Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

3-та серия ('83-'94)

Модератори: GEORGIEV, ///Явор, ge_a, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 176
Регистриран на: 12.01.2009
Местоположение: София/Троян
Пол: Мъж
Кара: Котлон
Мечтае да кара: e30 М3 на планински проход с нов асфалт :)
Детайли за колата: E38 740i

Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от Icooo » 22 Юли 2011, 14:34

От доста време исках светлините в купето да ме "изчакват да си сложа колана" и да загасват плавно. Също така не исках да преправям нищо по инсталацията. Затова си реших проблема със home made лампи (LED), които просто се слагат на мястото на заводските. И така:

Необходими материали:


-Кондензатор - 2200 uF , 16V (от капацитета зависи времето за изгасване)
-Резистори- (в зависимост от използваните светодиоди и мощността им). Понеже използвах мощен светодиод съм спожил по 3 резистора, което не съм сигурен дали е необходимо. В моя случай - 6х 1000 ohm
-Светодиод(и) - 1W White SMD 3200K (свети жълтеникаво като оригиналната лампа, достатъчно силно)
-Парче пластмаса (кутийка от лустро за обувки)
-Нормална лампа, от която да се вземат контактуващите конуси


Изображение

Изработване:

1. Демонтираме "плафона"
2. Изрязваме парче пластмаса и поставяме конусите:

Изображение

3. Поставяме елементите върху вече направената "стойка"
3.1 Пробиваме 2 малки отворчета за крачетата на кондензатора и го поставяме:


Изображение

3.2 Закривяваме кондензатора и поставаме резисторите (групите от резистори) от двете му страни. Облепяме с изолационна лента. Резисторите се свързват с крачетата на кондензатора. От тук се хваща захранването, като се спазва поляритета на кондензатора. След резисторите се свързва светодиода, като - на светодиода трябва да е към минуса на кондензатора (маркираната лентична с минуси на корпуса).


Изображение


Изображение


4. Изолираме където е необходимо и монтираме в плафона.

! Откъм 2та кабела са минусите, а откъм единия е +
Ако са разменени няма да светне и ще кипне кондензатора


Изображение






Краен резултат:

http://vbox7.com/play:fef0d09a92








Може би това не е най - правилния вариант, но е тествано и работи

Забележка:
Ако работи при принудително подаване на ток, а с вратата не - проблема е в палците на вратите (които са маса и е добре да се зачистят)



Благодаря за отделеното внимание. Дано съм бил полезен
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от stony1 » 22 Юли 2011, 15:17

Супер тема колега. Надявам се да помогна с малко допълнителна информация. В BMW схемите, в които има светодиоди, те са изградени на общия принцип за свързване. В групи от по четири последователно свързани светодиода и едно съпротивление във веригата свързано към маса: download/file.php?id=127806&mode=view
Ето и един сайт който може да е от полза: http://ledcalculator.net/default.aspx?lang=bg-BG
Тока на светодиода се задава 50mA, захранващото напрежение е 14,4V, напрежението на светодиода е 3 - 3,2V - това е за обикновените диоди, но при така зададените параметри, светят много добре.
Избирате си броя на диодите, който е добре да е кратен ма 4. Натискате "проектирай верига" и схемата е пред вас.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

член на клуба
Аватар
Мнения: 362
Регистриран на: 4.07.2008
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: само 2 вратки

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от Stoicho » 22 Юли 2011, 15:51

Супер е темата!Евала...иначе такъм модул за 30-ките си има и от магазина,но рядко се среща :yes:
"Българинът ще стане велик гражданин на света в деня, когато зареже най-долното си качество - винаги да гледа да мине тънко и да не си плати справедливо за това, което получава.А.Б."

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 176
Регистриран на: 12.01.2009
Местоположение: София/Троян
Пол: Мъж
Кара: Котлон
Мечтае да кара: e30 М3 на планински проход с нов асфалт :)
Детайли за колата: E38 740i

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от Icooo » 23 Юли 2011, 1:07

stony1 написа:Супер тема колега. Надявам се да помогна с малко допълнителна информация. В BMW схемите, в които има светодиоди, те са изградени на общия принцип за свързване. В групи от по четири последователно свързани светодиода и едно съпротивление във веригата свързано към маса: download/file.php?id=127806&mode=view
Ето и един сайт който може да е от полза: http://ledcalculator.net/default.aspx?lang=bg-BG
Тока на светодиода се задава 50mA, захранващото напрежение е 14,4V, напрежението на светодиода е 3 - 3,2V - това е за обикновените диоди, но при така зададените параметри, светят много добре.
Избирате си броя на диодите, който е добре да е кратен ма 4. Натискате "проектирай верига" и схемата е пред вас.



Благодаря за информацията - ще ми е полезно :yes:
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1012
Регистриран на: 3.06.2006
Местоположение: dimitrovgrad
Пол: Мъж
Кара: е30-327 . е30-320
Мечтае да кара: bmw 327i turbo
Детайли за колата: BMW 327 i

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от tuningfena » 23 Юли 2011, 17:32

интересно хрумване
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6155
Регистриран на: 27.03.2009
Местоположение: Regensburg
Пол: Мъж
Кара: Е30Е36Е39E34<---E63E65

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от ares2 » 23 Юли 2011, 18:12

добра идея колега.. браво
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1150
Регистриран на: 7.10.2007
Местоположение: Враца/София
Кара: 92' E30 M40 cabrio
Мечтае да кара: E30 M3

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от Vasko_BP » 23 Юли 2011, 18:46

Не съм много по токовете. Ще е възможно ли вместо светлодиода да се сложи обикновена крушка за да си свети като стандартно?
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от stony1 » 23 Юли 2011, 19:06

Vasko_BP написа:Не съм много по токовете. Ще е възможно ли вместо светлодиода да се сложи обикновена крушка за да си свети като стандартно?


Бързия и верен отговор е: Може :D
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6155
Регистриран на: 27.03.2009
Местоположение: Regensburg
Пол: Мъж
Кара: Е30Е36Е39E34<---E63E65

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от ares2 » 23 Юли 2011, 19:11

а има ли начин всичко това да не е в плафона а да се монтира някъде другаде по инсталацията на плафоните?
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 359
Регистриран на: 19.08.2009
Пол: Мъж

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от Мармот » 23 Юли 2011, 19:17

stony1 написа:
Vasko_BP написа:Не съм много по токовете. Ще е възможно ли вместо светлодиода да се сложи обикновена крушка за да си свети като стандартно?


Бързия и верен отговор е: Може :D

И в случая грешен...с даденото от колегата предложение става единствено със светодиод. За да стане с обикновена крушка трябва да се добави и транзистор. Кондензатора се разрежда през резистор свързан към базата като запушва плавно транзистора, които е свързан като ключ и комутира захранването на плафона.

В отговор на другия колега - да, може да не се прави във всеки палфон поотделно, а да се използва стандартната букса за тази екстра, намира се под модула на централното. На самата нея има зиведени KL15, KL30, маса от вратата, маса, + към плафоните.

Тук е дискутиран въпроса: http://e30.bg/forum/viewtopic.php?f=39&t=3012
Oversteer is when the passengers are scared, understeer is when the driver is scared.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от stony1 » 23 Юли 2011, 20:01

Мармот написа:
stony1 написа:
Vasko_BP написа:Не съм много по токовете. Ще е възможно ли вместо светлодиода да се сложи обикновена крушка за да си свети като стандартно?


Бързия и верен отговор е: Може :D

И в случая грешен...с даденото от колегата предложение става единствено със светодиод. За да стане с обикновена крушка трябва да се добави и транзистор. Кондензатора се разрежда през резистор свързан към базата като запушва плавно транзистора, които е свързан като ключ и комутира захранването на плафона.

В отговор на другия колега - да, може да не се прави във всеки палфон поотделно, а да се използва стандартната букса за тази екстра, намира се под модула на централното. На самата нея има зиведени KL15, KL30, маса от вратата, маса, + към плафоните.

Тук е дискутиран въпроса: http://e30.bg/forum/viewtopic.php?f=39&t=3012


Колега, вземи си един кондензатор не по-малък от 2200 uF, свържи го последователно на една 5W крушка, после като внимаваш да не объркаш поляритета го свържи към акумулатора. Като светне крушката, откачи веригата от акумулатора и гледай колко бързо ще угасне.
Сега по въпроса за транзистора. Използва се схемата общ емитер ОЕ, тогава транзистора е в ключов режим. На колектора се позава захранване +, емитера се свързва към маса, а базата е управляващия електрод. Базовия ток определя състоянието на транзистова, когато е свързан в ключов режим. За да говорим за базов ток, е необходимо на базата на транзистоа да се подаде напрежение, транзистора се отпушва и протича ток:
1. колектор - емитер;
2. база - емитер.
с намаляне на напрежението подавано на базата, намаля и базовия ток, и постепенно транзистора се запушва. Идеята да разреждаш кондензатор, свързан към базата на транзистор е ...
а линка, който си дал е много полезен, но ако разгледаш сшемите, ще видиш, че става дума за времем закъснителни вериги изградени на база на операционни усилватели а не на пасивни елементи.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 359
Регистриран на: 19.08.2009
Пол: Мъж

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от Мармот » 23 Юли 2011, 21:20

stony1 написа:Колега, вземи си един кондензатор не по-малък от 2200 uF, свържи го последователно на една 5W крушка, после като внимаваш да не объркаш поляритета го свържи към акумулатора. Като светне крушката, откачи веригата от акумулатора и гледай колко бързо ще угасне.
Сега по въпроса за транзистора. Използва се схемата общ емитер ОЕ, тогава транзистора е в ключов режим. На колектора се позава захранване +, емитера се свързва към маса, а базата е управляващия електрод. Базовия ток определя състоянието на транзистова, когато е свързан в ключов режим. За да говорим за базов ток, е необходимо на базата на транзистоа да се подаде напрежение, транзистора се отпушва и протича ток:
1. колектор - емитер;
2. база - емитер.
с намаляне на напрежението подавано на базата, намаля и базовия ток, и постепенно транзистора се запушва. Идеята да разреждаш кондензатор, свързан към базата на транзистор е ...
а линка, който си дал е много полезен, но ако разгледаш сшемите, ще видиш, че става дума за времем закъснителни вериги изградени на база на операционни усилватели а не на пасивни елементи.

Хубаво си си научил урока в час по градивни елементи в техникума, обясних го набързо, не ми се влиза в подробности защото не е необходимо на масовия потребител...ето една набързо спретната схема за какво става въпрос : http://prikachi.com/images/54/3605054a.jpg

И добре съм рагледал схемите, ако ти погледнш добре ще видиш, че аз съм ги постнал във въпросния форум и сигурно съм ги правил преди това...
Oversteer is when the passengers are scared, understeer is when the driver is scared.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3285
Регистриран на: 25.02.2008
Местоположение: Somewhere In Space
Пол: Мъж
Кара: E38 750iL, 740i, 728i, E39 523i
Мечтае да кара: Е31 и BMW 507
Детайли за колата: E36 Limousine limited edition designed by Stony Style Corporation (SS Co). For more details follow the link: http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic ... 8&t=179527

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от stony1 » 23 Юли 2011, 21:34

За техникума си в голяма грешка, ктакът ми не е стъпвал в такова нещо :mhihi:
Браво за схемата :yes:. Няма да изпадам в спорове, само ще допълня. Схемата е приложима за всякакви косуматори, които искаме да гаснат плавно, даже може и вентилаточе да свържем и то ще спира бавно. Идеята за транзистора е да намали плавно до 0V напрежението подавано на лампата, може и светодиод да бъде.

П.П. Ако се използва само кондензатор, лампата ще гасне много по бързо, не че няма да стане.
Българския вариант:
1. Изваждаме предпазителя;
2. Подменяме го с чисто нов, който сме купили минути преди манипулацията;
3. Тестваме дали всичко работи;
4. Ако всичко работи, значи е били изгорял старият предпазител;
5. Ако системата пак не работи, започваме да псуваме и да пускаме теми във форума;
6. Колеги от форума дават съвети, а ние все повече и повече питаме;
7. Изминава една седмица и проблемът все още не е решен;
8. Случайно срещаме познат, който има някаква представа от "тоци" и той ни помага;
9. Пишем във форума (в повечето случаи нищо не пишем), че проблемът е решен с помощта на приятел;
10. Това се повтаря при всеки проблем, възникнал по колата.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 359
Регистриран на: 19.08.2009
Пол: Мъж

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от Мармот » 23 Юли 2011, 21:38

stony1 написа:П.П. Ако се използва само кондензатор, лампата ще гасне много по бързо, не че няма да стане.

За това казах, че не става. Просто не е практично да слагаме големи кондензатори заемащи място. Идеята е да свети няколко секунди и тогава да гасне , а не просто да гасне плавно :yes:
Oversteer is when the passengers are scared, understeer is when the driver is scared.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 176
Регистриран на: 12.01.2009
Местоположение: София/Троян
Пол: Мъж
Кара: Котлон
Мечтае да кара: e30 М3 на планински проход с нов асфалт :)
Детайли за колата: E38 740i

Re: Бавно изгасващи интериорни светлини - DIY (моднати "лампи")

Мнение от Icooo » 24 Юли 2011, 13:32

Благодаря за отговорите и допълненията :yes:
Относно стандартната лампа - точно с този светодиод, който съм избрал се запазва и цвета и силата й, с тази разлика, че консумацията е в пъти по малка. Цвета на светодиода е 3200 К, а на една нормална крушка (ако не съм в грешка) е около 2800.
Според мен на око не може да се хване че не е стоковата крушка.
Избрал съм този вариянт, защото не исках да преправям инсталацията, а има достатъчно място в плафона за всички елементи (с тази разлика, че са двойно повече на брой).


И в този ред на мисли бих искал да попитам по компетентните за съвет за следващата дивотия която съм замислил. Преди няколко дни си сложих централно с модул с дистанционно. Исках като отключа да светват плафоните - стана. Взех едно реле и закачих управлението му към извода за мигачите (от модула) посредством диод. Обаче не стигаше времето да зареди като свят кондензаторите в плафоните. За целта му хакнах един кондензатор да забавя прекъсването на веригата (със постоянно отворените изводи на релето управлявам масата на плафона - от палеца на вратата). Но уви. пак времето за гаснене е малко - колкото е като затворя вратата. Сложих по-голям кондензатор(на релето) обаче пък няма време да се зареди.

Въпроса ми е : Как да накарам плафоните да гаснат по бавно? (по най отдачния начин)
При отключване модула подава два пъти +12 в интервал от около секунда, а при заключване само веднъж. Може ли да се направи схема, чрез която само при отключване да пали плафона?

Благодаря предварително :angel:
Изображение

Следваща

Назад към E30

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook