Да надникнем в автоматика (GM5)

X серия (E84,F48,F39,F47,E83,F25,F26,E53,E70,F15,E71,F16)

Модератор: Технически модератори

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 18 Мар 2013, 15:03

Честно казано, омръзна ми да гадая и да се чудя как се върти маслото и какво точно става в тази кутия. Затова вчера си купих една. Човекът ми обясни, че имала проблем, затова във фирмения сервиз му сложили нова. Аз взех старата с идеята да видя как е направена, какъв точно е проблемът и дали не може да се ремонтира. Абе знаете - както с раздатката...

Свалена е от Х5 2003г., 3.0d, 184 к.с. Колата е била на около 230 000км. (не запомних точното число), когато са започнали проблемите с трансмисията. За самите проблеми (каквото ми разказа човекът) ще напиша после. Ето я "новата" придобивка в багажника ми:
Изображение

Изображение

Само забележете как е опакована - в кашон и на специално дървено пале! Разбира се, опаковката е от новата кутия и просто старата за удобство е сложена в нея. Но все пак е впечатляващо.

Ето етикетът - този туч тежи близо 100 кила. Със зор я натоварихме в багажника, добре поне че беше на палето:
Изображение

Под кашона гледката е малко разочароваща:
Изображение

Изображение

Изображение

И два изгледа отвътре:
Изображение

Изображение

"Турбината" е закрепена със специална планка, явно - за да не изпадне при транспорта:
Изображение

Изображение

Има три "палеца" заварени на "турбината" - не знам дали чрез тях се предава въртящия момент, дали са за монтаж/демонтаж, или пък само за транспортно укрепване:
Изображение

Табелката от лявата страна:
Изображение

Отворите на маркучите за/от охладителя също са затапени:
Изображение

Някаква пластмасова тапа на вала към раздатката:
Изображение

Уж кутията добре опакована, пък е счупена част от фланеца към раздатката - изглежда кутията е падала назад, защото и капакът на картера малко е подбит... Както казва народът: "Очи гледАли - Очи плакАли", ще се търси нов фланец...:
Изображение

Електрическият конектор от дясната страна, отзад:
Изображение

Плановете ми за близкото бъдеще: Мисля да замъкна кутията в гаража и на първо време няма да пипам нищо по нея. Ще наблегна основно на теоретична подготовка, като за начало смятам да изчета ВНИМАТЕЛНО всички материали за АСК, които някои колеги от форума много любезно ми изпратиха. За което - благодаря! Ще прегледам също и всичко, което има в TIS-а за тази кутия. После (като се затопли времето) ще я ударя с водоструйката и обезмаслител - да я изчистя максимално. И чак тогава ще хващам ключовете. Никакво бързане, спокойно и внимателно.

От първия бегъл поглед забелязах някои разлики между тази кутия и "моята" - на Х3 2004г. Контролната пробка на тази се намира в задната й част (под табелката) а моята е отпред. Освен това картерът изглежда по-дълбок. Други разлики за момента не виждам. Някой може ли да каже дали принципно кутиите са еднакви и дали тази ще стане на моята кола? Благодаря предварително.
Excellent! Steven is my name!

некъв ентусиаст
Аватар
Мнения: 3688
Регистриран на: 29.03.2009
Местоположение: Добрич
Пол: Мъж
Кара: F02 750iL

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Ilko Ivanov » 18 Мар 2013, 21:00

Това може да ти е от полза : viewtopic.php?f=35&t=321048&p=3535583#p3535503

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 19 Мар 2013, 9:23

Мерси Илко, ти си ГОЛЯМ човек, наистина! Благодаря ти ... :bowdown: :bowdown: :bowdown: ! Точно такова ръководство ми трябваше, ще го чета много внимателно. Механизмът е доста сложен, но като има ръководство - нещата стават възможни...

Добре де, контролната пробка отзад и по-дълбок картер - това не са ли отличителни белези на "бензиновите" кутии? А мъжът, от който я купих, твърдеше, че кутията е свалена от дизеловата му Х5. Като гледате тази кутия (на снимките) - възможно ли е? Защото ако кутията е друга, значи и "симптомите", които той ми описа, не се отнасят за нея... Не вярвам във фирмения сервиз да правят подобни врътки, но все пак се чудя.
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 3.03.2006
Местоположение: СОФИЯ
Пол: Мъж
Кара: Каквото запали

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от NAPSTERS » 20 Мар 2013, 22:28

Кутията не е чак толкова сложна, особенно ако следваш инструкцията която Илко ти е дал :bowdown: . Единственно трябва да си намериш комплект конуси за вкарване на буталата в барабаните и спрей за замръзяване, без тях нестава и ще прецакаш буталта. Ако си решил да я ремонтираш тази кутия, ще ти кажа как и какво да провериш :yes:свали турбината и виж парт номера ако завършва на 481 значи е за бензинова. 3.0и
когато умен човек спори с глупак, спорят двама глупаци.
http://www.vbox7.com/play:a44cbadb
Изображение
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 3.03.2006
Местоположение: СОФИЯ
Пол: Мъж
Кара: Каквото запали

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от NAPSTERS » 20 Мар 2013, 22:45

NAPSTERS написа:Кутията не е чак толкова сложна, особенно ако следваш инструкцията която Илко ти е дал :bowdown: . Единственно трябва да си намериш комплект конуси за вкарване на буталата в барабаните и спрей за замръзяване, без тях нестава и ще прецакаш буталта. Ако си решил да я ремонтираш тази кутия, ще ти кажа как и какво да провериш :yes:свали турбината и виж парт номера ако завършва на 481 значи е за бензинова. 3.0и

P.S. ако се е уцелила бензинова тая кутия, на мен ми трябват някои части. Аз пък имам всичко необходимо за 3.0д ;)
когато умен човек спори с глупак, спорят двама глупаци.
http://www.vbox7.com/play:a44cbadb
Изображение
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 21 Мар 2013, 9:50

Мисля на първо време да я почистя и да опитам да разбера какъв е проблемът й. Човекът, от който я купих, нищо не разбира (имам предвид - дори по-малко и от мен самия) и ми обясни следното:

Купил е колата (Х5, 3.0d, 2003г.) някъде от южна България и я подкарал към дома си (Плевенско). По пътя е минал през някакъв планински проход и не е имал никакви ядове, не е забелязал никакви аномалии. Но скоро след като пристигнал са започнали проблемите, а именно - при ускорение изрежда нагоре всички скорости и остава на последната (5-та). Не може да ги свали надолу при спиране или ръчно - остава си на 5-та. Гаси колата, чака няколко минути и пали - всичко нормално, тръгва си от първа (или втора, не знам точно на коя скорост тръгва колата). Реди ги нагоре - надолу без проблем няколко пъти, и после пак прави същото - остава си на 5-та. Ходил при някакъв местен майстор и той гледал колата, пробвали я. Майсторът казал, че "турбината" работела нормално, кутията превключвала меко, без тласъци и притрисане. Автоматът държал колата "добре" на наклон (каквото и да значи това...), не тръгвала надолу нито назад, нито напред. Сменил маслото и филтъра на кутията профилактично, с надеждата проблемът да се оправи - но не, продължила с номерата. Тогава човекът отишъл във фирмения сервиз в Плевен и му сложили нова кутия.

Аз прецених, че проблемът с кутията едва ли е много сериозен (разбира се, ако горната история е вярна и ако се отнася за същата кутия) и я купих. Предположениеята ми клонят към някой от соленоидите на клапаните за превключване, които (благодарение на Ръководството на Илко) вече мога да проверя без да разглобявам нищо, направо от пиновете на електрическия конектор. Човекът явно не е разбирач, изглежда сериозен и си има съвсем друг бизнес, та не вярвам да ми разправя приказки от 1001 нощ и да ме лъже, поне не и съзнателно. А дори и въпросната кутия за нищо да не става, аз я купих от него доста евтино и "загубата" няма да е голяма.

Четох в Ръководството на Илко (има да го черпя тоя човек, да видим само кога и къде ще бъде...), че турбината просто се сваля от вала на кутията. При това изтича ли някакво масло и ако да - колко? Не ми се иска да правя упражнението в багажника на колата, затова бих изчакал да я закарам в гаража. А самата турбина изглежда не се разглобява (поне в Ръководството не пише за такава операция), само се сваля и се слага, така ли е?
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 21 Мар 2013, 10:15

Един весел момент имаше при пазарлъка за кутията. Човекът ме убеждаваше, че "турбината" била съвсем изправна, защото специално гледал ауспуха и нямало никакъв пушек от него. Аз приех това за сведение и реших, че просто хвали колата си. Но не... Чаааак след известно време разбрах, че той всъщност говори за "турбината" на автоматика. Някой разбирач му бил обяснил, че ако има проблем с "турбината" - колата започвала да пуши отзад... Опитах да му кажа, че става въпрос за друга "турбина" - на двигателя, а не тази в скоростната кутия. Той ме изслуша (повече от любезност), но явно не беше убеден.

Говорихме също за "пеперудките" - не беше чувал за тях. Аз го помолих да вдигне капака, напъхах си ръката под смукателния колектор и го опипах - нямаше пеперудки. Не че бяха демонтирани, а изобщо нямаше, колекторът си беше без тях. Казах му и човекът се зарадва, че поне тази грижа му отпада.
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 8775
Регистриран на: 18.12.2006
Местоположение: село Кестеново
Пол: Мъж
Кара: мфили

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от cod-cdbp » 21 Мар 2013, 13:10

Някъде го бяхме коментирали - турбината се реже, ремонтира (подменят се фрикциони), след което се заварява и балансира.
Джемини имат такава машина, по информация от колега от форума, който е извършил тази операция.
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 3.03.2006
Местоположение: СОФИЯ
Пол: Мъж
Кара: Каквото запали

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от NAPSTERS » 21 Мар 2013, 21:24

cod-cdbp написа:Някъде го бяхме коментирали - турбината се реже, ремонтира (подменят се фрикциони), след което се заварява и балансира.
Джемини имат такава машина, по информация от колега от форума, който е извършил тази операция.

В България няма кой да ти рециклира турбината , особенно ако локъпа и е заминал. точно в Джемини връщах една турбина 3 пъти. то небеше дишане през сегмент в турбината, препечено феродо или старо лепило за локъпа и т.н. след хиляда разправии върнаха сумата от 600 лв. и поръах заводско рециклирана турбина от МиД авто на цена от 1100 лв. и проблемите приклюиха.турбините имат живот и са главната приина за повредите в кутията.
когато умен човек спори с глупак, спорят двама глупаци.
http://www.vbox7.com/play:a44cbadb
Изображение
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 25 Мар 2013, 14:22

Днес си купих още малко железария - същата такава кутия, но доста "изкормена". Все пак са останали няколко чаркове по нея - колкото за тренировка... Ето я търколена в багажника ми:
Изображение

Хубавото е, че фланецът за раздатката е здрав, всъщност - основно заради него я купих (на първата кутия този фланец се оказа строшен, като вдигнах кашона):
Изображение

Ето я кутията отдолу - няма го "мозъкът" й. Е, за тия пари - толкова.... Поне приводния механизъм с електрическия превключвател си е на мястото, а дали работи - остава да проверим:
Изображение

Изображение

Поглед отпред - няма нищо до след помпата (включително), а може би и някои от фрикционите липсват:
Изображение

Отзад трябва да си стои планетния редуктор с някакви фрикциони покрай него, а също и "опашката" - валът, който предава въртенето на раздатката. Ето и табелката на кутията:
Изображение

Днес е голям студ и не ми се занимава, но мисля скоро да пробвам дали (и как) раздатъчната кутия ще пасне на тази. После ще започна да я разглобявам, разбира се - след като първо проверя в Ръководството на Илко кое и как се прави. За тая развалина няма да съжалявам, дори и да сбъркам нещо. Знам със сигурност за един случай, когато на такава кутия се е повредил планетния редуктор. Значи ако този тук е здрав - от цялото упражнение ще ми остане поне една полезна резервна част...
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 27 Мар 2013, 9:37

Вчера малко се занимах с остатъците от втората кутия. Първо разрових в TIS-а за маркировката "XF", която се чете на табелките и на двете кутии:

Изображение Изображение

Според TIS-a, тази маркировка означава, че кутията е свалена от дизелова Х5, 2002г., с двигател М57D30. Поне в това отношение съм уцелил - и двете кутии за "дизелови". Прегледах ръководството (което ми даде Илко) и се захванах с кутията...

Ето я тук, на "операционната маса":
Изображение

Реших да започна със задната й част, защото беше удобна за работа:
Изображение

Изображение

На вала към раздатката има едно гумено пръстенче - извадих го:
Изображение

Изображение

Изображение

Фланецът за раздатката се държи към кутията на 7 болта - развих ги с ключ No 13:
Изображение

Изображение

Изображение

Извадих задния фланец - излезе съвсем лесно. Тук се вижда от външната страна:
Изображение

А тук е отвътре - откъм кутията:
Изображение

Има цял "пакет" от радиални и аксиални иглени лагерчета - в тях явно лагерува "опашката" на кутията, валът към раздатката:
Изображение

Кутията след като вдигнах задния фланец от нея - има метално-гумена гарнитура, подобна на тази на картера:
Изображение

Това (предполагам) е заключващият махенизъм, който блокира трансмисията на положение "Р" на лоста:
Изображение

Отлепих внимателно гарнитурата с острието на джобния си нож:
Изображение

Изображение

Ето я - непокътната:
Изображение

Кутията след като свалих гарнитурата:
Изображение

Изображение

Този "барабан" предполагам, че е задния край на планетния редуктор. Забелязах на него една зегерка и лесно я извадих - само с джобното си ножче:
Изображение

Изображение

Зегерката:
Изображение

И "барабанът", без нея:
Изображение

После измъкнах (също много лесно) "опашката" на кутията:
Изображение

Изображение

Това остана, според мен - задната част на планетния редуктор:
Изображение

Обърнах кутията и я изправих на "опашката" й (вече е възможно, защото валът е изваден):
Изображение

Това ме чака за разглобяване отвътре:
Изображение

Първо ще трябва да се "преборя" с тази гигантска зегерка (честно казано, никога до момента не бях виждал толкова голяма):
Изображение
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 27 Мар 2013, 9:56

После си направих един експеримент. Първо сглобих задния фланец на кутията - вкарах валът в лагерите:
Изображение

Изображение

После пробвах дали тази част (с фланеца и вала) ще пасне на раздатката ATC-400 от Х3 (Е83), която имам. Оказа се, че няма НИЩО ОБЩО. Фланецът с разположението и броя на болтовете е съвсем различен, а също и валът на кутията е по-тесен (с няколко милиметра) от отвора, където трябва да се зацепи за раздатката. Вкарах го вътре (в кухия вал на раздатката), но той се превърта свободно и шлиците изобщо не могат да се зацепят.

Извод: Детайлът на горните снимки си е точно за Х5 (Е53) и не може да се използва за Х3 (Е83). Това се очакваше, но все пак съм малко разочарован... Още не съм си избистрил концепцията - дали искам да ремонтирам кутията за Х5 или да я използвам за резервни части за моята (за Х3). Във втория случай, тази част (задния фланец към раздатката) няма да ми бъде необходим.

Иначе изработката на частите ми хареса, не забелязах значително износване или повреди по тях, въпреки, че са на незнайни километри. Това е до момента, днес ще потърся на железарията някакви подходящи клещи, с които да измъкна огромната зегерка ми да продължа с разглобяването на кутията.
Excellent! Steven is my name!

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 04 Апр 2013, 14:17

След два часа борба и напъване с различни иструменти, успях да омаломощя гигантската зегерка и най-накрая я измъкнах от жлеба в кутията:
Изображение

Виждате и специалните клещи, които издирих и си купих за целта. Честно казано, такъв зор не помня, даже ми е чудно, че все още съм с всичките си пръсти на ръцете... Тая зегерка има невероятна сила на разпъване, а трябва да се свие доста, докато излезе от улея си. В Ръководството на Илко е дадено как се демонтира - с някакви специални клещи, които освен че я свиват, я задържат в това положение. Излишно е да казвам, че такива клещи нямам и действах с подръчни инструменти.

Тук виждате още една зегерка която извадих - много по-лесно от първата:
Изображение

После се оказа голяма грешка, защото като обърнах кутията - от нея сед изсипаха разни дискове, които тази скоба е държала вътре. Само благодарение на Ръководството успях да ги наредя обратно.

Кутията - вече без зегерката:
Изображение

Първият детайл, който извадих от нея:
Изображение

Според Ръководството - това е междинен / овърдрайв съединител. Тук е от задната страна:
Изображение

И отстрани:
Изображение

Това 20/07/06 дали е дата? Ако е 2006г. - много нова тази кутия, тази година не слагат ли вече ZF на Х5? И съеднителят отвътре:
Изображение

После ще се разправям с него, сега продължавам с разглобяването. Кутията - след като измъкнах от нея "междинния съединител":
Изображение

Кутията - вече празна:
Изображение

И това "прасе" извадих от нея - според Ръководството е "централна опора":
Изображение

Вътре трябва да има още фрикционни съединители и накрая е планетния редуктор, който осигурява различните предавателни числа. Тук е поглед отзад (откъм планетния редуктор):
Изображение

Без външната гривна на редуктора:
Изображение

И гривната - отделно. Зъбите по периферията й служат за блокиране на трансмисията в положение "Р" на лоста:
Изображение

Изображение

Доста сложен изглежда този редуктор - ще бъде интересно да го разглобя:
Изображение

Централната опора от предната й страна:
Изображение

Тази муфа се върти само в една посока, а в другата се "законтря". Четох Ръководството - точно така трябва да бъде:
Изображение

Този механизъм блокира кутията в положение "Р":
Изображение

Изображение

Кутията отвътре:
Изображение

А това е привода, който ще мисля как да разглобя тези дни:
Изображение

Изглежда, че първо трябва да избия това щифтче, което държи цилиндричната втулка към вала на привода:
Изображение

Тук често възниква проблем с уплътнението на вала на привода - започва да тече масло около него. И на моята кола сълзи оттам... В TIS-а е даден специален инструмент, с който това уплътнение се сваля без да се разглобява кутията, само от външната й страна. Като разглобя тази кутия, ще изкарам уплътнението и ще помислим как може да се смени и какъв инструмент ще е необходим за това.
Excellent! Steven is my name!

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1585
Регистриран на: 3.03.2006
Местоположение: СОФИЯ
Пол: Мъж
Кара: Каквото запали

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от NAPSTERS » 04 Апр 2013, 22:15

ако нямаш семеринг за привода на кутията, имам нов ще ти го подаря. важно е след като разглобиш пакетите с лемелите да провериш плътността на буталата, а след като ги сглобиш трябва да провериш и клиренса на лемелите както е описано в ръководството. ааа и успех с вкарването на зегерката, голям к*р е! :mhihi: освен това трябва да я поставиш в позицията в която си я извадил, защото иначе после ще ти подпре и надигне на мозъка. това не го пише в ръководството :mhihi: Успех.
когато умен човек спори с глупак, спорят двама глупаци.
http://www.vbox7.com/play:a44cbadb
Изображение
Изображение

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1016
Регистриран на: 8.06.2012
Пол: Мъж
Кара: Нафтова печка.
Мечтае да кара: През просото...
Детайли за колата: Х3 (Е83) 3.0d, 2004г.
M57TU-A5S390R-ATC400

Re: Да надникнем в автоматика (GM5)

Мнение от Borymeckata » 05 Апр 2013, 8:39

Мерси за информацията! Точно си мислех, че положението на зегерката не е фиксирано и тя може да се завърти в канала си... Но аз съм я снимал преди демонтажа, така че няма проблем. Мислех за монтирането да вкарам стоманено въженце (от жило) в "ушите" й и да го натегна, докато се свие достатъчно. И след монтажа - въженцето да се отреже. Тази кутия ми е само за тренировка и евентуално - ако останат някакви резервни части от нея. "Мозък" изобщо няма и не мисля да я сглобявам. На първата която купих и която е комплектна, мисля да обърна по-сериозно внимание, но едва ли ще бъде през лятото.

За смяната на семеринга на привода - в TIS-а е дадена някаква "скоба" с външна резба, която се навива около вала и "хваща" семеринга отвън. После върху "скобата" се навива втора гайка, която я изтегля навън, заедно със семеринга. За вкарване на новия семеринг трябва да има някакъв цилиндричен дорник. Искам да уточня размерите и после ще дам да ми направят тези инструменти. Явно проблемът с течащия семеринг е бил доста разпространен, щом са направили специален инструмент за смяната му ОТВЪН, без да се разглобява кутията.

Благодаря на Колегата за предложението, но подаръци не мога да приема. Ако на някой Колега от форума му трябват някои от показаните в темата чаркове - да казва и ще измислим нещо. Както казах - тази кутия е само за тренировка.
Excellent! Steven is my name!

Следваща

Назад към X1/X2/Х3/Х4/X5/X6

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook