За автомобилните масла или какво масло да изберем.

5-та серия ('88-'95)

Модератор: Технически модератори

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6270
Регистриран на: 24.04.2007
Местоположение: София
Кара: Е39М54В30

За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от zvetiko » 30 Окт 2013, 10:14

Един от най-важните компоненти в съвременните двигатели е моторното масло. Неговите функции не се свеждат само до „смазване“на двигателя. Моторното масло изпълнява множество функции и освен че намалява триенето и износването в двигателя, то отвежда топлината от триещите се части, уплътнява буталата в цилиндрите, отстранява нежеланите отлагания в него и не на последно място, предпазва двигателните компоненти от окисление и корозия.

Според технологията на производство, моторните масла се делят на:

- Минерални масла - създадени на изцяло на природна основа чрез процес на рафиниране.

- Полусинтетични масла – създадени също от петролни продукти. Те се получават от най-чистития продукт на фракционирането на петрола – газта.Изчистени са от недостатъците на минералното масло и предлагат добро съотношение между цена и качество. Смесват се добре с минералните масла.

- Напълно синтетични масла – получени в лаборатории, изцяло по химичен път, чрез разграждане на молекулите съставящи различни субстанции като зеленчуци и животинска мас, които след това и се рекомбинират с индивидуални атоми като се създават нови синтетични молекули. Този синтез е изцяло контролиран и по този начин се получава контролирано качество и чистота на съставките на маслото. Те са най-качествени и съответно скъпи. Не се смесват с минералните масла.

Вискозитетът

Едно от основните свойства на моторното масло е неговия вискозитет (гъстота) и промяната му при различни температури. Вискозитетният клас на моторните масла се определя съгласно общоприетия стандарт на SAE ( Дружество на инженерите от автомобилната промишленост). Според този стандарт маслата се разделят на летни, зимни и всесезонни. Най-предпочитани за нашите географски ширини са всесезонните масла. Те имат двойно обозначение, например 10W40. Числото преди знака W дава указания за нискотемпературните свойства на маслото. Колкото числото е по-малко, толкова маслото е по-подвижно при ниски температури, стартирането на двигателя е по-лесно. Числото след знака W дава указания за вискозитета на маслото при 100 С.

Според вискозитета си най-разпространените класове масла биват:

- Минерални: 10W-40, 15W-40. Дават основна защита при различни двигатели. При тях се налага по-честа смяна на маслото.

- Полусинтетични: 5W-30, 10W-40, 15W-40. Дават по-добра защита на двигателя. Увеличено време от смяна до смяна на маслото.

- Пълна синтетика: 0W-30, 0W-40, 5W-40. Намалено износване в резултат на по-здрав маслен филм, облекчен старт при ниски температури. По-добри показатели при високи температури на работа на двигателя, предпазва от образуване на нагар и отлагания.

Колко точно да е този вискозитет се посочва от производителя на двигателя. Обикновено производителите допускат известни вариации във вискозитета, което ни дава по-голяма свобода в избора на масла.

Освен означенията по SAE, на всяко масло, продавано на европейския пазар има още най-малко едно означение. Това са означенията за качество на маслото според ACEA (Европейска асоциация на конструкторите на автомобили) и API ( Американски петролен институт)

АСЕА класовете са от „А1“ до „А3“ при масла за бензинови двигатели и „В1“ до „В3“ за дизелови (за леки автомобили).

АPI означават със „S“ класовете при бензиновите и със „С“ класовете при маслата за дизелови двигатели.

Качественото масло е от изключително значение за безпроблемната работа на двигателя, затова нетрябва да се прави компромис с неговия избор

Какво масло да избера и колко често да го сменям?

Няколко са основните фактори оказващи влияние върху избора на подходящото масло и интервала за смяна. Обърнете внимание на маркировките върху тубата. Според класификацията за качество, хубавото масло трябва да отговаря най-малко на ACEA A3/B3 и на АPI SJ,SL/CF. Запознайте се и с конкретните изисквания на автопроизводителя.

Ако не сте първи собственик на автомобила, разберете с какво масло (минерално, полусинтетика, пълна синтетика) е каран досега.

От съществено значение са и километрите на автомобила.

Ако автомобила е на около 100-хил. км. и е работил само с пълна синтетика е препоръчително да налеете отново такова масло. За новите двигатели това е задължително правило, защото то осигурява висококачествено смазване и предпазва двигателя.

Ако колата е от 100 до 150-180хил.км. можете да продължите със синтетично или да минете към полу-синтетика без това да нанесе вреди на двигателя.

Ако колата е над 200хил.км полусинтетиката е препоръчителна, а дори може да минете и на минерално масло, което да уплътни възникналите от износването хлабини. Напълно синтетичното масло става прекалено „тънко“ за автомобили с голям пробег. То може да доведе до „тракане“ в двигателя, течове на масло и дори до по-сериозни аварии.

При закупуването на автомобил втора употреба, никога неможем да имаме гаранция за реалният пробег. Често се случва екземпляри на 4-5 години да са навъртяли и над 300хил.км., затова внимавайте с наливането на пълна синтетика в такива коли, независимо как ви убеждават „майстори“ и продавачи. Ако автомобилът е каран дълго време с полусинтетика рискувате наливайте пълна синтетика. Ако сте карали с минерално масло НИКОГА не наливайте пълна синтетика.

С увеличаване на изминатите километри сменяйте маслата от синтетично към полусинтетично и след това минерално.

Всеки автопроизводител посочва кога трябва да се смени маслото. Обикновено това става при достигане на 10-11хил.км от последната смяна. При чисто нови автомобили първата смяна може да стане и на 15-20хил.км.(дори повече). Препоръчително е при автомобили с турбо, смяната да се извършва около 8-9хил.км., тъй като маслото от двигателя смазва и турбината. Значение за интервалите на смяна оказват и фактори като броя на студените стартове (повече кондензация в студен двигател), околната температура, износването на двигателя, ефективността на клапата на изгорелите газове.

При смяна на масло ЗАДЪЛЖИТЕЛНО сменяйте и масления филтър.

Никога не закупувайте масло от съмнителни магазини или в съмнителни опаковки без означения за качество или вискозитет. Избягвайте да купувате автомобилно масло от големите търговски вериги като Метро, Кауфланд и др. За нещастие в България се предлагат доста ментета на световните марки масла, затова подхождайте внимателно и се доверявайте само на доказани магазини и сервизи.


Какъв вискозитетен клас двигателно масло да се избере? Ще помогне следната таблица:

Изображение

Колкото е по-ниска долната граница, толкова маслото е по-подходящо за ниски температури и толкова износването на двигателя при студен старт е по-малко. До какви- вижда се от таблицата.

Колкото е по-ниска горната граница, толкова маслото е по-неподходящо при високи температури и големи натоварвания на двигателя. При тези условия, ако маслото е неправилно подбрано, става прекалено течливо с всички произтичащи от това последици.

Да кажем масово харесваното във форума масло 5W30 работи чудесно при ниски температури до -30С° и осигурява чудесен студен старт с минимално износване на двигателя. Лошото е че максималната температура, до която се препоръчва е +20С°. Това означава, че е напълно неподходящо за нашата географска ширина през лятото. Защо се харесва- предполагам заради цената, вижда се заветната цифра 5, а същевременно не е скъпо.

Най-добрият избор е масло с ниска долна граница и висока горна- има чудесна течливост при ниски температури и осигурява студен старт с минимално износване на двигателя и същевременно необходимият вискозитет при високи температури и голями натоварвания на двигателя.
Наистина цената на подобни масла, ако не са фалшификати е висока, но си заслужава.

Чичо Митко
Аватар
Мнения: 2303
Регистриран на: 12.01.2007
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: Х5 и W209
Мечтае да кара: DDT на море :)

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Митко Стоянов » 30 Окт 2013, 11:26

ПП: М60 го дават да се кара с 5W40. Ако някой е виждал какъв вискозитет има 15W40 зимата няма и да помисли да го слага.


zvetiko написа:А аз като карах М20В25 с 20W50 повече 400 000км какво да кажа. ;)

Според мен колегата правилно се е ориентирал към масло с подобни характеристики, особено ако обича да настъпва колата. Между другото във форума съм срещал много теми, в които проблема- обикновено тракане на повдигачите, се е създавал от масло 5W..., но никога проблем създаден от масло 10 или 15W... Наистина колкото първата цифра е по-голяма, толкова динамичният вискозитет е по-голям и толкова маслото по-бавно достига до всички части на двигателя при студеният старт, но този проблем се решава на 100% с тефлонова добавка, която прави трайно покритие, защото без нея винаги ще има елемент на сухо триене. Но с не по-малка важност е кинематичният вискозитет на маслото, който се определя от втората цифра- това е способността на маслото да запази вискозитета си при работна температура и големи натоварвания на двигателя- за това при по-сериозно каране тя трябва да е 50 или 60. И така стигаме до правилното масло- 10W60.
И между другото, според мнението на някои колеги, 10W40 над 110С° почти не смазва, за 5W40 ме е страх да си помисля. ;)
Не те ли е срам да изцвъкаш толкова глупости в една тема за масло малко по-надолу, а сега да пускаш поучителни такива? Да не можеш да разпознаеш пресечено масло от такова с конденз от къси разстояния???

За справка:
viewtopic.php?f=7&t=353138&p=3793320#p3793320


Модераторите, докога ще оставяте неграмотни хора да се правят на преподаватели по български език???
Изображение

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю :mhihi: :mhihi: :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1848
Регистриран на: 11.02.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
Мечтае да кара: M3

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от dr.peshev » 30 Окт 2013, 12:59

:clap: :clap: :clap:
Той колегата е явно дипломиран специалист в областта на моторните масла!
zvetiko : "0W e подходящо ако живееш в Аляска"
За справка: viewtopic.php?f=34&t=348062
ЕДИНСТВЕНОТО ПО-ХУБАВО НЕЩО ОТ ШВЕДСКАТА ТРОЙКА Е БАВАРСКАТА! :winky:

Оригинални BMW дискове и накладки F10/F11 Цък :yes:
Оригинални BMW якета - Промоция Цък :yes:

Изображение

Потребител
Аватар
Мнения: 35
Регистриран на: 6.10.2013
Местоположение: Варна
Кара: винаги с кеф

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Mironikolo » 30 Окт 2013, 13:16

Дайте да анализираме инфото и всеки да си каже мнението. Аз мисля, че 5W40 универсално за нашите геогравски ширини.
Има две житейски правила: Правило 1 – Не се тревожи за дреболии. Правило 2 – Всички неща са дреболии.
Фридрих Ницше

Чичо Митко
Аватар
Мнения: 2303
Регистриран на: 12.01.2007
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: Х5 и W209
Мечтае да кара: DDT на море :)

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Митко Стоянов » 30 Окт 2013, 13:29

Въпреки, че няма да получа отговор от колегата zvetiko, искам да го запитам това негово любимо масло 10W-50 откъде си го намира, на кои марки, на каква цена??? Да не се окаже, че е като бялата лястовица...
Хубаво да знае въпросният колега, че като се цитира нещо се посочва източника.
Изображение

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю :mhihi: :mhihi: :mhihi:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 959
Регистриран на: 2.10.2011
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: e61 535d LCI
Мечтае да кара: F90

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от datchko » 30 Окт 2013, 13:45

Ето откъде може да се намери http://bit.ly/1gbTDmR :winky:

Между другото би било хубаво да не се карате и упреквате във всяка тема :yes:

На мен лично темата ми е полезна.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1848
Регистриран на: 11.02.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
Мечтае да кара: M3

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от dr.peshev » 30 Окт 2013, 14:39

Castrol 10W50 е само Мотоциклетно 4-тактово масло! :mhihi:
ЕДИНСТВЕНОТО ПО-ХУБАВО НЕЩО ОТ ШВЕДСКАТА ТРОЙКА Е БАВАРСКАТА! :winky:

Оригинални BMW дискове и накладки F10/F11 Цък :yes:
Оригинални BMW якета - Промоция Цък :yes:

Изображение

Чичо Митко
Аватар
Мнения: 2303
Регистриран на: 12.01.2007
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: Х5 и W209
Мечтае да кара: DDT на море :)

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Митко Стоянов » 30 Окт 2013, 14:56

dr.peshev написа:Castrol 10W50 е само Мотоциклетно 4-тактово масло! :mhihi:
Не само Кастрола, а 95% от продаваните масла в България с този вискозитет са мотоциклетни. Затова и попитах уважаемия колега zvetiko, който се покри както винаги след мой въпрос. Обмислям да направя една тема, в която всички да му качват бисерите, а те никак не са малко.
Изображение

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю :mhihi: :mhihi: :mhihi:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 499
Регистриран на: 14.05.2013
Местоположение: Denmark
Пол: Мъж
Кара: E39 Touring

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Denmark » 30 Окт 2013, 18:07

добре де, ако мненията са глупости наистина, защо не се трият?

аз например не разбирам много и като прочета така формулирано мнение ще взема да повярвам и после...
а предполагам има и други като мен. нали идеята е да сме си полезни.

и да, наистина е добре да не се упреквате във всяка тема.

на мен ми предстои смяна на маслото и би ми била полезна такава тема.

Поздрави :wave:
Изображение

Чичо Митко
Аватар
Мнения: 2303
Регистриран на: 12.01.2007
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: Х5 и W209
Мечтае да кара: DDT на море :)

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Митко Стоянов » 30 Окт 2013, 18:51

Denmark написа:добре де, ако мненията са глупости наистина, защо не се трият?

аз например не разбирам много и като прочета така формулирано мнение ще взема да повярвам и после...
а предполагам има и други като мен. нали идеята е да сме си полезни.

и да, наистина е добре да не се упреквате във всяка тема.

на мен ми предстои смяна на маслото и би ми била полезна такава тема.

Поздрави :wave:

Колега, много ясно, че ще повярваш, както и много други. Това му е целта на колегата zvetiko - да му вярват хората, които не разбират и после една част от тях да станат клиенти на така предлаганата от него диагностика. Никак не е сложно. И там където е хванат да ръси бисери, се прави на ощипан или се покрива както в тази тема или много други, които мога да приложа при нужда. Мненията не се трият, защото реално те не нарушават правилата на форума, а модераторите не са длъжни да са сервизни специалисти и не му правят забележка. Оттук насетне се появяваме аз и още няколко колеги, които сме се натъквали нееднократно на небивалиците, които говори уважаемия колега zvetiko, оспорваме казаното от него, той се покрива и така и така. Пак казвам - при нужда ще си служа с конкретни примери!!!

Отговарям за думите си на 100% и съм готов да бъда наказан за тях, ако са в разрез с правилата на форума!
Изображение

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю :mhihi: :mhihi: :mhihi:

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1932
Регистриран на: 1.02.2009
Местоположение: Габрово
Пол: Мъж
Кара: 730д
Мечтае да кара: космически кораб Сатурн 5

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Пресиян Василев » 03 Ное 2013, 18:59

Митко Стоянов написа:
Denmark написа:добре де, ако мненията са глупости наистина, защо не се трият?

аз например не разбирам много и като прочета така формулирано мнение ще взема да повярвам и после...
а предполагам има и други като мен. нали идеята е да сме си полезни.

и да, наистина е добре да не се упреквате във всяка тема.

на мен ми предстои смяна на маслото и би ми била полезна такава тема.

Поздрави :wave:

Колега, много ясно, че ще повярваш, както и много други. Това му е целта на колегата zvetiko - да му вярват хората, които не разбират и после една част от тях да станат клиенти на така предлаганата от него диагностика. Никак не е сложно. И там където е хванат да ръси бисери, се прави на ощипан или се покрива както в тази тема или много други, които мога да приложа при нужда. Мненията не се трият, защото реално те не нарушават правилата на форума, а модераторите не са длъжни да са сервизни специалисти и не му правят забележка. Оттук насетне се появяваме аз и още няколко колеги, които сме се натъквали нееднократно на небивалиците, които говори уважаемия колега zvetiko, оспорваме казаното от него, той се покрива и така и така. Пак казвам - при нужда ще си служа с конкретни примери!!!

Отговарям за думите си на 100% и съм готов да бъда наказан за тях, ако са в разрез с правилата на форума!


Диагностика ама с ДИС. Те другите не ставали ,не забравяйте да уточните,че току виж някой го закачили с КТС или Аутобос :mhihi:
Диагностиката не е гледане на телевизия !
Бензина служи за измиване на дизелови части.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1848
Регистриран на: 11.02.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
Мечтае да кара: M3

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от dr.peshev » 03 Ное 2013, 22:41

viewtopic.php?f=4&t=353573
boris_k написа:
zvetiko написа:Колега, двете коли са с еднакъв двигател...

Еднакъв еднакъв, колко да еднакъв, плюс минус два цилиндъра, с тях без тях ... :mhihi:
Е*ахти диганостика :lol:

:mhihi:
ЕДИНСТВЕНОТО ПО-ХУБАВО НЕЩО ОТ ШВЕДСКАТА ТРОЙКА Е БАВАРСКАТА! :winky:

Оригинални BMW дискове и накладки F10/F11 Цък :yes:
Оригинални BMW якета - Промоция Цък :yes:

Изображение

Чичо Митко
Аватар
Мнения: 2303
Регистриран на: 12.01.2007
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: Х5 и W209
Мечтае да кара: DDT на море :)

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Митко Стоянов » 04 Ное 2013, 21:04

Ilko Ivanov написа:
zvetiko написа:
Колега, ако не решиш проблема по начина, който описваш, е възможно монитора да има софтуерен бъг и тогава е необходимо да се презапише софтуера му.

Честно ли ??? :shock:
Монитор и софтуер - в едно изречение ?
Ама ти вярно си се взел за голям диагностик :mhihi:

:mhihi:
Изображение

Женската жестокост край няма. Аз и подарих милиони животи.... а тя ги изплю :mhihi: :mhihi: :mhihi:

Потребител
Аватар
Мнения: 35
Регистриран на: 6.10.2013
Местоположение: Варна
Кара: винаги с кеф

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от Mironikolo » 05 Ное 2013, 1:01

От скоро съм във форума, но нужно ли е да осирате вскяка тема. Извинявам се за спама.
Има две житейски правила: Правило 1 – Не се тревожи за дреболии. Правило 2 – Всички неща са дреболии.
Фридрих Ницше

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1848
Регистриран на: 11.02.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
Мечтае да кара: M3

Re: За автомобилните масла или какво масло да изберем.

Мнение от dr.peshev » 05 Ное 2013, 9:53

Mironikolo написа:От скоро съм във форума, но нужно ли е да осирате вскяка тема. Извинявам се за спама.

Колега, нито познавам въпросния zvetiko , нито ме е засягал по какъвто и да е начин, за да имам нещо против него , но той раздава мнения из форума като семки и бонбони ! Мнението ми е написано само и единствено с цел някой да не допусне фаталната грешка да послуша този "диагностик" и да си сложи неподходящо масло в двигателя или да извърши друга необмислена постъпка с колата си! :yes:
ЕДИНСТВЕНОТО ПО-ХУБАВО НЕЩО ОТ ШВЕДСКАТА ТРОЙКА Е БАВАРСКАТА! :winky:

Оригинални BMW дискове и накладки F10/F11 Цък :yes:
Оригинални BMW якета - Промоция Цък :yes:

Изображение

Следваща

Назад към E34

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook