обратното, радиатора ти не е отворен съд ;)
Еми точно де.Радиатора е затворен съд.Не се добавя атмосферното налягане.Дига 1 бар като загрее и кипва.Поне от горния пост така го разбирам.

Koгато има налягане водата кипи при по висока температура от 100 градуса

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 338
Регистриран на: 13.09.2004
Местоположение: София
Кара: '97 520i - продадена
Мечтае да кара: M5

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от M5 » 23 Яну 2012, 12:45

При по-високо налягане водата кипи при по-ниска температура. Замислете се защо има тенджери за готвене под налягане :idea: . В антифриза има разни добавки, за да кипи при по-висока температура.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 4438
Регистриран на: 5.02.2008
Местоположение: Варна
Кара: E39 M5

Re: Питане М54Б30 виско-ел.перка

Мнение от mad_presley » 23 Яну 2012, 15:28

M5 написа:При по-високо налягане водата кипи при по-ниска температура....

Обратното колега, точно обратното на това, което си написал. Тези неща се учат в 7-ми клас по физика.

ПредишнаСледваща

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook