Странно Чукане в мотора на ТДС

5-та серия ('95-'03)

Модератори: Ilko Ivanov, mad_presley, Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 83
Регистриран на: 8.11.2009
Местоположение: София-Криводол
Пол: Мъж
Кара: Е61 530d ///M vision
Мечтае да кара: F10 550d///M

Странно Чукане в мотора на ТДС

Мнение от stoino » 08 Сеп 2012, 17:28

Здравей те на всички колеги,

Колата е Е39 2.5тдс 143к.с.
Преди 2 години са сменени;високо,термостат,воден радиатор,водна помпа,глава,пасване на клапани,сменяване на гумички на клапаните,всички ремъци и ролки,маслото с което карам е БМВ 5W40

Проблема ми е следния;
Сутрин като запаля колата работи перфектно,след като измина 2-3 км започва да чука.Чукането идва от към главата или по-скоро от вала и повдигачите на клапаните само тях не съм сменял.Ясно и отчетливо се чува чукане от един повдигач.Проблема се появи преди около 1 година само че тогава се случваше по един два пъти в месеца и се чуваше при запалване за 1,2 секунди и утихваше.
И от около месец започна всяка сутрин някои път започва да чука още при самото палене и спира чак когато излезе от синята зона,друг път започва да чука след като излезе от синята зона и спира когато стрелката стане на 12 часа.
А пък тази сутрин чукането не спря дори и когато достигна 12 часа,изключих двигателя и след 30 минути когато го запалих,чукането го нямаше.
Какво се случва не знам?Дали блокира повдигач?Дали нещо друго чука като не добре работещ повдигач?А защо като изгася двигателя и го запаля след известно време чукането го няма?А защо по някой път чука със самото запалване,а друг път след като колата е запалена и е излязла вече от синята зона?:help:
Изображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 641
Регистриран на: 19.09.2010
Местоположение: Madrid-Плевен
Пол: Мъж
Кара: Е39 528i
Мечтае да кара: комбайн в парламента

Re: Странно Чукане в мотора на ТДС

Мнение от LUBO 555 » 09 Сеп 2012, 10:10

Пробвай да си намериш Mobil1 5w50
Може би най-доброто масло :yes:
Пък и ако му сипеш и една тубичка Metal lube за двигатели,направо няма да си познаеш мотора
Ако си сигурен,че звука идва от повдигачите де....
Ако случайно звука е по-силен от едно цццццццц,вземи една голяма отверка и я сложи на всяка една от дюзите.Дръжката я пъхаш в ухото и слушаш като чичо доктор.Ако звукът идва от някой инжектор,ще разбереш кой е
ИзображениеИзображение

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Потребител
Аватар
Мнения: 49
Регистриран на: 15.06.2010
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E39'97 525 tds M51
Мечтае да кара: Карал съм X6 искам да го притежавам:))

Re: Странно Чукане в мотора на ТДС

Мнение от dmx_525 » 01 Окт 2012, 7:37

Ще чука ами.......................с това тънкото масло дето си и сложил,как няма да чука!?!За тази кола само 10W40 Castrol.Добавката дето ти препоръча колегата е хубава и върши работа,пробвал съм я.
Изображение Изображение Изображение ИзображениеИзображение

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 83
Регистриран на: 8.11.2009
Местоположение: София-Криводол
Пол: Мъж
Кара: Е61 530d ///M vision
Мечтае да кара: F10 550d///M

Re: Странно Чукане в мотора на ТДС

Мнение от stoino » 02 Окт 2012, 14:38

dmx_525 написа:Ще чука ами.......................с това тънкото масло дето си и сложил,как няма да чука!?!За тази кола само 10W40 Castrol.Добавката дето ти препоръча колегата е хубава и върши работа,пробвал съм я.


Към колегата dmx_525 ПРОЧЕТИ,ЗАПОМНИ и тогава говори...
Маслото с което карам BMW SAE(Вискозен клас)5W40,ACEA(Качествени класове);А3/В3/В4
НО ЗА ТЕБ DMX_525 ЦИФРИТЕ И БУКВИТЕ КОЙТО ВИЖДАШ ЗНАЧАТ;ТЪНКО ИЛИ ДЕБЕЛО МАСЛО,НИЩО ПОВЕЧЕ!!!

Само за дизел


Ще се спра само на основните понятия. После можем да изпадаме в допълнителни подробности.
Целта ми е да дадем най-обща начална представа за моторните масла, на тези, които съвсем си нямат такава. Знам, че много от вас ги зная тия работи не по-зле от мен, но също така знам, че има такива като DMX_525, които биха научили нещо допълнително.
Самият аз не съм специалист по трибология или петрохимия и не гарантирам за абсолютна точност. Приемайте ги на собствен риск. Фактите изложени по-долу в по-голямата си част са получени от Интернет източници, преведени, допълнени и променени според моите лични знания и разбирания. Най-долу ще дам линкове, където всеки сам може да продължи да чете.
Приятно четене

Съдържание:

1. Предназначение и задачи на моторното масло.
2. Видове моторни масла според техният състав и произход.
- Минерални
- Полусинтетични
- Хидрокрек
- Напълно синтетични
3. Класификация на маслата
- Вискозни класове (SAE)
- Качествени класове (ACEA, API)
4. Какво масло да изберем?

1. Предназначение и задачи на моторното масло.

За какво всъщност служи маслото в двигателя? Очевидният отговор е, за да смазва. Формулирано по-точно, най-важната функция на маслото е да предотвратява прекия контакт между две метални повърхности. Това се осъществява посредством образуването ма маслен филм между контактуващите повърхности. Дебелината и свойствата на този филм зависят пряко от състава на маслото и условията на средата.

Втората много важна функция на маслото е да отвежда топлината, образувана при триенето на повърхностите, както и от други процеси в двигателя (горене, нагнетяване на въздуха).

Третата важна функция на маслото е да поема и задържа в суспензия различни вещества, образуващи се като странични продукти от работата на двигателя - нагар, окиси, киселини и тнт. Това е основният показател по който се различават дизеловите от бензиновите масла, защото отпадните продукти при двата типа двигатели са доста различни. Например, към дизеловите масла се предявява повишени изисквания за неутрализиране на киселини, които в дизеловите двигатели се образуват в по-голяма степен, например от нафта с високо съдържание на сяра.
Почистващата функция на маслото се подобрява в голяма степен с използването на специални добавки.
2. Видове моторни масла според техният състав и произход.

Най-общо, по произход маслата се делят на минерални и синтетични, като има и междинни категории, като полусинтетични и хидрокрек.

Минералните масла се произвеждат от т.нар. базово масло, към което всеки производител добавя съответен пакет от адитиви с цел подобряване на свойствата му. Така например от single grade (виж по-долу) базови масла се получават multy grade маслата. Адитивите подобряват още и основните функции на маслото, посочени по-горе. Недостатък на тези масла е, че в определен момент действието на адитивите се изчерпва. Затова тези масла не се използват в новите двигатели с удължени сервизни интервали. Нищо не пречи обаче да се ползват в нормални двигатели, като се спазват обаче правилата за редовна смяна на маслото. Минералните масла са и най-евтини.

Синтетичните моторни масла, които се срещат на пазара, независимо от името си също са петролен продукт. Те се получават обаче от най-чистития продукт на фракционирането на петрола - газта (пропан и бутан). Чрез синтез, от газта се получават полиалфаолифини (Polyalphaolifins или ПАО), които са основата съставка по която едно синтетично масло се различава от минерално.
ПАО подобряват значително вискозитета при различни температурни режими. Също така ПАО са химически по-стабилни от съставките на минералното масло и са по-малко склонни да образуват агресивни разпадни продукти.
Разбира се, ПАО не са единствената съставка на синтетичното масло, но за други няма да става дума за сега.
Значи с прости думи, синтетичните масла са създадени да си вършат работата, без да носят ненужните или дори вредни качества на минералните масла. Също така е възможно постигане на качества, които са непостижими с минералните масла.
Недостатък на тези съставки е известната им агресивност към някои материали използвани в маправата на уплътнения и гарнитури (примерно корк). От много години обаче производителите не използват такива материали.

Полусинтетичните масла, както се разбира от името им, са нещо средно. Накратко, това са минерални масла с добавка на съставки, характерни за синтетичните масла, като ПАО например.

Има и още една категория масла, за които производителите упорито се опитват да ни убедят, че са синтетични. Т.е. не, че ги наричат директно "синтетични", щото ще ги пляскат през ръцете, но примерно слагат имена на продукта, които подсказват, че това е синтетика (примерно нещо от типа "едикакво си Syntec").
Става въпрос за т.нар Хидрокрек масла. Хидрокрекинга е химичен процес при който съставките на минералното масло се модифицират тотално с цел да се подобрят качествата им. С две думи, това са минерални масла, макар и с по-добри качества от обикновените минерални. Чрез хидрокрек производителите постигат свойства, каквито до скоро бяха възможни само с напълно синтетични масла, а в някои случаи могат дори да превъзхождат чистата синтетика.

Всички тези масла (минерални, синтетични и тнт) могат напълно свободно да се мешат едно с друго. Казвам това, защото все още се намира някой да каже - А няма ли да се пресекат? Не, няма да се пресекат. Затова са всички тези стандарти. Може да стане обаче друго - купили сте двигател каран 10 години с евтино минерално масло, при лоши условия, слаба поддръжка и тнт. Сега обаче е ваш и искате да му сложите най-доброто масло. Наливате качествената синтетика и какво става - всичките нагари, утайки и боклуци, останали от небрежната употреба сега изведнъж почват да се отмиват (хубавото масло освен всичко друго и почиства добре) и да се вдигат на парцали, да задръстват филтъра и други мазала. Затова, задължително преди преминаване към синтетично масло, трябва да се направи промивка на вдигателя! Има много начини за това, но сега няма да се спираме на тях.
Освен това, при доста стари двигатели винаги има риск да се окаже, че някои от уплътненията не са съвместими със синтетиката и да рукне като лейка. За BMW E39 2,5TDS няма такава опасност гарантирам...


3. Класификация на маслата.

Тука идваме на най-важната от практична гледна точка част.
Защо? Защото какво се получава - отивате в магазина за масла и там заварвате камари с туби с най-различни етикети, кой от кой по-шарен и по-обещаваш. Какво трябва да правим в такъв случай? Ами най-добре е напълно да се игнорира предния (шарения) етикет на тубата и да забием поглед в задния такъв.
Каква информация намираме там?
Първото нещо, което виждаме, може би още от предния етикет е т.нар. вискозен индекс по SAE (Society of Automotive Engineers), който изглежда като нещо такова: 15W40, 5W30, 0W40, 20W50, 10W60 и тнт.
Има много теории какво точно означават самите цифри и сега няма да се спирам на това, защото по-важно е как да се тълкуват означенията.
Накратко - цифрата преди "W" (като Winter) e за вискозитета на студено. Колко студено, няма значение, това е вискозитета, който е важен, когато двигателят е студен. Като оставим конструкцията и състоянието на двигателя, както и външните условия, този вискозитет е най-важният фактор, който определя колко време двигателят ви ще работи без масло, след като го запалите сутрин. А това е моментът който води до най-голямо износване на двигателя. Всъщност от това идва може би 90% от износването, особено при двигатели подложени на чести студени стартове и особено в студени климатични пояси.
Колкото е по-ниска цифрате преди "W", толкова маслото е по-течливо при ниска температура, толкова по-лесно и бързо се изпомпва до местата, където е необходимо. Допълнителен бонус през зимата е по-лесното палене на двигателя, тъй работата по изпомпвнането на маслото и пличкането му из картера е по-малка. Тази работа иначе се вади от мощността на стартера, която хич не е много.
Само за информация, има и т. нар. mono grade масла, като W30 да речем. Това означава, че няма специални добавки за намаляване на вискозитета на студено. Такива масла вече не се използват в леките автомобили, но могат да се използват в тежкотоварни или промишлени дизели.

Така, двигателят е отдавна запален и карате вече повече от половин час. Това обикновено означава, че двигателят е достигнал работната си температура. Работна температура в случая трябва да включва и температурата на маслото. Защото то се загравя много по-бавно от охладителната течност да речем.
С повишаване на температурата в двигателя, вече започва да играе цифрата след "W", a именно, вискозитетът на горещо (по принцип се тества при 100°C). Повишената течливост, която се търсеше при студения старт, тука вече е нежелателна, защото горещото масло си е течливо и без това. Маслото трябва да има определен минимален вискозитет иначе не може да си върши работата! Колко точно да е този вискозитет е казано от производителя на двигателя. Обикновено производителите допускат известни вариации във вискозитета, което ни дава по-голяма свобода в избора на масла.

Но как да тълкуваме например следните визкозитети:
0W40, 5W40, 10W40, 15W40. Тези означения означават, че при достигане на работна температура, тези масла ще са с приблизително еднакъв вискозитет. Т.е. след като загрее, на двигателят ще му е все тая кое от тези масла сте му сипали (но само от гледна точка на вискозитета). Ако подберем масло с по-нисък "студен" вискозитет обаче, ще облекчим значително двигателят в първите минути след старта.

SAE класификацията по вискозитета обаче не е единственото, което трябва да се гледа при избора на масло.
На всяко масло, продавано на европейския пазар, има още най-малко едно означение, а често даже две или повече.
Това, са така да ги наречем, качествените класове по различни системи. Европейската система носи името на асоциацията на Европейските автомобилни инженери ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles). Тя е аналог на системата на Американският петрологичен институт (API).
Докато SAE индекса се занимава основно с един от показателите на маслото (вискозитета), тези две системи оценяват маслата по-генерално, по повече показатели. Така се формират отделни класове, които казват съответното масло за какво е подходящо.
ACEA класовете са следните - от А1 до А3 за масла за бензинови двигатели (не съм сигурен дали не излезна и А4 стандарта вече); В1 до В4 за дизели за леки автомобили; и Е1 до Е3 за промишлени и тежкотоварни дизели.
Ето ги и сами те класове (копирам ги на англйски, мисля, че и така са ясни):

A1 Fuel Economy Petrol
A2 Standard performance level
A3 High performance and / or extended drain

B1 Fuel Economy diesel
B2 Standard performance level
B3 High performance and / or extended drain
B4 For direct injection passenger car diesel engines

E1 Non-turbo charged light duty diesel
E2 Standard performance level
E3 High performance extended drain
E4 Higher performance and longer extended drain
E5 (1999) High performance / long drain plus American/API performances.

Индекса може да е последван и от годината на приемане на съответния стандарт, примерно А3'96.

Подобна е и API класификацията.
Със "S" се означават класовете за бензинови двигатели, а с "C" за дизели

Бензинови двигатели:

Стандарт: Статус: Предназначение:

SL Актуален За всички съвременни автомобили. Въведен 2001.
SJ Актуален За всички съвременни автомобили произведени преди 2001.
SH Остарял За двигатели произведени преди 1996
SG Остарял За двигатели произведени преди1993
SF Остарял За двигатели произведени преди 1988
SE Остарял За двигатели произведени преди 1979
SD Остарял За двигатели произведени преди 1971
SC Остарял За двигатели произведени преди 1967
SB Остарял За по-стари двигатели. Да се използва само по специална преподъка от производителя.
SA Остарял За още по-стари двигатели без големи натоварвания.Да се използва само по специална преподъка от производителя.


Масла за дизелови двигатели

CI-4 Статус: Актуален.
Въведен през 2002 за бързооборотни 4-тактови двигатели. Подходящ за двигатели с рециркулация на изгорелите газове (EGR). Подходящи при използване на гориво с ниско съдържание на сяра (до 0,5%, каквото е от няколко години в Германия). Може да замества CD, CE, CF-4, CG-4 и CH-4, когато последните са препоръчани от производителя.


CH-4 Статус: Актуален
Въведен през 1998 за бързооборотни 4-тактови двигатели. Подходящи при използване на гориво с ниско съдържание на сяра (до 0,5%). Може да замества CD, CE, CF-4 и CG-4, когато последните са препоръчани от производителя.

CG-4 Статус: Актуален
Въведен през 1995 за бързооборотни силнонатоварени 4-тактови двигатели.СН-4 маслата са особено подходящи при исползване на гориво със ниско съдържание на сяра (до 0,5%). Изисква се за двигатели покриващи стандартите за изгорели газове от 1994. Може да замества CD, CE и CF-4, когато последните са препоръчани от производителя.


CF-4 Статус: Актуален
Въведен през 1990 за бързооборотни 4-тактови двигатели с турбо- и атмосферно- пълнене. Може да се използва вместо CD и CE маслата.


CF-2 Статус: Актуален
Въведен през 1994 силно натоварени двутактови двигатели. Може да се използва вместо CD-II.


CF Статус: Актуален
Въведен през 1994 за офроуд, индиректно-впръскващи и други дизели, вкл. и такива използващи гориво с над 0,5% сяра (каквото е в България). Може да се използва вместo CD.


CE Статус: Остарял
Въведен през 1987 за бързооборотни 4-тактови двигатели с турбо- и атмосферно- пълнене. Може да се използва вместо CC и CD маслата.


CD-II Статус:Остарял
Въведен 1987 за двутактови двигатели.

CD Статус:Остарял
Въведен 1955 за определени атмосферни и турбо двигатели.

CC Статус:Остарял
Въведен 1961 за всички дизели.

CB Статус:Остарял
Въведен 1949 за средно натоварени двигатели.

CA Статус:Остарял
Въведен 1940 за леко натоварени двигатели.


4. Какво масло да изберем?
Така, значи как трябва да изглежда едно модерно масло? Ами трябва отзад да пише, че отговаря най малко на ACEA A3/B3 и на АPI CF. За дизелите специално в България е препоръчително маслото да отговаря точно на API CF, а не на някой от по-горните класове. Това изобщо не е компромис, защото в тази категория се включват най-добрите и модерни масла на Castrol, Mobil и тнт.

Допълнително (всъщност би трябвало на първо място) може да се гледа дали маслото отговаря на стандартите на прозиводителя на вашия автомобил. За стандартите на Мерцедес може да се погледне на този линк - Mercedes Benz Engine oil recommendations ТУК.
Аз лично предпочитам маслото да отговаря най-малко на MB 229.1.
Има масла, които са предназначени специално за един тип двигатели (бензин или дизел). Тогава обикновено се дават само единият от рейтингите, примерно, ако е за дизели, може да пише само API CF и ACEA B3. Въпреки, че в повечето случаи това е само трик на производителя (да си кажеш, гледай какво специално масло), то не си струва да се рискува да се слага на двигатели от друг тип.
И разбира се, каквото и масло да сипете, то трябва да се сменя редовно.

Aми мисля, че това трябва да е достатъчно, като първоначална информация.
Искрено се надавам да съм бил полезен на някого.


За повече информация по въпроса може да се започне от следните сайтове, както и да се потърсят допълнителни, има много:

Инфо

Инфо на Руски

Инфо за Синтетичните масла

Approved Engine Oils for the Latest Engines
Изображение

Потребител
Аватар
Мнения: 49
Регистриран на: 15.06.2010
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: E39'97 525 tds M51
Мечтае да кара: Карал съм X6 искам да го притежавам:))

Re: Странно Чукане в мотора на ТДС

Мнение от dmx_525 » 02 Окт 2012, 22:43

Сега чак видях че си ме порицал публично за мнението ми :clap: .Няма проблеми, без лоши чувства.Хубаво е да има такива дебати,че да се ограмотят повече хора и да сме полезни :yes:
Изображение Изображение Изображение ИзображениеИзображение

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 658
Регистриран на: 25.04.2008
Местоположение: Малко в страни от цивилизацията.
Пол: Мъж
Кара: E46 330i седан .03
Мечтае да кара: Това което има
Детайли за колата: Черна.

Re: Странно Чукане в мотора на ТДС

Мнение от Dream_BMW » 07 Окт 2012, 2:51

Колега пробвай с друго масло а не това "оригиналното" БМВ 5W40 по 12 лв литъра,защото бензинките М52 които са доста по-капризни към маслото заради ваноса не го харесват спрямо други масла в този вискозитетен клас и с идентични спецификациии.Това ме навява на мисълта,че ТДС-а не е толкова капризен,защото не му личи толкова много дали го карам с БМВ масло 5w40 или друго,което при М52 се справя по-добре.Евентуално 5W40 БМВ масло да пробваш,но от официалния представител на цена вероятно по-различна от 12 лв за литър.
Заключението ми е,че повдигач затрака ли,май без смяна няма да се отървеш,другото с добавките си е прах в очите.Единствено ако има някакво запушване с нагар или други боклуци в отвора за пълнене на повдигача да е проблема,тогава добавка може и да помогне,но знае ли човек. :dunno:

Назад към E39

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook