Смяна на масло
Модератор: Технически модератори
32 мнения
• Страница 2 от 3 • 1, 2, 3
- Ненко Вранков
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2888
- Регистриран на: 13.04.2007
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: Тежка
МОТОРНИТЕ МАСЛА
Знаем ли достатъчно за тях ?
В двигателите с вътрешно горене моторните масла изпълняват различни функции: Намаляват износването и загубите от триене, отвеждат топлината от триещите се части, защитават от корозия металите, уплътняват буталата в цилиндрите, отстраняват нежелани отлагания по възлите на детайлите. Тези функции се изпълняват в широк интервал от температури, налягане и скорост на въртене и затова те трябва да имат оптимален вискозитет (гъстота), подходящи ниско и високотемпературни свойства, антикиселинна, антикорозионна и миеща способност. Производството на такива масла се постига чрез правилния подбор на базови фракции по химичен състав и съответстваща технология на очистка, легирани с подходящ пакет добавки според класификационните нива, одобрени от производителите на автомобили.
Детергентно-диспергиращи (миещи) свойства
По време на работа на двигателя, в него непрекъснато се засмуква въздух, а с него прониква прах и други примеси. При изгарянето дори и на най-подходящата горивна смес се получават твърди продукти.Продуктите от окисляването на маслото са също нежелани. Всички те трябва да се отстраняват и маслото поема тези функции.Това не е просто механично измиване. Докато споменатите продукти са във фино диспергирано състояние те не се отделят лесно от маслото и не се отлагат върху детайлите на двигателя.Ако започнат да се слепват и увеличават размерите си, се получават утайки, лакови отложения и нагар върху металните повърхности. Способността на маслото да поддържа неразтворимите вещества във фино диспергирано състояние се нарича миеща способност. Базовите маслени фракции нямат добри миещи свойства. За това към тях се добавят специални вещества. Наличието на калций и магнезий е признак за добри миещи свойства.
..... и т.н.
Казах вече-четете, недейте само да слушата разни самоуки майстори и дечурлига из форумите. Не казвам, че тук няма интелигентни хора, но има и доста такива които не знаята, а само дават акъли и съвети...
Поне да допълня и останалите качества по-подробно...
Вискозитетно-температурни качества
Вискозитетът (гъстотата) е едно от основните свойства на смазочните масла. На неговата база се определя и вискозитетния клас. В практиката се различават динамичен, кинематичен и условен. При определяне показателите на смазочните масла е общоприето използването предимно на кинематичния. Единица за кинематичен вискозитет е сантистоксът (1cst = 1mm/s ). Вискозитетът на смазочните масла се изменя с изменението на температурата: при повишаване на температурата вискозитета намалява, а при понижаване се увеличава. Тава изменение на вискозитета за различните масла не е еднакво – в един случай той се изменя рязко, в други – незначетелно. Колкото това изменение е по-малко, толкова маслото е по-качествено. Защо? Ако едно масло при 40 С има голям вискозитет, а при 100 С – много малък, то ще затруднява нармалното пускане на студения двигател, а когато достигне работната си температура ще е много рядко и няма добре да смазва триещите се части. Затова когато избираме между две масла с еднакъв вискозитет при 100 С е по-добре да изберем това, което е по-рядко при 40 С, ако всички други параметри на двете масла са еднакви. Показател за тази зависимост е т. нар. вискозитетен индекс. Той се определя на базата на вискозитетите при 40 С и 100 С и колкото е по-голям, толкова маслото е по-качествено. Значително подобрение на този показател може да се постигне с използването на вискозитетно-индексни добавки. Така се получават т. нар. всесезонни масла, осигуряващи нормална работа на двигателя при различни климатични условия. За тях се дефинира т. нар. CCS при ниски температури. Това е динамичният вискозитет при -5, -10, -15, -20, -25, -30 С, в зависимост от вискозитетния клас по SAE. От юни 2001 г. се въведоха нови норми за CCS вискозитета при температури, които са с 5 С по-ниски от досега използваните. За определянето на способността на едно всесезонно масло да може да се поеме от маслената помпа и да се подаде до смазващите възли при ниска температура се използва показателят “гранична температура на изпомпване”, която се определя в лабораторни условия. За понижаване температурата на застиване се добавят специални вещества, наречени депресатори, които улесняват транспортирането на маслата и пускането на двигателите в зимни условия.
Антикорозионни и антиокислителни свойства
Всички моторни масла се употребяват в условията на повишена температура и активно окислително влияние на кислорода от въздуха и ако те не притежават необходимата устойчивост към това влияние, за кратко време стават негодни за смазване, образувайки киселини, смоли и други съединения. Маслото потъмнява, увеличава се вискозитетът и киселинността му.Продуктите на окислението причиняват корозия на металите, отделят се върху смазваните детайли, образуват нагар и лакообразни покрития по стените на буталата и цилиндрите, с което влошават нормалната работа на двигателя. Устойчивостта спрямо окисляване характеризира поведението на маслото в експлуатационни условия. За повишаване на тази устойчивост се използват съвременни методи на очистка на базовите маслени фракции и се прибавят антиокислителни добавки.Съдържанието на такива вещества в легираните масла е показател за добрите им антиокислителни и антикорозионни свойства.
Противоизносни и противозадирни свойства
Базовите масла, получени от различните видове нефт, след очистване, нямат еднакви смазочни свойства. За да се повиши смазочната им способност към тях се прибавят добавки, които при високи натоварвания и температури, създават непрекъснат граничен маслен филм. Той допринася за намаляване на износването и задирянето на частите на двигателя. Действието на тези добавки се състои в химичното взаимадействие на продуктите от тяхното разпадане с металите при високи температури.
Обща алкалност на моторните масла
За осигураване на дотук изброените качества на маслата се използват добавки, които вече описахме. За наличието на такива добавки в моторните масла се съди и по общата им алкалност. Тя е показател за степента на легираност на базовите фракции.За различните експлоатационни нива ( класове ) тя има различни стойности.По време на работа на маслото общата алкалност намалява. Понижаването на стойността и под нормите за всеки клас е показател за необходимостта от смяна на маслото.
Изпаряемост и пламна температура
В зависимост от състава на маслата, техните пари се възпламеняват при поднасяне на пламък при различна температура. Това е т.нар. пламна температура. Тя характеризира изпаряемостта на маслата,която води до намаляване на маслото в двигателя и налага доливане. Колкото е по-висока пламната температура, толкова по-дълго при нагряване маслото запазва първоначалните си свойства и по-малко се изпарява. Пламната температура е и показател до каква температура маже да се нагрее маслото без опастност и определя в какви температурни условия може да се употреби.
Знаем ли достатъчно за тях ?
В двигателите с вътрешно горене моторните масла изпълняват различни функции: Намаляват износването и загубите от триене, отвеждат топлината от триещите се части, защитават от корозия металите, уплътняват буталата в цилиндрите, отстраняват нежелани отлагания по възлите на детайлите. Тези функции се изпълняват в широк интервал от температури, налягане и скорост на въртене и затова те трябва да имат оптимален вискозитет (гъстота), подходящи ниско и високотемпературни свойства, антикиселинна, антикорозионна и миеща способност. Производството на такива масла се постига чрез правилния подбор на базови фракции по химичен състав и съответстваща технология на очистка, легирани с подходящ пакет добавки според класификационните нива, одобрени от производителите на автомобили.
Детергентно-диспергиращи (миещи) свойства
По време на работа на двигателя, в него непрекъснато се засмуква въздух, а с него прониква прах и други примеси. При изгарянето дори и на най-подходящата горивна смес се получават твърди продукти.Продуктите от окисляването на маслото са също нежелани. Всички те трябва да се отстраняват и маслото поема тези функции.Това не е просто механично измиване. Докато споменатите продукти са във фино диспергирано състояние те не се отделят лесно от маслото и не се отлагат върху детайлите на двигателя.Ако започнат да се слепват и увеличават размерите си, се получават утайки, лакови отложения и нагар върху металните повърхности. Способността на маслото да поддържа неразтворимите вещества във фино диспергирано състояние се нарича миеща способност. Базовите маслени фракции нямат добри миещи свойства. За това към тях се добавят специални вещества. Наличието на калций и магнезий е признак за добри миещи свойства.
..... и т.н.
Казах вече-четете, недейте само да слушата разни самоуки майстори и дечурлига из форумите. Не казвам, че тук няма интелигентни хора, но има и доста такива които не знаята, а само дават акъли и съвети...
Поне да допълня и останалите качества по-подробно...
Вискозитетно-температурни качества
Вискозитетът (гъстотата) е едно от основните свойства на смазочните масла. На неговата база се определя и вискозитетния клас. В практиката се различават динамичен, кинематичен и условен. При определяне показателите на смазочните масла е общоприето използването предимно на кинематичния. Единица за кинематичен вискозитет е сантистоксът (1cst = 1mm/s ). Вискозитетът на смазочните масла се изменя с изменението на температурата: при повишаване на температурата вискозитета намалява, а при понижаване се увеличава. Тава изменение на вискозитета за различните масла не е еднакво – в един случай той се изменя рязко, в други – незначетелно. Колкото това изменение е по-малко, толкова маслото е по-качествено. Защо? Ако едно масло при 40 С има голям вискозитет, а при 100 С – много малък, то ще затруднява нармалното пускане на студения двигател, а когато достигне работната си температура ще е много рядко и няма добре да смазва триещите се части. Затова когато избираме между две масла с еднакъв вискозитет при 100 С е по-добре да изберем това, което е по-рядко при 40 С, ако всички други параметри на двете масла са еднакви. Показател за тази зависимост е т. нар. вискозитетен индекс. Той се определя на базата на вискозитетите при 40 С и 100 С и колкото е по-голям, толкова маслото е по-качествено. Значително подобрение на този показател може да се постигне с използването на вискозитетно-индексни добавки. Така се получават т. нар. всесезонни масла, осигуряващи нормална работа на двигателя при различни климатични условия. За тях се дефинира т. нар. CCS при ниски температури. Това е динамичният вискозитет при -5, -10, -15, -20, -25, -30 С, в зависимост от вискозитетния клас по SAE. От юни 2001 г. се въведоха нови норми за CCS вискозитета при температури, които са с 5 С по-ниски от досега използваните. За определянето на способността на едно всесезонно масло да може да се поеме от маслената помпа и да се подаде до смазващите възли при ниска температура се използва показателят “гранична температура на изпомпване”, която се определя в лабораторни условия. За понижаване температурата на застиване се добавят специални вещества, наречени депресатори, които улесняват транспортирането на маслата и пускането на двигателите в зимни условия.
Антикорозионни и антиокислителни свойства
Всички моторни масла се употребяват в условията на повишена температура и активно окислително влияние на кислорода от въздуха и ако те не притежават необходимата устойчивост към това влияние, за кратко време стават негодни за смазване, образувайки киселини, смоли и други съединения. Маслото потъмнява, увеличава се вискозитетът и киселинността му.Продуктите на окислението причиняват корозия на металите, отделят се върху смазваните детайли, образуват нагар и лакообразни покрития по стените на буталата и цилиндрите, с което влошават нормалната работа на двигателя. Устойчивостта спрямо окисляване характеризира поведението на маслото в експлуатационни условия. За повишаване на тази устойчивост се използват съвременни методи на очистка на базовите маслени фракции и се прибавят антиокислителни добавки.Съдържанието на такива вещества в легираните масла е показател за добрите им антиокислителни и антикорозионни свойства.
Противоизносни и противозадирни свойства
Базовите масла, получени от различните видове нефт, след очистване, нямат еднакви смазочни свойства. За да се повиши смазочната им способност към тях се прибавят добавки, които при високи натоварвания и температури, създават непрекъснат граничен маслен филм. Той допринася за намаляване на износването и задирянето на частите на двигателя. Действието на тези добавки се състои в химичното взаимадействие на продуктите от тяхното разпадане с металите при високи температури.
Обща алкалност на моторните масла
За осигураване на дотук изброените качества на маслата се използват добавки, които вече описахме. За наличието на такива добавки в моторните масла се съди и по общата им алкалност. Тя е показател за степента на легираност на базовите фракции.За различните експлоатационни нива ( класове ) тя има различни стойности.По време на работа на маслото общата алкалност намалява. Понижаването на стойността и под нормите за всеки клас е показател за необходимостта от смяна на маслото.
Изпаряемост и пламна температура
В зависимост от състава на маслата, техните пари се възпламеняват при поднасяне на пламък при различна температура. Това е т.нар. пламна температура. Тя характеризира изпаряемостта на маслата,която води до намаляване на маслото в двигателя и налага доливане. Колкото е по-висока пламната температура, толкова по-дълго при нагряване маслото запазва първоначалните си свойства и по-малко се изпарява. Пламната температура е и показател до каква температура маже да се нагрее маслото без опастност и определя в какви температурни условия може да се употреби.
- ddddk
- ентусиаст
-
- Мнения: 1419
- Регистриран на: 6.08.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: E65


и се извинявам най-официално

P.S.: редно е да дадеш източника, който си ползвал.
"Миещите" свойства явно съм ги проспал или пропуснал..., за което съм си виновен аз, разбира се.
Поздрави и пак sorry,
Д

- bera
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 624
- Регистриран на: 1.07.2008
- Местоположение: Papenburg-Germany
- Пол: Мъж
- Кара: 525tds
ре
ddddk написа:"Миещите" свойства явно съм ги проспал или пропуснал..., за което съм си виновен аз, разбира се.
Не се извинявай аз също така съм го учил навремето, ,че маслото "...минава през маслената магистрала и Мие основните (черупкови) лагери, от там през отворите на мотовилката на горе към буталото после маслосъбирателните пръстени при хода на буталото на долу го свличат в картера..." Термина МИЕНЕ съм го заучил от едно време още, ,че маслото събира твърдите частици от процеса на горене попаднали по някакъв начин в подбуталното пространство (нагар, изгорели газове,метални частици от триенето) и ги отвежда в масления филтър наред с другите си свойства които притежава двигателното масло на МАЗАНЕ и ОХЛАЖДАНЕ. Ако някой не е съгласен с мен значи не е съгласен с дългогодишните преподаватели Тодор Гърненков и Петър Янков. "До тук с теорията айде малко практика" Обичаше да казва на времето....и отивахме в хангара и правехме моточистка на двигател с 15хил. работни часа. Ех спомени...
Поздрави.
- Ненко Вранков
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2888
- Регистриран на: 13.04.2007
- Пол: Мъж
- Детайли за колата: Тежка
Колеги,вдигам темата от пепелта но на мен не ми се получава зануляването.С кабелче го опитах но нестава.И още един въпрос,малко не е по темата,но така и така пиша за съвет-светна ми лампичката за спирачки-накладки.Но при положение че ги смениха преди седмица и четирите незнам защо пак светна вчера???
Обичай ближния,ближи обичания!!!
- predel
- ентусиаст
-
- Мнения: 1422
- Регистриран на: 18.02.2007
- Местоположение: Вече в собствена колибка!
- Пол: Мъж
- Кара: Е38, понякога Е61, Е34 и Е65
- Мечтае да кара: КА-50
arkys написа:Колеги,вдигам темата от пепелта но на мен не ми се получава зануляването.С кабелче го опитах но нестава.И още един въпрос,малко не е по темата,но така и така пиша за съвет-светна ми лампичката за спирачки-накладки.Но при положение че ги смениха преди седмица и четирите незнам защо пак светна вчера???
Ами не занулявай с КАБЕЛ.... прецакваш си ЕКУ-то. А датчика на накладките има и на предните и на задните... може просто да се е скъсал кабел или... провери ги - само 2 са

Ако няма повреда в компютъра - бийте провайдера 

- momo-1st
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 455
- Регистриран на: 29.10.2008
- Местоположение: СССР,Москва,Лубянка 2
- Пол: Мъж
- Кара: Е30-М40В18;Е36-М44В19;E91-N43B20A
- Мечтае да кара: Е30 М3 Sport Evolution
arkys написа:Благодаря,готова е.Занулих я с кабелче,само че на ПИН 7 и маса.На много места видях че е на 7 и 19,но не е така при мен.Оказа се че на задно дясно колело се бе скъсал единия кабел.
И аз го правя винаги с пин7 и на маса!Иначе и другия вариант-пин 7 и 19 съм използвал при моята-също става!Даже на повечето места по диагностични софтуери който съм гледал и разни програми от рода на Аутодата-та така го дават да се прави-пин 7 и маса! А ако може да се включа и в спора на колегите-аз съм виждал как във джип на 6хиляди километра(нов) налижат масло! Запалиха мотора,направи едно кръгче момчето върна се и маслото вече беше черно!И така знам че е нормално да бъде дори и при чисто нов автомобил!Визирам дизелите-да подчертая!!
Ако не съм прав извинете ме!Не твърдя просто изказвам мнение!
Успех на всички колеги!
bum_bum написа:Върти се, суче се и пак към соца се избива![]()
![]()
![]()
Забравете го вече тоя гнил строй.
Наслаждавайте се на придобивките на демокрацията- Е шейсе на 15 години, виски на промоция от Кауфланд, пура за 2,40 в панелката с ипотека до 2060-та.
- cod-cdbp
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8775
- Регистриран на: 18.12.2006
- Местоположение: село Кестеново
- Пол: Мъж
- Кара: мфили
- ddddk
- ентусиаст
-
- Мнения: 1419
- Регистриран на: 6.08.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: E65
Здравейте колеги,
Тъй като темата зави към зануляването си позволявам да попитам съвсем сериозно:
Ако занулиш на пинове 7 и 19 с обикновена жичка
и задържиш
повечко време (заради инспекшъна) ама и след това още малко се замоташ
и от там на сетне ако при диагностика компа не дава никакви данни
и ако от Варна карс ти кажат, че компютърът дава ерор при опит да се свържат с него
... та в такава ситуация какво би трябвало да предприеме човек... ?

Тъй като темата зави към зануляването си позволявам да попитам съвсем сериозно:
Ако занулиш на пинове 7 и 19 с обикновена жичка









- momo-1st
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 455
- Регистриран на: 29.10.2008
- Местоположение: СССР,Москва,Лубянка 2
- Пол: Мъж
- Кара: Е30-М40В18;Е36-М44В19;E91-N43B20A
- Мечтае да кара: Е30 М3 Sport Evolution
ddddk написа:Здравейте колеги,
Тъй като темата зави към зануляването си позволявам да попитам съвсем сериозно:
Ако занулиш на пинове 7 и 19 с обикновена жичкаи задържиш
повечко време (заради инспекшъна) ама и след това още малко се замоташ
и от там на сетне ако при диагностика компа не дава никакви данни
и ако от Варна карс ти кажат, че компютърът дава ерор при опит да се свържат с него
... та в такава ситуация какво би трябвало да предприеме човек... ?
![]()
![]()
Пробвай замалко номера с откачане на акомулатора за 15на минути!Не вярвам да се е "насрал" с извинение компа от подобна интервенция!Най-вероятно малко се е омотал и е загубил връзка с диагн.!Но това ти го казвам за успокоение ако си сиг.че си свързал точно 7 и 19пин!Затова колега занапред 7ми пин и маса!Да си по сигурен!Също става!
bum_bum написа:Върти се, суче се и пак към соца се избива![]()
![]()
![]()
Забравете го вече тоя гнил строй.
Наслаждавайте се на придобивките на демокрацията- Е шейсе на 15 години, виски на промоция от Кауфланд, пура за 2,40 в панелката с ипотека до 2060-та.
- ddddk
- ентусиаст
-
- Мнения: 1419
- Регистриран на: 6.08.2008
- Местоположение: Варна
- Пол: Мъж
- Кара: E65
thank you people!
Сега съм спокоен, че не съм си таковал колата сам, тя си е била така
Ама съвсем ще избягаме от темата, затова спирам по този въпрос.
Пак благодаря.
Поздрави,
Д
Сега съм спокоен, че не съм си таковал колата сам, тя си е била така

Ама съвсем ще избягаме от темата, затова спирам по този въпрос.
Пак благодаря.
Поздрави,
Д

- momo-1st
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 455
- Регистриран на: 29.10.2008
- Местоположение: СССР,Москва,Лубянка 2
- Пол: Мъж
- Кара: Е30-М40В18;Е36-М44В19;E91-N43B20A
- Мечтае да кара: Е30 М3 Sport Evolution
@2bar написа:според мен това са два различни проблема. пин 7 на щекера за диагностика отива единствено в таблото. пин 19 си е маса. т.е. дори и да изгори нещо(макар, че нищо не гори), ще е в таблото.
Колега аз казах почти същото относно пин 7 и 19!Идеята ми беше че няма проблем,ако колегата е СИГУРЕН че е бъркал в тях пинове!А ако е бръкнал другаде попогрешка?
bum_bum написа:Върти се, суче се и пак към соца се избива![]()
![]()
![]()
Забравете го вече тоя гнил строй.
Наслаждавайте се на придобивките на демокрацията- Е шейсе на 15 години, виски на промоция от Кауфланд, пура за 2,40 в панелката с ипотека до 2060-та.
32 мнения
• Страница 2 от 3 • 1, 2, 3
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани