За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Модератор: Технически модератори
20 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
- zvetiko
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 6270
- Регистриран на: 24.04.2007
- Местоположение: София
- Кара: Е39М54В30
За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Един от най-важните компоненти в съвременните двигатели е моторното масло. Неговите функции не се свеждат само до „смазване“на двигателя. Моторното масло изпълнява множество функции и освен че намалява триенето и износването в двигателя, то отвежда топлината от триещите се части, уплътнява буталата в цилиндрите, отстранява нежеланите отлагания в него и не на последно място, предпазва двигателните компоненти от окисление и корозия.
Според технологията на производство, моторните масла се делят на:
- Минерални масла - създадени на изцяло на природна основа чрез процес на рафиниране.
- Полусинтетични масла – създадени също от петролни продукти. Те се получават от най-чистития продукт на фракционирането на петрола – газта.Изчистени са от недостатъците на минералното масло и предлагат добро съотношение между цена и качество. Смесват се добре с минералните масла.
- Напълно синтетични масла – получени в лаборатории, изцяло по химичен път, чрез разграждане на молекулите съставящи различни субстанции като зеленчуци и животинска мас, които след това и се рекомбинират с индивидуални атоми като се създават нови синтетични молекули. Този синтез е изцяло контролиран и по този начин се получава контролирано качество и чистота на съставките на маслото. Те са най-качествени и съответно скъпи. Не се смесват с минералните масла.
Вискозитетът
Едно от основните свойства на моторното масло е неговия вискозитет (гъстота) и промяната му при различни температури. Вискозитетният клас на моторните масла се определя съгласно общоприетия стандарт на SAE ( Дружество на инженерите от автомобилната промишленост). Според този стандарт маслата се разделят на летни, зимни и всесезонни. Най-предпочитани за нашите географски ширини са всесезонните масла. Те имат двойно обозначение, например 10W40. Числото преди знака W дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото числото е по-малко, толкова маслото е по-подвижно при ниски температури, стартирането на двигателя е по-лесно. Числото след знака W дава указания за вискозитета на маслото при 100 С.
Според вискозитета си най-разпространените класове масла биват:
- Минерални: 10W-40, 15W-40. Дават основна защита при различни двигатели. При тях се налага по-честа смяна на маслото.
- Полусинтетични: 5W-30, 10W-40, 15W-40. Дават по-добра защита на двигателя. Увеличено време от смяна до смяна на маслото.
- Пълна синтетика: 0W-30, 0W-40, 5W-40. Намалено износване в резултат на по-здрав маслен филм, облекчен старт при ниски температури. По-добри показатели при високи температури на работа на двигателя, предпазва от образуване на нагар и отлагания.
Колко точно да е този вискозитет се посочва от производителя на двигателя. Обикновено производителите допускат известни вариации във вискозитета, което ни дава по-голяма свобода в избора на масла.
Освен означенията по SAE, на всяко масло, продавано на европейския пазар има още най-малко едно означение. Това са означенията за качество на маслото според ACEA (Европейска асоциация на конструкторите на автомобили) и API ( Американски петролен институт)
АСЕА класовете са от „А1“ до „А3“ при масла за бензинови двигатели и „В1“ до „В3“ за дизелови (за леки автомобили).
АPI означават със „S“ класовете при бензиновите и със „С“ класовете при маслата за дизелови двигатели.
Качественото масло е от изключително значение за безпроблемната работа на двигателя, затова нетрябва да се прави компромис с неговия избор
Какво масло да избера и колко често да го сменям?
Няколко са основните фактори оказващи влияние върху избора на подходящото масло и интервала за смяна. Обърнете внимание на маркировките върху тубата. Според класификацията за качество, хубавото масло трябва да отговаря най-малко на ACEA A3/B3 и на АPI SJ,SL/CF. Запознайте се и с конкретните изисквания на автопроизводителя.
Ако не сте първи собственик на автомобила, разберете с какво масло (минерално, полусинтетика, пълна синтетика) е каран досега.
От съществено значение са и километрите на автомобила.
Ако автомобила е на около 100-хил. км. и е работил само с пълна синтетика е препоръчително да налеете отново такова масло. За новите двигатели това е задължително правило, защото то осигурява висококачествено смазване и предпазва двигателя.
Ако колата е от 100 до 150-180хил.км. можете да продължите със синтетично или да минете към полу-синтетика без това да нанесе вреди на двигателя.
Ако колата е над 200хил.км полусинтетиката е препоръчителна, а дори може да минете и на минерално масло, което да уплътни възникналите от износването хлабини. Напълно синтетичното масло става прекалено „тънко“ за автомобили с голям пробег. То може да доведе до „тракане“ в двигателя, течове на масло и дори до по-сериозни аварии.
При закупуването на автомобил втора употреба, никога неможем да имаме гаранция за реалният пробег. Често се случва екземпляри на 4-5 години да са навъртяли и над 300хил.км., затова внимавайте с наливането на пълна синтетика в такива коли, независимо как ви убеждават „майстори“ и продавачи. Ако автомобилът е каран дълго време с полусинтетика рискувате наливайте пълна синтетика. Ако сте карали с минерално масло НИКОГА не наливайте пълна синтетика.
С увеличаване на изминатите километри сменяйте маслата от синтетично към полусинтетично и след това минерално.
Всеки автопроизводител посочва кога трябва да се смени маслото. Обикновено това става при достигане на 10-11хил.км от последната смяна. При чисто нови автомобили първата смяна може да стане и на 15-20хил.км.(дори повече). Препоръчително е при автомобили с турбо, смяната да се извършва около 8-9хил.км., тъй като маслото от двигателя смазва и турбината. Значение за интервалите на смяна оказват и фактори като броя на студените стартове (повече кондензация в студен двигател), околната температура, износването на двигателя, ефективността на клапата на изгорелите газове.
При смяна на масло ЗАДЪЛЖИТЕЛНО сменяйте и масления филтър.
Никога не закупувайте масло от съмнителни магазини или в съмнителни опаковки без означения за качество или вискозитет. Избягвайте да купувате автомобилно масло от големите търговски вериги като Метро, Кауфланд и др. За нещастие в България се предлагат доста ментета на световните марки масла, затова подхождайте внимателно и се доверявайте само на доказани магазини и сервизи.
Какъв вискозитетен клас двигателно масло да се избере? Ще помогне следната таблица:

Колкото е по-ниска долната граница, толкова маслото е по-подходящо за ниски температури и толкова износването на двигателя при студен старт е по-малко. До какви- вижда се от таблицата.
Колкото е по-ниска горната граница, толкова маслото е по-неподходящо при високи температури и големи натоварвания на двигателя. При тези условия, ако маслото е неправилно подбрано, става прекалено течливо с всички произтичащи от това последици.
Да кажем масово харесваното във форума масло 5W30 работи чудесно при ниски температури до -30С° и осигурява чудесен студен старт с минимално износване на двигателя. Лошото е че максималната температура, до която се препоръчва е +20С°. Това означава, че е напълно неподходящо за нашата географска ширина през лятото. Защо се харесва- предполагам заради цената, вижда се заветната цифра 5, а същевременно не е скъпо.
Най-добрият избор е масло с ниска долна граница и висока горна- има чудесна течливост при ниски температури и осигурява студен старт с минимално износване на двигателя и същевременно необходимият вискозитет при високи температури и голями натоварвания на двигателя.
Наистина цената на подобни масла, ако не са фалшификати е висока, но си заслужава.
- Митко Стоянов
- Чичо Митко
-
- Мнения: 2303
- Регистриран на: 12.01.2007
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: Х5 и W209
- Мечтае да кара: DDT на море :)
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
ПП: М60 го дават да се кара с 5W40. Ако някой е виждал какъв вискозитет има 15W40 зимата няма и да помисли да го слага.
Не те ли е срам да изцвъкаш толкова глупости в една тема за масло малко по-надолу, а сега да пускаш поучителни такива? Да не можеш да разпознаеш пресечено масло от такова с конденз от къси разстояния???zvetiko написа:А аз като карах М20В25 с 20W50 повече 400 000км какво да кажа.
Според мен колегата правилно се е ориентирал към масло с подобни характеристики, особено ако обича да настъпва колата. Между другото във форума съм срещал много теми, в които проблема- обикновено тракане на повдигачите, се е създавал от масло 5W..., но никога проблем създаден от масло 10 или 15W... Наистина колкото първата цифра е по-голяма, толкова динамичният вискозитет е по-голям и толкова маслото по-бавно достига до всички части на двигателя при студеният старт, но този проблем се решава на 100% с тефлонова добавка, която прави трайно покритие, защото без нея винаги ще има елемент на сухо триене. Но с не по-малка важност е кинематичният вискозитет на маслото, който се определя от втората цифра- това е способността на маслото да запази вискозитета си при работна температура и големи натоварвания на двигателя- за това при по-сериозно каране тя трябва да е 50 или 60. И така стигаме до правилното масло- 10W60.
И между другото, според мнението на някои колеги, 10W40 над 110С° почти не смазва, за 5W40 ме е страх да си помисля.
За справка:
viewtopic.php?f=7&t=353138&p=3793320#p3793320
Модераторите, докога ще оставяте неграмотни хора да се правят на преподаватели по български език???

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю



- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.



Той колегата е явно дипломиран специалист в областта на моторните масла!
zvetiko : "0W e подходящо ако живееш в Аляска"
За справка: viewtopic.php?f=34&t=348062
- Mironikolo
- Потребител
-
- Мнения: 35
- Регистриран на: 6.10.2013
- Местоположение: Варна
- Кара: винаги с кеф
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Дайте да анализираме инфото и всеки да си каже мнението. Аз мисля, че 5W40 универсално за нашите геогравски ширини.
Има две житейски правила: Правило 1 – Не се тревожи за дреболии. Правило 2 – Всички неща са дреболии.
Фридрих Ницше
Фридрих Ницше
- Митко Стоянов
- Чичо Митко
-
- Мнения: 2303
- Регистриран на: 12.01.2007
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: Х5 и W209
- Мечтае да кара: DDT на море :)
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Въпреки, че няма да получа отговор от колегата zvetiko, искам да го запитам това негово любимо масло 10W-50 откъде си го намира, на кои марки, на каква цена??? Да не се окаже, че е като бялата лястовица...
Хубаво да знае въпросният колега, че като се цитира нещо се посочва източника.
Хубаво да знае въпросният колега, че като се цитира нещо се посочва източника.

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю



- datchko
- ентусиаст
-
- Мнения: 959
- Регистриран на: 2.10.2011
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: e61 535d LCI
- Мечтае да кара: F90
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Ето откъде може да се намери http://bit.ly/1gbTDmR
Между другото би било хубаво да не се карате и упреквате във всяка тема
На мен лично темата ми е полезна.

Между другото би било хубаво да не се карате и упреквате във всяка тема

На мен лично темата ми е полезна.
- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Castrol 10W50 е само Мотоциклетно 4-тактово масло! 

- Митко Стоянов
- Чичо Митко
-
- Мнения: 2303
- Регистриран на: 12.01.2007
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: Х5 и W209
- Мечтае да кара: DDT на море :)
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Не само Кастрола, а 95% от продаваните масла в България с този вискозитет са мотоциклетни. Затова и попитах уважаемия колега zvetiko, който се покри както винаги след мой въпрос. Обмислям да направя една тема, в която всички да му качват бисерите, а те никак не са малко.dr.peshev написа:Castrol 10W50 е само Мотоциклетно 4-тактово масло!

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю



- Denmark
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 499
- Регистриран на: 14.05.2013
- Местоположение: Denmark
- Пол: Мъж
- Кара: E39 Touring
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
добре де, ако мненията са глупости наистина, защо не се трият?
аз например не разбирам много и като прочета така формулирано мнение ще взема да повярвам и после...
а предполагам има и други като мен. нали идеята е да сме си полезни.
и да, наистина е добре да не се упреквате във всяка тема.
на мен ми предстои смяна на маслото и би ми била полезна такава тема.
Поздрави
аз например не разбирам много и като прочета така формулирано мнение ще взема да повярвам и после...
а предполагам има и други като мен. нали идеята е да сме си полезни.
и да, наистина е добре да не се упреквате във всяка тема.
на мен ми предстои смяна на маслото и би ми била полезна такава тема.
Поздрави


- Митко Стоянов
- Чичо Митко
-
- Мнения: 2303
- Регистриран на: 12.01.2007
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: Х5 и W209
- Мечтае да кара: DDT на море :)
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Denmark написа:добре де, ако мненията са глупости наистина, защо не се трият?
аз например не разбирам много и като прочета така формулирано мнение ще взема да повярвам и после...
а предполагам има и други като мен. нали идеята е да сме си полезни.
и да, наистина е добре да не се упреквате във всяка тема.
на мен ми предстои смяна на маслото и би ми била полезна такава тема.
Поздрави
Колега, много ясно, че ще повярваш, както и много други. Това му е целта на колегата zvetiko - да му вярват хората, които не разбират и после една част от тях да станат клиенти на така предлаганата от него диагностика. Никак не е сложно. И там където е хванат да ръси бисери, се прави на ощипан или се покрива както в тази тема или много други, които мога да приложа при нужда. Мненията не се трият, защото реално те не нарушават правилата на форума, а модераторите не са длъжни да са сервизни специалисти и не му правят забележка. Оттук насетне се появяваме аз и още няколко колеги, които сме се натъквали нееднократно на небивалиците, които говори уважаемия колега zvetiko, оспорваме казаното от него, той се покрива и така и така. Пак казвам - при нужда ще си служа с конкретни примери!!!
Отговарям за думите си на 100% и съм готов да бъда наказан за тях, ако са в разрез с правилата на форума!

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю



- Пресиян Василев
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1932
- Регистриран на: 1.02.2009
- Местоположение: Габрово
- Пол: Мъж
- Кара: 730д
- Мечтае да кара: космически кораб Сатурн 5
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Митко Стоянов написа:Denmark написа:добре де, ако мненията са глупости наистина, защо не се трият?
аз например не разбирам много и като прочета така формулирано мнение ще взема да повярвам и после...
а предполагам има и други като мен. нали идеята е да сме си полезни.
и да, наистина е добре да не се упреквате във всяка тема.
на мен ми предстои смяна на маслото и би ми била полезна такава тема.
Поздрави
Колега, много ясно, че ще повярваш, както и много други. Това му е целта на колегата zvetiko - да му вярват хората, които не разбират и после една част от тях да станат клиенти на така предлаганата от него диагностика. Никак не е сложно. И там където е хванат да ръси бисери, се прави на ощипан или се покрива както в тази тема или много други, които мога да приложа при нужда. Мненията не се трият, защото реално те не нарушават правилата на форума, а модераторите не са длъжни да са сервизни специалисти и не му правят забележка. Оттук насетне се появяваме аз и още няколко колеги, които сме се натъквали нееднократно на небивалиците, които говори уважаемия колега zvetiko, оспорваме казаното от него, той се покрива и така и така. Пак казвам - при нужда ще си служа с конкретни примери!!!
Отговарям за думите си на 100% и съм готов да бъда наказан за тях, ако са в разрез с правилата на форума!
Диагностика ама с ДИС. Те другите не ставали ,не забравяйте да уточните,че току виж някой го закачили с КТС или Аутобос

Диагностиката не е гледане на телевизия !
Бензина служи за измиване на дизелови части.
Бензина служи за измиване на дизелови части.
- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
viewtopic.php?f=4&t=353573

boris_k написа:zvetiko написа:Колега, двете коли са с еднакъв двигател...
Еднакъв еднакъв, колко да еднакъв, плюс минус два цилиндъра, с тях без тях ...![]()
Е*ахти диганостика

- Митко Стоянов
- Чичо Митко
-
- Мнения: 2303
- Регистриран на: 12.01.2007
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: Х5 и W209
- Мечтае да кара: DDT на море :)
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Ilko Ivanov написа:zvetiko написа:
Колега, ако не решиш проблема по начина, който описваш, е възможно монитора да има софтуерен бъг и тогава е необходимо да се презапише софтуера му.
Честно ли ???![]()
Монитор и софтуер - в едно изречение ?
Ама ти вярно си се взел за голям диагностик


Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю



- Mironikolo
- Потребител
-
- Мнения: 35
- Регистриран на: 6.10.2013
- Местоположение: Варна
- Кара: винаги с кеф
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
От скоро съм във форума, но нужно ли е да осирате вскяка тема. Извинявам се за спама.
Има две житейски правила: Правило 1 – Не се тревожи за дреболии. Правило 2 – Всички неща са дреболии.
Фридрих Ницше
Фридрих Ницше
- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.
Mironikolo написа:От скоро съм във форума, но нужно ли е да осирате вскяка тема. Извинявам се за спама.
Колега, нито познавам въпросния zvetiko , нито ме е засягал по какъвто и да е начин, за да имам нещо против него , но той раздава мнения из форума като семки и бонбони ! Мнението ми е написано само и единствено с цел някой да не допусне фаталната грешка да послуша този "диагностик" и да си сложи неподходящо масло в двигателя или да извърши друга необмислена постъпка с колата си!

20 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани