Да надникнем в Х-драйва.

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от goro57 » 04 Яну 2013, 21:56

http://www.youtube.com/watch?v=MYwvzYiKn1s

Като,че ли работи само в един сектор.Ама от лупата виждам(без да съм промивал зъбчатката),че е движил и по цялата периферия.Поне така ми се струва, но като,че ли има 180 гр.не използвани.А иначе Колега Боримечка-точно 13 износени зъба.Съвпадението не е случайно.
Хем ми се иска да се реши проблема най-лесно,хем не бива да се забравя,че бавареца е хитра лисица... :lol: при него няма нищо случайно... :lol: и ако си правим някакви упражнения... :nono: да не станем за резил.Но щом затапваме контролния му уред,значи можем и да му бръкнем в задника... :driving:
Това предложение на колегата Тони-фрезист и специалист решава много проблема.Основата е много важна(сигурна и спестовна ) и решена.Остава да решите и периферията.Това със шпонките е добра идея,нека специалистите си кажат думата.
Колега Тони,електротехник ми подзказва,че датчика може и да чака 0 или 1,мотора да напъва докато стане,но всичко става мигновенно-ето тука да търсиме изтриването.Ако едно и също нещо,с еднаква мощност, се извърши за различно време-последствията могат да бъдат страшно различни.Ако се съглася с теб,значи за момент на тръгване става въпрос,което съвпада с едно по горе мое мнение.Ама това ми е само мнение и нищо повече.По важно е,че според схемата на теорията, махалото(вилката) няма голям ход(секторен маховик) и това за мен значи,че наистина зъбчатката не прави 360 оборот.
Малее, колеги по тая тема,ще изядете много хляб на сервизите в Сф... (особено като откриете още теми-за съединител например ще ви пратя много снимки)... :D

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 134
Регистриран на: 13.03.2012
Местоположение: Монтана
Пол: Мъж
Кара: Х5
Детайли за колата: X5 E70 35d 2009 г.

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от goro57 » 04 Яну 2013, 21:58

:D
Вие нямате нужните права за да сваляте прикачени файлове.

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 05 Яну 2013, 14:16

Днес си уплътних няколко часа с кутията. Първо реших да източа маслото от нея, затова я подпрях в "работно положение":
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Първо трябваше да отвия двете пробки:
Изображение

Това става с ключ 16, доста нестандартен размер:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

Пуснах маслото да тече в каната и го оставих няколко минути да се изцеди:
Изображение

Изображение

Двете пробки са еднакви:
Изображение

Бръкнах с най-тънкия си пръст в долния отвор и потърках дъното на кутията:
Изображение

По пръста ми остана малко утайка и сякаш има и стружки...:
Изображение

Изображение

Потърках пръста си на чист лист хартия:
Изображение

По нея остана от утайката, виждат се някакви черни точки и метални стружки:
Изображение

Изображение

Завих обратно двете пробки:
Изображение

И разгледах маслото. Количеството е 0,5 литра, но една част изтече през отвора на актуатора, докато премятах кутията насам - натам:
Изображение

По повърхността му се виждат някакви примеси. Мисля си - тази операция трябваше да я направя в топло време, сега маслото е по-гъсто:
Изображение

Изображение

Изхвърлих маслото - дъното на каната:
Изображение

Наистина има метални стружки по дъното:
Изображение

Изображение

Сега кажете по следния въпрос: Тази утайка и метални стружки в маслото могат ли да се приемат за нормални? Имам предвид - за кутия с верижна предавка и съеднителна муфа, на 90 000км? Не мога да преценя...

И една идея ми хрумна - магнитна пробка. Не виждам никаква причина железните стружки да циркулират в маслото, нали така? Значи - трябва да измислим как да се закрепи магнит на едната пробка.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 05 Яну 2013, 14:43

Изкарах кутята навън да я разгледам. Няколко общи изгледа - първо от задната страна:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

И от предната страна, откъм скоростната кутия:
Изображение

Изображение

Изображение

Възника ми един въпрос - дали раздатките на автоматиците и ръчните скоростни кутии са еднакви? Направи ми впечатление и друго - кутията е доста оребрена. Някои ребра са явно за якост, но спкаш има и за охлаждане? Интересно, колко може да се нагрее раздатката и при какъв режим на работа?

Няколко детайла, първо от предната страна. Шлиците, където влиза вала от скоростната кутия:
Изображение

Гуменият тампон за закрепване на кутията към рамката. Малко е закъсан:
Изображение

Изображение

Изображение

Фланецът за закрепване на предния кардан:
Изображение

Изображение

И детайли от задната част на кутията. Фланецът на задния кардан:
Изображение

Изображение

Шлиците на вала на актуатора - оттук редукторът натяга съединителната муфа:
Изображение

Изображение

Надпис на кутията:
Изображение

Да не се развиват пробките с ударен винтоверт - ОК:
Изображение

Тампонът от другата страна - скъсан е, мамка му:
Изображение

Изображение

Някакво етикетче, залепено на кутията:
Изображение

И изглед от долната страна:
Изображение

Двете половини на кутията са уплътнени с някакъв силикон:
Изображение

Изображение

Изображение

И накрая - кутията в багажника на колата ми, пътува към "операционната":
Изображение

Изображение
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от cod-cdbp » 06 Яну 2013, 13:24

Принципно магнити има в авоматиците, защото там има т.нар. мозък, който е чувствителен към запушвания и съответно тези стружки са проблем.
Иначе самото им наличие е съвсем нормално, все пак има триене, а и ако маслото никога не е сменяно - това са стружки от напасването на детайлите вътре в първите километри.
Личното ми мнение е да се отвори и разгледа, ако е читава, промивка и ново масло.

Успех
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 06 Яну 2013, 14:48

cod-cdbp написа:...
Личното ми мнение е да се отвори и разгледа, ако е читава, промивка и ново масло.

Успех


Натам отива работата, но като се замисля - можем да установим само явна повреда по механизма на кутията. Ако са износени дисковете на съединителя (примерно) - как ще разбереш? Нито им знаеш дебелината като нови, нито е даден някакъв допуск... Да не говорим, че аз поне не съм ги срещал да се предлагат като резервни части... Също за веригата - как ще определиш дали е износена (разтеглена) или е ОК? Ясно е, че ще има някаква хлабина (луфт), но дали е допустим или е повече?

goro57 написа:Като,че ли работи само в един сектор.Ама от лупата виждам(без да съм промивал зъбчатката),че е движил и по цялата периферия.Поне така ми се струва, но като,че ли има 180 гр.не използвани... :D


Честно казано - не разбирам, как така "е движил по цялата периферия", но все пак "има 180 градуса неизползвани"? Добре е да го уточним... Само за информация - намерих един "майстор", поговорихме половин час с него, обсъдихме възможните варианти за ремонт и му оставих актуатора. Каза, че след седмица ще има резултат, като стане - ще снимам, ще докладвам и ще обсъдим ремонта. Дотогава - стискайте палци да стане...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 08 Яну 2013, 9:19

Така, продължаваме с разглобяването на кутията. Понеже работя вечерно време, снимките ще бъдат със светкавица, сорри...

Първо свалих фланците за предния и задния кардан. Предния просто го измъкнах с пръсти от шлиците - нищо не го държи и излезе съвсем лесно. Явно с движение в тези шлици се компенсира евентуално преместване на раздатъчната кутия спрямо предния диф. За задния трябваше да сваля една зегерка и също го измъкнах с пръсти от шлиците. Общо взето - фасулска работа:
Изображение

Изображение

Задният фланец - вижда се някаква шайба със зегерка, които не съм свалял (засега):
Изображение

Зегерката, която държи задния фланец - свалих я със специални клещи за зегери. Доста е дебела и яка:
Изображение

Изображение

Изображение

За развиване на болтовете по кутията използвам комплект "гидори" - средна хубост, но с добро качество за цената си и имат (почти) всичко необходимо:
Изображение

Ето ги всички болтове, които държат двете половини на кутията - два размера са, къси и дълги. Два от дългите по долния край на кутията се развиха доста трудно и явно са корозирали - влизала е влага при тях:
Изображение

Изображение

Развих ги с женски торкс Е10 от комплекта:
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

С леко почукване с дървено трупче успях да "отлепя" двете половини на кутията (бяха залепени със силикон):
Изображение

Има си нарочно оставени места, където да се чукне, за да се "разлепи" кутията - което ме навежда на мисълта, че тази кутия все пак е предвидена за разглобяване и ремонт.

Дотук - нищо сложно, продължаваме с двете половини на кутията...
Последна промяна Borymeckata на 08 Яну 2013, 9:51, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 08 Яну 2013, 9:38

Предната половина (откъм скоростната кутия):
Изображение

Гледайте всички снимки тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29422759.big

А аз ще акцентирам само на някои детайли... Съединителната муфа се натяга (зацепва) чрез раздалечаване на тези две лагерчета:
Изображение

Изображение

Изображение

Между тях влиза нещо като въртящ се клин (ще го видите на задната половина от кутията). Този "клин" се задейства от актуатора (после ще го видим как точно действа) и ги раздалечава. Аз пробвах с отвертка:
Изображение

Усетих противодействието на някаква доста силна пружина. Значи - при липса на усилие от страна на актуатора, лагерчертата избутват "клина" и под действие на пружината се събират - муфата се охлабва (разцепва) и нямаш предно предаване.

Веригата, зъбчатките и двата успокоителя изглеждат прекрасно - сякаш не са работили. Направо не ми се вярва колко добре изглеждат...:
Изображение

Изображение

Изображение

Една загадка за досетливите - това (приличното на космата таблетка) какво е?
Изображение

Изображение

Продължавам със задната половина на кутията...
Последна промяна Borymeckata на 08 Яну 2013, 9:50, променена общо 1 път
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 08 Яну 2013, 9:49

И задната част на кутията:
Изображение

Всички снимки гледайте тук:
http://borymeckata.snimka.bg/automobiles/atc-400.720979.29422783.big

Вътре има помпа, която смуче масло от дъното (картера на кутията) и (изглежда) го вкарва втв вала от скоростната кутия към задния кардан:
Изображение

Изображение

Ето го "въртящият се клин", който разделя лагерчетата и натяга )зацепва) съединителната муфа:
Изображение

Изображение

На горните снимки се вижда най-тънката му част - откъде започва натягането. Ясно е, че пълен оборот не може да направи, вероятно се завърта на не повече от 180 градуса.

Виждате картера на кутията с пробката за източване:
Изображение

Изображение
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 08 Яну 2013, 10:10

Ако позволите един коментар - да споделя лични впечатления от кутията:

1. По общото устройство и изработка: Като цяло, изненадващо ми хареса. Кутията изглежда много добре направена - просто и надеждно устройство. Не е пестено от материал, частите са масивни. Цялата кутия е доста тежка и със зор я вдигам. Не видях (поне до момента) пластмасови чаркове, като при актуатора. Всички части изглеждат добре и износването им е минимално, предвид пробега до момента - 90 000км. Не видях нищо притеснително по механиката на раздатката.

2. По ремонтопригодност: Да, кутията е напълно ремонтопригодна. Определено е мислено как ще се разглоби. Досега не видях капуловани части (освен маслената помпа). Всичко се разглобява с ръце и обикновени инструменти, не се изискват някакви специални скоби или други приспособления. Лагерите са стандатрни, не е никакъв проблем да се подмени лагер, семеринг или някаква друга част. Не виждам никаква причина тази кутия да не се ремонтира, а в сервиза да ти предлагат само замяна с нова. Всъщност - сещам се за една причина, но не съм сигурен и за момента няма да я коментирам.

3. По обслужването: Въпреки, че преди разглобяването изцедих маслото през пробката, вътре е останало още доста масло. Има и замърсяване - по всички части се вижда отлагане на метален прах, а на дъното има и стружки. И това е на кутия на 90 000км, представете си как изглежда отвътре такава на 200 или 250 хиляди км., която никога не е отваряна и чистена... Според мен, не е грешка тази процедура (сваляне, отваряне и чистене) да се извърши и на редовна (работеща) раздатка, с цел профилактика и удължаване на живота й.

4. За сервиза: Според мен, тази кутия не строшена, смятам че е напълно редовна и мисля да го докажа. Ако съм прав, възниква въпросът - защо са я сменили в сервиза? Аз лично не виждам никаква повреда в механиката... Колкото и да си баровец и да не ти пука за парите - не виждам причина да хвърляш 4 бона за нова раздатка, ако старата си работи и единственият доказан проблем (до момента) е някаква изронена "найлонова" зъбчатка на актуатора, която сигурно струва 2 лева. Възможно е и да греша, но засега ми изглежда, че "майсторите" в сервиза яко за изработили предишния собственик.
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от cod-cdbp » 08 Яну 2013, 12:03

Чисти я с нафта или бензин и сипвай масло. После тествай докато е пред теб как се държи сподели впечатления :yes:
Mного ми е интересно да видя изпълнението на механизма, който задейства актуатора :roll:
Косматото хапче е магнит според мен 8)
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Borymeckata » 08 Яну 2013, 12:56

cod-cdbp написа:Чисти я с нафта или бензин и сипвай масло. После тествай докато е пред теб как се държи сподели впечатления :yes:
Mного ми е интересно да видя изпълнението на механизма, който задейства актуатора :roll:
Косматото хапче е магнит според мен 8)


Ще опитам да го разглобя тази вечер, но първо трябва да си купя клещи за зегери, с извити "човки" и да работят на разтваряне. Не знам дали ще намеря такива в градеца... Като ми дойде и самият актуатор (сега съм го дал да ми правят изронената зъбчатка), мисля преди да го сглобя да го закача на шлиците на механизма, да го въртя с ръка и да видя как зацепва муфата.

Да, "хапчето" всъщност е магнит със стружки по него, при разглобяването е изпаднал от гнездото си в картера на кутията... :yes:

Ще изчистя кутията, но първо мисля да я пръсна на съставни части, щото сега ми е паднала... :yes: :yes: А като си помисля, че само преди година си живеех безгрижно и даже не подозирах, че съществува такова нещо като "X-drive"...
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 6156
Регистриран на: 14.06.2010
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: комби
Мечтае да кара: Нещо с S мотор
Детайли за колата: N52B25

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от Gqbriel » 08 Яну 2013, 14:53

Въпречки,че нямам общо с Х drive a само правя планове за придобиване на 1 :bowdown: :bowdown: към труда на колегата - нямам думи просто.
Една от рядко интересните технически теми
bgpavlp написа:Ремапа е като морския пясък на Приморско, влезнели един път в г..а, чистене няма :D .
Сложиш ли един път ремап, после не ти се иска да го махаш.
екс:М47/м47Н/Н52б30/м52б28/н52б5

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 91
Регистриран на: 22.04.2011
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: Е90 320Д или Х3 - 3.0Д

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от shumi66 » 08 Яну 2013, 17:07

Браво БОРИМЕЧКА невероятна работа!!! :clap: :clap: :driving:

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1028
Регистриран на: 8.11.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: X5+M2

Re: Да надникнем в Х-драйва.

Мнение от msi200 » 08 Яну 2013, 17:44

Borymeckata написа:
4. За сервиза: Според мен, тази кутия не строшена, смятам че е напълно редовна и мисля да го докажа. Ако съм прав, възниква въпросът - защо са я сменили в сервиза?


Ако имаше повече такива теми, поддръжката на БМВ-тата нямаше да е толкова скъпа :mhihi:
I love the sound of V8 in the morning...

ПредишнаСледваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook