Леки или тежки джанти през зимата?
Модератори: mitaka7, ©, Dimitroff, Гецата, Технически модератори
37 мнения
• Страница 1 от 3 • 1, 2, 3
- narkk
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 188
- Регистриран на: 20.12.2008
- Местоположение: Around the world
- Кара: e46 320d '02 // 8TA 3.0TDIQ '11
- Мечтае да кара: със служебна нафта
Леки или тежки джанти през зимата?
Здравейте, колеги,
Знаем, че лятото е добре да се кара с възможно най-леки джанти, които осигуряват по-добър тракшън, по-добро ускорение, по-добро спиране, натоварват окачването по-малко и времето му за реакция се ускорява, което прави колата по стабилна.
Как стои обаче въпроса през зимата - попадам на противоречиви мнения. Какво мислите вие?
Знаем, че лятото е добре да се кара с възможно най-леки джанти, които осигуряват по-добър тракшън, по-добро ускорение, по-добро спиране, натоварват окачването по-малко и времето му за реакция се ускорява, което прави колата по стабилна.
Как стои обаче въпроса през зимата - попадам на противоречиви мнения. Какво мислите вие?
Drive Fast, but Friendly and Safe!!!
- Nickelback
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1862
- Регистриран на: 20.10.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: BigBlockV8
- Мечтае да кара: бангия с предно
- Детайли за колата: Hemi 370 cu. in.
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Според мен на първо място трябва да са по-здрави. Има 15-инчови джанти дето тежат почти колкото 19-ки, а се кривят като кренвирши... Не мога да се сетя какво влияние толкова ще окаже една тежка джанта зимата и се надявам да споделиш. Освен, ако човек е с по-слабичък мотор, но макар и така все не може да тръгне плавно в преспите. Та едни 2-3 пъти по-тежки джанти биха осигурили една идея по-плавен ход 

"За тЕя пари има Е-шеесе" - форумна пословица.
Лето две и седемнаесто.
- narkk
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 188
- Регистриран на: 20.12.2008
- Местоположение: Around the world
- Кара: e46 320d '02 // 8TA 3.0TDIQ '11
- Мечтае да кара: със служебна нафта
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
За здравината и големината - ясно, това е отделна тема.
Попаднах на мнение, че по-голямата тежест на колелата осигурявала по-добро сцепление на сняг. На запад е практика зимно време да се кара с чувал пясък в багажника. Предимството на тежката джанта, е че тежестта на колелата не се влияе от движението на купето (както при чувала
) и остава добре разпределена през цялото време. Разбира се увеличава се разхода и се намаля хендлинга и респонса.
Въпросът е - до колко тези теоритични физични наблюдения изобщо имат реално влияние на поведението на автомобила и дали са с минимално значение?
Попаднах на мнение, че по-голямата тежест на колелата осигурявала по-добро сцепление на сняг. На запад е практика зимно време да се кара с чувал пясък в багажника. Предимството на тежката джанта, е че тежестта на колелата не се влияе от движението на купето (както при чувала

Въпросът е - до колко тези теоритични физични наблюдения изобщо имат реално влияние на поведението на автомобила и дали са с минимално значение?
Drive Fast, but Friendly and Safe!!!
- ogata
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2806
- Регистриран на: 20.03.2009
- Местоположение: New Village Customs
- Кара: 332mxi
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Тежестта на цялата кола - без значение дали си с тежки джанти или чувал пясък в багажника се разпределя върху 4 точки, и това са местата където гумите контактуват със земята. Тва са определени кг. на кв. см.
По-скоро значението е гумата да е тясна, за да може да имаш най-много кг. на кв.см концентрирани върху най-малка площ.
А, относно джантите. По-естетичния вариант от доказаните железарки е оем халумин.
Поне знаеш, че няма да се криви като долните реплики ...
По-скоро значението е гумата да е тясна, за да може да имаш най-много кг. на кв.см концентрирани върху най-малка площ.
А, относно джантите. По-естетичния вариант от доказаните железарки е оем халумин.
Поне знаеш, че няма да се криви като долните реплики ...


http://www.injectorite.com http://www.klimacicite.com
- K_Ilkov
- старши СПАМ ентусиаст
-
- Мнения: 2264
- Регистриран на: 8.02.2008
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: е30 чат-пат
- Мечтае да кара: варел
- Детайли за колата: ...
е46 m52b20
е46 m54b30
е83 m54b30
e30 m20b25
е30 m10b18
е46 m54b25
e92 s65b40
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
narkk написа:Какво мислите вие?
Мисля, че задълбаваш излишно в темата ...
За зимата гумите са важни, от джанти ефект дори и да има едва ли ще забележиш
пп. моята я карах с джанти от х5 - много копаше зимата


Цените са такива, че ако имаш хубава не си струва да я продаваш, а ако търсиш хубава не си струва да я купуваш.
...
- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Здрави леки джанти с тесни гуми!
Аз я карам с нещо изключително рядко: Алуминиева джанта с вид на стоманена,оригинална BMW!
Хем лека, хем здрава и не ми пука от солта,лугата и дупките!
Щом BMW са преценили да направят джанта от алуминий с формата на стоманена за зимата,значи е добре за окачването
джантите и за зимата да са леки! А и едно е да паднеш в дупка с 12кг джанта+12кг гума , друго е с 12кг общо , като тежестта на колата е единственото нещо определящо натиска на гумата върху асфалта!
Аз я карам с нещо изключително рядко: Алуминиева джанта с вид на стоманена,оригинална BMW!
Хем лека, хем здрава и не ми пука от солта,лугата и дупките!
Щом BMW са преценили да направят джанта от алуминий с формата на стоманена за зимата,значи е добре за окачването
джантите и за зимата да са леки! А и едно е да паднеш в дупка с 12кг джанта+12кг гума , друго е с 12кг общо , като тежестта на колата е единственото нещо определящо натиска на гумата върху асфалта!
- Elesar74
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2284
- Регистриран на: 10.04.2008
- Пол: Мъж
- Кара: Долното
- Детайли за колата: Toyota Yaris D4D 2015.
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Мисля, че зимата, когато отсъства повърхност с добро сцепление, не е необходимо да копаш, понеже така затъваш и обикновено стигаш до лед или от въртенето на гумите и опитите да излезеш, заглаждаш снега така, че той става една пързалка и ефект никакъв. Понеже като се окопаеш, какво? Какво като може колата ти да копа? Целта не е да копаш, а да се придвижваш. А така, копайки, слизаш все по-ниско и по-ниско и стигаш до какво, отделно, че колата може да легне и тогава няма мърдане с каквито и гуми да си. Зимните гуми имат т.нар. ламели, които служат точно за сцепление със сняг, напълват се със сняг и контактуват със снега по този начин, така осигуряват сцепление, оттам проходимост. Не напразно всички високо проходими автомобили или изобщо превозни средства с такова предназначение, са или със широки гуми или широки вериги, за да се задържат върху снега, да създават минимален натиск, а не да потъват в него и да се окопават. От тази гледна точка, аз се чудя защо да карам зимата с тесни гуми, които увеличават натиска на по-малка контактна площ и така способстват да затъна евентуално. Намалявам контактната площ, увеличавам натиска, защо? Зимата е сезон, с най-общо, липса на условия за добро сцепление. Ако нямаш сцепление, нямаш нищо на пътя и си заплаха и за себе си и за околните, освен всички други фактори. Това е проста физика и аз не мога да разбера, защо се препоръчва зимата да караме с тесни гуми.
Човек си личи какъв е, не по това колко от високо гледа, а по това колко ниско може да се наведе.
- dr.peshev
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 1848
- Регистриран на: 11.02.2007
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i и Карбонова М-ка с педали!
- Мечтае да кара: M3
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Защото живееш в страна, в която зимата няма път , а коловози и дупки!
Последна промяна dr.peshev на 08 Окт 2014, 14:42, променена общо 1 път
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
narkk написа:.... На запад е практика зимно време да се кара с чувал пясък в багажника. ...
На "запад" практиката е зимно време да се чистят пътищата, както и кварталните улици. Не съм виждал чували в багажник нито лятото (за вилата) нито зимата (за сцепление).
- Elesar74
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2284
- Регистриран на: 10.04.2008
- Пол: Мъж
- Кара: Долното
- Детайли за колата: Toyota Yaris D4D 2015.
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
dr.peshev написа:Защото живееш в страна, в която зимата няма път , а коловози и дупки!
Прощавай колега, но това не е обяснение. Не се заяждам, просто ми е интересно, откъде идва този постулат за тесните гуми зимата, който очевидно е против физичните закони и практиката, еле пък в нашата действителност, както ти каза колега, няма път, а някакво подобие. В такива условия, най-малко ти трябва да затънеш. А с намаляване на контактната площ и увеличаване на тежеста, точно това е, което се случва обикновено. Аз също сменям моите гуми с тесни зимата, но се замислих за това и нещо не намирам логиката, а тук просто споделям с вас моите мисли. Както казах, от гледна точка на физиката.
Човек си личи какъв е, не по това колко от високо гледа, а по това колко ниско може да се наведе.
- narkk
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 188
- Регистриран на: 20.12.2008
- Местоположение: Around the world
- Кара: e46 320d '02 // 8TA 3.0TDIQ '11
- Мечтае да кара: със служебна нафта
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Идята на темата е: как ще се отрази на поведението на колата оборудването с по-леки и по-тежки джанти при еднакъв размер гуми (на заснежена повърхност).
Относно спора Ви за размврите:
"На един и същи товар тясната гума оказва по-силен натиск върху настилката. Тя успява повече да деформира основата, върху която е стъпила, и така си оформя места за сцепление на грайферите. Ако си върху мека основа, с тясна гума по-лесно ще потънеш до твърдото, за което да се зацепиш. Ако напредваш през мек сняг, тясната гума смачква по-малко количество сняг, за да си направи коловоз и така имаш по-малко съпротивление на движението и по-малка вероятност съпротивлението да надвиши тяговата сила (т.е. да спреш с буксуване).
Защо по-високи: за да е по-малко стръмна ямката, която си правят сами. Така е по-лесно да излязат от нея. За ниските, снегът отпред по-лесно става непреодолима стена.
Кои са малкото случаи, когато широката гума е предимство?
1. утъпкан до скърцане сняг. Тогава, широката гума е по-малко склонна да го донатъпче и да си направи яма. Ако е по-утъпкан или температурата е по-ниска и не скърца, губиш това предимство.
2. екстремно спиране в дълбок сняг - обратно на придвижването в него, тогава искаш пред гумата да се събере повечко сняг, на който да предадеш енергията на движението. Как ще тръгнеш после, си е твоя работа. Защо си се засилил толкова в това време, също си е твоя работа. Ако имаш АБС или спираш без блокиране, губиш и това предимство - тогава гумата гази снега, вместо да го събира пред себе си.
Разбира се, тук говорим за нормални шосейни гуми. При блатоходите или при ATV нещата отиват другаде - търси се максимален диаметър и максимална широчина, но при налягания под 0.3-0.4 атмосфери в гумата. Там се намесват термодинамичните магии на водата и леда на границата на стапянето и ходенето отгоре върху преспите."
До колегата с "вилата" на "запад"
Спираха ме полицаи миналата зима на излизане от Мюнхен посока Берлин, имаха акция и проверяваха всички коли, по каква причина не знам. Единията ме пита дали знам с какво предаване ми е колата и след това ме посъветва да сложа "sandbag" в багажника за по-голяма сигурност. Дали е практика - не е постоянна, но е практика
Относно спора Ви за размврите:
"На един и същи товар тясната гума оказва по-силен натиск върху настилката. Тя успява повече да деформира основата, върху която е стъпила, и така си оформя места за сцепление на грайферите. Ако си върху мека основа, с тясна гума по-лесно ще потънеш до твърдото, за което да се зацепиш. Ако напредваш през мек сняг, тясната гума смачква по-малко количество сняг, за да си направи коловоз и така имаш по-малко съпротивление на движението и по-малка вероятност съпротивлението да надвиши тяговата сила (т.е. да спреш с буксуване).
Защо по-високи: за да е по-малко стръмна ямката, която си правят сами. Така е по-лесно да излязат от нея. За ниските, снегът отпред по-лесно става непреодолима стена.
Кои са малкото случаи, когато широката гума е предимство?
1. утъпкан до скърцане сняг. Тогава, широката гума е по-малко склонна да го донатъпче и да си направи яма. Ако е по-утъпкан или температурата е по-ниска и не скърца, губиш това предимство.
2. екстремно спиране в дълбок сняг - обратно на придвижването в него, тогава искаш пред гумата да се събере повечко сняг, на който да предадеш енергията на движението. Как ще тръгнеш после, си е твоя работа. Защо си се засилил толкова в това време, също си е твоя работа. Ако имаш АБС или спираш без блокиране, губиш и това предимство - тогава гумата гази снега, вместо да го събира пред себе си.
Разбира се, тук говорим за нормални шосейни гуми. При блатоходите или при ATV нещата отиват другаде - търси се максимален диаметър и максимална широчина, но при налягания под 0.3-0.4 атмосфери в гумата. Там се намесват термодинамичните магии на водата и леда на границата на стапянето и ходенето отгоре върху преспите."
До колегата с "вилата" на "запад"

Спираха ме полицаи миналата зима на излизане от Мюнхен посока Берлин, имаха акция и проверяваха всички коли, по каква причина не знам. Единията ме пита дали знам с какво предаване ми е колата и след това ме посъветва да сложа "sandbag" в багажника за по-голяма сигурност. Дали е практика - не е постоянна, но е практика

Drive Fast, but Friendly and Safe!!!
- Моджо
- кандидат ентусиаст
-
- Мнения: 237
- Регистриран на: 21.02.2010
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: 320i мнооо убаво )))
- Мечтае да кара: Еххх...
- Детайли за колата: e46, седан, M52,2000 cm3,150 Hp.
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Абе и аз винаги съм твърдял, че зимата се кара с широки гуми, ама...никой не ми верва. До, колегата по-горе - То хубаво по-голямо налягане на по-тясна гума, ама то само по себе си не е достатъчно. Имаме още и контактна площ и триене. Тва па за съпротивлението по мек сняг с широка гума не е вярно. Напротив - колко по-широка е гумата толко по-добре ще върви по мек сняг. Нема високопроходим автомобил с тесни гуми. Ама това пак казвам са си мои расъждения. Един танк например що не е с тесни вериги? Щото ще затъне и дотука. А с широки маа и през снег и през кал и насекъде и тука налягането кг/см2 е по-малко от колкото на човек с обувки примерно.
И в общи линии то па една зима имаме, мани-мани.
И в общи линии то па една зима имаме, мани-мани.
Хм,хм...
- Elesar74
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2284
- Регистриран на: 10.04.2008
- Пол: Мъж
- Кара: Долното
- Детайли за колата: Toyota Yaris D4D 2015.
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Извинявай колега, че обърнах темата ти в посока гуми. Колкото до въпроса за джантите, не мисля че е от съществено значение.
Човек си личи какъв е, не по това колко от високо гледа, а по това колко ниско може да се наведе.
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Общо взето много неверни неща се издрънкаха тук.
Дали ще караш с 225 или със 195 гума, ако и двете са напомпани на 2,4 бара да речем и двете ще правят абсолютно едно и също налягане на единица площ в снега, и двете ще потъват абсолютно еднакво.
Дали ще караш с 225 или със 195 гума, ако и двете са напомпани на 2,4 бара да речем и двете ще правят абсолютно едно и също налягане на единица площ в снега, и двете ще потъват абсолютно еднакво.
Трябва да си богат, за да караш BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!
Трябва да си много богат, за да караш старо BMW!
- ogata
- старши ентусиаст
-
- Мнения: 2806
- Регистриран на: 20.03.2009
- Местоположение: New Village Customs
- Кара: 332mxi
Re: Леки или тежки джанти през зимата?
Моджо написа:....
Ти верно ли сравни ВЕРИЖНА МАШИНА с автомобил



Танка е съвсем друга бира като технология и примера не е адекватен.
Най-малкото танка е с два двигателя с едни кубатури, където само единия двг е равен по обем на няколко v8ци на БМВ наредени едно до друго



http://www.injectorite.com http://www.klimacicite.com
37 мнения
• Страница 1 от 3 • 1, 2, 3
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани