За цените на горивата
Модератор: Общи модератори
20 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
За цените на горивата
След последното увеличение на цените на горивата на едро, обявено от Лукойл на 27 март т. г., България пак зае челна позиция с най-скъп петролен продукт на едро сред държавите в Европейския съюз, като задмина дори Германия и Франция, традиционно известни като страните с най-скъпи течни горива в ЕС, коментира за e-vestnik Христо Химчев, експерт по петролните пазари.
Единствената причина българинът да не усеща колко дълбоко бъркат в джоба му големите търговци и производители на течни горива, са по-ниските акцизи, с които държавата облага петролните продукти у нас.
Средната цена на петролния продукт за бензин А95 Н на едро в Германия към момента е 38.7 евроцента на литър, във Франция е 39.7 евроцента на литър, а в България е 47.6 евроцента на литър.
На бензиностанцията, при продажбата на дребно, германецът плаща средно 1.25 евро за литър бензин А95 Н, французинът – 1.18 евро за литър, а българинът – 96 евроцента за литър. Разликата между цените на едро и на дребно в България и в другите европейски държави се дължи единствено на различните акцизи, с които се облагат горивата в отделните страни, но това не променя факта, че петролният продукт, преди държавните такси, в България е най-скъп.
Сравнение цени и ценообразуване Германия, Франция и България
Бензин 95
петролен продукт Евро/л акциз Евро/л ДДС Евро/л Цена на помпата Евро /л
Германия 0,387 0,66 0,21 1,25
Франция 0,397 0,59 0,19 1,18
България 0,476 0,32 0,16 0,96
Евро Дизел
петролен продукт Евро/л акциз Евро/л ДДС Евро/л Цена на помпата Евро /л
Германия 0,447 0,47 0,18 1,10
Франция 0,469 0,39 0,17 1,03
България 0,473 0,27 0,15 0,9
Преди 3-4 години, когато държавните такси върху горивата у нас бяха несравнимо по-ниски, ситуацията беше още по-впечатляваща – петролният продукт на рафинерията в Лукойл беше над 2 пъти по-скъп в сравнение с рафинериите в Европа. По тази причина, на големи вериги като Shell и OMV им излизаше по-изгодно да внасят горивата за зареждане на българските си бензиностанции от Румъния, Австрия и други държави, въпреки несравнимо по-високите разходи за транспорт. Към момента повечето от тях купуват от “Лукойл”, но по договори, които им гарантират значителна отстъпка от официално обявените цени. Но високооктановите бензини на Shell и OMV са вносни, заради качеството и цената на едро.
Така България се превърна в привлекателна за производителите и дистрибуторите на горива държава. Тук те реализират печалби, каквито не могат да постигнат никъде в Европа. Европейските икономики имат стабилни постъпленията от такси върху течните горивата, в България производители и дистрибутори на горива трупат печалби за сметка на по-ниските акцизи.
Заради членството ни в Евросъюза, акцизите върху течните горива в България вече са увеличени в сравнение с предишни години и са достигнали минималните за Европа нива. Със същата ставка обаче се облагат и петролните продукти в Гърция. Стандартът в южната ни съседка е по-висок, но често в Гърция горивото на бензиностанциите е по-евтино, отколкото у нас.
В края на 2005 г. на страницата на „Лукойл-България“, след подписването на меморандум с Министерството на икономиката и енергетиката, беше пуснат следният текст:
„Като социално отговорна компания, “ЛУКОЙЛ-България” ЕООД е въвела такава формула на образуване на цените на горивата за българския пазар, която включва минимални параметри на търговска печалба, позволяващи поддържане на цените на горивата на нива, значително по-ниски от тези в другите европейски страни. Като резултат от прилагането на новата формула, евентуалните бъдещи повишения в цените на горивата на “ЛУКОЙЛ-България” ЕООД ще се осъществяват с темпове, по-ниски от средните за държавите в ЕС“.
Сега цените на бензина на дребно в България са по-ниски от Западна Европа, но не и от Гърция и някои други европейски страни. Същевременно България събира от горивата по-малко пари от нормалното за Европа като отчисления в бюджета (виж графиката).
Тук са по-ниски и производствените разходи на една рафинерия за петролни продукти, заплатите и осигуровките на служителите, цената на терените, върху които се строят бензиностанции, в сравнение с Германия примерно.
Бензинът в Австрия се продава от служители, които получават около 1 200 евро заплата, а тук заплащането за подобна длъжност е 300-500 лева.
Според Христо Химчев, при пропан-бутана печалбата е още по-голяма. И въпреки че търговията с пропан-бутан отнема от оборотите на другите горива, в България вече почти няма бензиностанция без колонка за газ. Лукойл държи малък процент от продажбите на пропан-бутана у нас – около 15%, но пък влияе на цените.
Основният вносител на горивото чрез вагони от Русия и бившите съветски републики, е компанията Газтрейд.
Единствената причина българинът да не усеща колко дълбоко бъркат в джоба му големите търговци и производители на течни горива, са по-ниските акцизи, с които държавата облага петролните продукти у нас.
Средната цена на петролния продукт за бензин А95 Н на едро в Германия към момента е 38.7 евроцента на литър, във Франция е 39.7 евроцента на литър, а в България е 47.6 евроцента на литър.
На бензиностанцията, при продажбата на дребно, германецът плаща средно 1.25 евро за литър бензин А95 Н, французинът – 1.18 евро за литър, а българинът – 96 евроцента за литър. Разликата между цените на едро и на дребно в България и в другите европейски държави се дължи единствено на различните акцизи, с които се облагат горивата в отделните страни, но това не променя факта, че петролният продукт, преди държавните такси, в България е най-скъп.
Сравнение цени и ценообразуване Германия, Франция и България
Бензин 95
петролен продукт Евро/л акциз Евро/л ДДС Евро/л Цена на помпата Евро /л
Германия 0,387 0,66 0,21 1,25
Франция 0,397 0,59 0,19 1,18
България 0,476 0,32 0,16 0,96
Евро Дизел
петролен продукт Евро/л акциз Евро/л ДДС Евро/л Цена на помпата Евро /л
Германия 0,447 0,47 0,18 1,10
Франция 0,469 0,39 0,17 1,03
България 0,473 0,27 0,15 0,9
Преди 3-4 години, когато държавните такси върху горивата у нас бяха несравнимо по-ниски, ситуацията беше още по-впечатляваща – петролният продукт на рафинерията в Лукойл беше над 2 пъти по-скъп в сравнение с рафинериите в Европа. По тази причина, на големи вериги като Shell и OMV им излизаше по-изгодно да внасят горивата за зареждане на българските си бензиностанции от Румъния, Австрия и други държави, въпреки несравнимо по-високите разходи за транспорт. Към момента повечето от тях купуват от “Лукойл”, но по договори, които им гарантират значителна отстъпка от официално обявените цени. Но високооктановите бензини на Shell и OMV са вносни, заради качеството и цената на едро.
Така България се превърна в привлекателна за производителите и дистрибуторите на горива държава. Тук те реализират печалби, каквито не могат да постигнат никъде в Европа. Европейските икономики имат стабилни постъпленията от такси върху течните горивата, в България производители и дистрибутори на горива трупат печалби за сметка на по-ниските акцизи.
Заради членството ни в Евросъюза, акцизите върху течните горива в България вече са увеличени в сравнение с предишни години и са достигнали минималните за Европа нива. Със същата ставка обаче се облагат и петролните продукти в Гърция. Стандартът в южната ни съседка е по-висок, но често в Гърция горивото на бензиностанциите е по-евтино, отколкото у нас.
В края на 2005 г. на страницата на „Лукойл-България“, след подписването на меморандум с Министерството на икономиката и енергетиката, беше пуснат следният текст:
„Като социално отговорна компания, “ЛУКОЙЛ-България” ЕООД е въвела такава формула на образуване на цените на горивата за българския пазар, която включва минимални параметри на търговска печалба, позволяващи поддържане на цените на горивата на нива, значително по-ниски от тези в другите европейски страни. Като резултат от прилагането на новата формула, евентуалните бъдещи повишения в цените на горивата на “ЛУКОЙЛ-България” ЕООД ще се осъществяват с темпове, по-ниски от средните за държавите в ЕС“.
Сега цените на бензина на дребно в България са по-ниски от Западна Европа, но не и от Гърция и някои други европейски страни. Същевременно България събира от горивата по-малко пари от нормалното за Европа като отчисления в бюджета (виж графиката).
Тук са по-ниски и производствените разходи на една рафинерия за петролни продукти, заплатите и осигуровките на служителите, цената на терените, върху които се строят бензиностанции, в сравнение с Германия примерно.
Бензинът в Австрия се продава от служители, които получават около 1 200 евро заплата, а тук заплащането за подобна длъжност е 300-500 лева.
Според Христо Химчев, при пропан-бутана печалбата е още по-голяма. И въпреки че търговията с пропан-бутан отнема от оборотите на другите горива, в България вече почти няма бензиностанция без колонка за газ. Лукойл държи малък процент от продажбите на пропан-бутана у нас – около 15%, но пък влияе на цените.
Основният вносител на горивото чрез вагони от Русия и бившите съветски републики, е компанията Газтрейд.
- Joro_Paveto
- ентусиаст
-
- Мнения: 1057
- Регистриран на: 11.12.2005
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i
Re: За цените на горивата
ivan1979g написа:„Като социално отговорна компания, “ЛУКОЙЛ-България” ЕООД...
Да им го отперат трима социално отговорни мургави анадолци!
Тука в тая държава само самаряни бе...те сигурно утре и Топлофикация ша излезнат и ша кажат: Ми ние ва топлим...и нии сма социално отговорни!
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...
Re: За цените на горивата
Joro_Paveto написа:Да им го отперат трима социално отговорни мургави анадолци!



- [FF]GODFLESH
- ентусиаст
-
- Мнения: 961
- Регистриран на: 24.10.2002
- Пол: Мъж
аз бях чел преди време че на Нефтохима 1000 литра А95 им излиза към 650лв да го направят,а всичко друго е акциз,печалба за търговци и тнт.Също беше интересно че акциза е доста висок,некви ненормални проценти който отиват (уш) в държавата...Докато във братска Америка там акциза е нещо от сорта на 20-30%...
"Mopar is the only way to go if you want to beat the other guy and look better doing it."
- vicho
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 8378
- Регистриран на: 3.09.2003
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: M340i
- Мечтае да кара: Калибра
- Детайли за колата: Portimao Blue, Turbo бензин
не знам какво, що и т.н., ама на мене ми писна
зареждам сутринта А95 за 1.96 литъра
WTF!!! Викам:
"Кво прайте с тоо бензин?!"
"Вдигнахме го снощи"
последва една безгласна псувня от мое име за Държави, шефове и т.н., и отидох да плащам 15те литра и 100 гр за 30лв.
Не се живее, баси! И тая кола гори като за последно, все едно повече бензин няма да има. Пфу!
Живи и здрави като се върна, ще си купя ГОЛФ ДИЗЕЛ и само на контрабандна нафта!

зареждам сутринта А95 за 1.96 литъра



"Кво прайте с тоо бензин?!"
"Вдигнахме го снощи"
последва една безгласна псувня от мое име за Държави, шефове и т.н., и отидох да плащам 15те литра и 100 гр за 30лв.



Не се живее, баси! И тая кола гори като за последно, все едно повече бензин няма да има. Пфу!
Живи и здрави като се върна, ще си купя ГОЛФ ДИЗЕЛ и само на контрабандна нафта!



You said: "Time will change!" What if it changes you?
- ///MILEN
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 555
- Регистриран на: 14.07.2006
- Местоположение: Русе
- Кара: E30 31? , E34 525 TDS , E34 525 IX
- MadVanio
-
ПсихопатVANIO
-
- Мнения: 1219
- Регистриран на: 16.06.2002
- Местоположение: СОФИЯ
- Пол: Мъж
- Кара: BMW - DARK SIDE OF THE FORCE
- Мечтае да кара: BMW E24
- logout
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1599
- Регистриран на: 29.10.2005
- Местоположение: фар-ийст ъв София
- Пол: Мъж
- Кара: KiA, Volvo, Ford
- Мечтае да кара: Болид от F1
- Детайли за колата: Picanto 2008, V70 2001, Puma 2021
Освен да го удариме на шоплук:
"И пет стотинки да стане бензино, я па че краднем - и пет лева да стане, я па че се возим!"

"И пет стотинки да стане бензино, я па че краднем - и пет лева да стане, я па че се возим!"



It's not who You are, it's who You know...
- Фидел Кастро
- младши ентусиаст
-
- Мнения: 318
- Регистриран на: 17.10.2004
- Пол: Мъж
Точно така е!!! Нефтохим-Лукойл работи с руски петрол тип "Уралс", който се котира по-ниско на борсите. Освен това нефтът разтоварван в черноморски пристанища е с допълнителен дискаунт, поради това, че танкерът не преминава Босфора и Дарданелите. Точно заради това има противници на нефтопровода Бургас-Александруполис и с право. Ефектът ще бъде изключително негативен за България. Познавам човек работещ в централата на Лукойл и ще Ви кажа, че това е машина за грабеж на българина и България и за съжаление това не са руснаци, а българи.[FF]GODFLESH написа:аз бях чел преди време че на Нефтохима 1000 литра А95 им излиза към 650лв да го направят

За период от 135 години стигнахме от Стефан Стамболов до Бойко Борисов. Ако това е еволюцията в политическия елит много скоро ще гласуваме за едноклетъчни.
След снимката си с Б.Б., Робърт де Ниро бил много доволен, че най-после се снимал с истински мафиот.
След снимката си с Б.Б., Робърт де Ниро бил много доволен, че най-после се снимал с истински мафиот.
- bam-bam
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 3665
- Регистриран на: 25.12.2006
- Местоположение: македонче
- Пол: Мъж
- Кара: Е39
- Мечтае да кара: Е92
- павката
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 5250
- Регистриран на: 12.11.2006
- Пол: Мъж
- Кара: ги да пият мента
- Мечтае да кара: за 6лв/100км
- Детайли за колата: не върви и не гори
!
ако бяхме стока народ,нямаше турците да издевателстват над нас 500години!!!
отдавна трябваше да сме по улиците и да протестираме,ама то за кое по-напред?
освен след събора,да се отправим я към нефтохим,я към министерски съвет....
отдавна трябваше да сме по улиците и да протестираме,ама то за кое по-напред?
освен след събора,да се отправим я към нефтохим,я към министерски съвет....
Тия от БМВ-клуба обичат да си прикачат подобни табелки ;-)
Не им вярвай много - нищо чудно под предния капак да се крие охлювче
Не им вярвай много - нищо чудно под предния капак да се крие охлювче
- Stanchev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 5014
- Регистриран на: 18.05.2005
- Местоположение: PB
- Пол: Мъж
- Кара: 7er
на приказки българина прави всичко, а иначе го ебат отсекъде и той па ходи да гласува
мисълта ми е и 3 лв да стане бензина само с коментарите ще си останем.

мисълта ми е и 3 лв да стане бензина само с коментарите ще си останем.
vicho написа:не знам какво, що и т.н., ама на мене ми писна
зареждам сутринта А95 за 1.96 литъра![]()
![]()
WTF!!! Викам:
"Кво прайте с тоо бензин?!"
"Вдигнахме го снощи"
последва една безгласна псувня от мое име за Държави, шефове и т.н., и отидох да плащам 15те литра и 100 гр за 30лв.![]()
![]()
![]()
Не се живее, баси! И тая кола гори като за последно, все едно повече бензин няма да има. Пфу!
Живи и здрави като се върна, ще си купя ГОЛФ ДИЗЕЛ и само на контрабандна нафта!![]()
![]()
Аз вече си купих.

Само дето и нафтата е 1.80 литъра.
Опа, грешка последния път като заредих на ОМВ ( преди няколко дена) ми я дадоха за 1.79 литъра. И аз радостен, че са я намалили. Тцтц.
Само дето ако направя сметката, излиза, че трябва да сложа 100 литра и вместо 180 лева ще платя 179 лева. Лелеле, голямо намаление.
Опа, грешка последния път като заредих на ОМВ ( преди няколко дена) ми я дадоха за 1.79 литъра. И аз радостен, че са я намалили. Тцтц.
Само дето ако направя сметката, излиза, че трябва да сложа 100 литра и вместо 180 лева ще платя 179 лева. Лелеле, голямо намаление.
20 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани