Дискусия за "Stretched Tires"

Светът на тунинга, за лудите по мощност глави.

Модератор: bum_bum

ентусиаст
Аватар
Мнения: 1057
Регистриран на: 11.12.2005
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '99 E46 318i; '01 E53 3.0i

Дискусия за "Stretched Tires"

Мнение от Joro_Paveto » 01 Яну 2009, 15:22

В Е36 подфорумът на няколко пъти се заформят дискусий около въпросните "Stretch Tire" или разпънатите гуми. Та пускам тази тема, в която да се опишат как стават нещата, положителни и отрицателни ефекти, да се разясни какво е ЕТ и малко подробности около данните за джантите и какви размери гуми са подходящи за различните широчини на джантите.
Първо започвам с размерите на джантата.
Пример 8,5Jх17
Първата цифра е ширината на джантата, измерено от вътрешния ръб (inboard flange, outboard flange) на външния и вътрешния борд на джантата.
Втората цифра е диаметъра на джантата в инчове т.е. 17...ако го умножите по 25.4 ще получите диаметъра в мм.

Ето две снимки
Изображение
Изображение
Сега за прословутото ЕТ...то идва от немското Einpresstiefe или буквално преведено "дълбочина на поставяне" . Най-популярен е терминът "offset". Офсета или ЕТ-то може да е положително или отрицателно, спрямо средата на джантата. Ето пак снимки за подобро онагледяване.
Изображение
Просто казано - ЕТ-то се пшределя според равнината на джантата, чрез която тя се монтира на главината. Ако тази равнина съвпада със средата на джантата имаме нулево ЕТ, ако тази равнина е изнесена към външния борд имаме положително ЕТ и ако е изнесена към вътрешния борд имаме отрицателно ЕТ. Мерната единица, в която се дава ЕТ-то е в мм. Т.е ЕТ47 означава положителен офсет 47мм. Равнината на монтажа е на 47мм от средата на джантата в посока към външния борд.
В най-общ смисъл казано - колкото по-голямо ЕТ има една джанта толкова по-навътре в калника ще стой (естествено спрямо заводско препоръчаното ЕТ за дадения модел)
До тук с данните по джантите ако има нещо грешно или пропуски се извинявам и с радост приемам поправки.
Много на кратко за данните на гумите.
Пример 225/50 R17
1) 225 - това е ширината на гумата дадена в мм и измерена между най-издадените точки на вътрешния и външния борд на гумата.
2) 50- това е височината на гумата или разстоянието от ръба на джантата до настилката в проценти от ширината на джнатата. Или в случая височината на гумата е 50% от 225мм или 112.5мм.
Относно "Strech tire" общо взето нещата са и на двата полюса - едни отричат категорично разпънатите гуми други са им големи привърженици.
Ето някой от плюсовете и минусите, според това, което съм прочел и знам, тъй като моя опит с тях е едва от няколко месеца и не е меродавен.
Положителни те неща.
1. При по-малко ЕТ следата на автомобила се увеличава значително, което на теория означава и по-голяма стабилност.
2. Твърди се, че с по-тясна разпъната гума, се постига контактна площ на по-широка гума, което с по-широката следа отново означава по-добра стабилност.
3. При разпъване на гумата борда става по-твърд и при завой и странично натоварване той не се деформира толкова колкото борда на една неразпъната гума и отново дава по-голям стабилност във завой. 4. Разпънатите гуми са особено използвани при дрифт заради по-малкото странично съпротивление.
5. И не на последни място визията на автомобил със разпънати гуми и добре подбрано окачване е уникална и много красива.
Отрицателните доводи...които май са повече...
1. При разпъване гумата губи от своята здравина и при голямо разпъване има опастност от скъсване на борда. говорим за много голямо разпъване от сорта на 185 нископрофилна гума на 8,5 инча джанта.
2. Стреч гумата трябва да се напомпа на по-високо налягане, при което напомпване контактната площ с настилката намалява (оборва се по-голяма контактна площ и хората са много разделение в това отношение)
3. Твърди се, че при разпъването и деформирането се получава по-малко странично съпротивление на гумата, което е минус в завой с виско скорост.
4. При по-изнесена джанта се товари повече окачването и по-специално лагерите на главините (нещо за което се спори много - хора каращи с такива гуми казвт, че няма никакви проблеми с живота на лагерите, а хора никога не карали твърдят, че има проблеми, но на теория само. Не намерих мнение на човек карал и с двата типа гуми, който да каже "да съкращава се живота на окачването"
5. В доста от случайте се налага ролване или смачкаване на вътрешната част на веждата, изрязването и или избутването и навън, за да не опира гумата при неравности.
6. Разпънатата гума не пази борда на джантата и трябва да се внимава с бордюрите, а за в България заради по-високото налягане в гумите и по-твърдия борд при дупки го отнася изцяло джантата.
Има още спорове относно неправилно износване на гумите, опасности от спукване при по-дълго каране, заради темпрературата и по-високото налягане в гумите. Все неща, за които хората каращи с разпънати гуми твърдят, че няма проблеми...вие си решавате.
Аз лично мога да говоря за Е36 тъй като този модел е най-актуален в момента, за него лесно се намират джанти с малко ЕТ, взети от 5-та серия Е34 или Е39.
Общо взето с джанти до ЕТ20 и гума 205 сложена на 7.5, 8 или 8.5J и стоково окачване в добро състояние може да се кара без проблем, та дори и да се возят хора отзад.
Ако се слагат джанти с 9, 9.5..10J и нагоре с ЕТ по-малко от 25 вече с каквато и гума да пробвате няма да стане без ролване и дори изрязване и отваряне на веждата. На тези джанти за стреч се слагат 215 до 255 гума за 10.5J.
Но общо взето джанти с широчина над 8.5J трудно се намират и ако човек тръгна да слага такива ще е наясно какво да прави.
Преди да дам линкове, в които може да видите снимки, смело мога да кажа хиляди, на автомобили с разпънати гуми и да подберете най-оптималния вариант за вас според опита на другите, ще напиша моя скромен опит с тия гуми.
Купувайки джантите ми, изобщо не знаех какво взимам...нито ЕТ, нито ширина...общо взето гол и бос. Сложих само джанта на колата и изпаднах в истерия колко много стърчи извън веждата...направо ми се ревеше.
После влязох в нета и поразрових и тогава открих тази красота разпънатата гума... и видях, че на Е36 може да се сложи джанта 8.5Jx17 ET13 колкото и невъзможно да ми се виждаше това. Джантите ги знаете, за мен това е най-добрата и красива джнта правена някога за BMW от BBS. Като изключим 18 инчовата версия, която е произведена в ограничена серия от само 200 комплекта и такива съм виждал само на снимка... :(
Проучих нещата и се оказа, че тази джанта става на Е36 само с гума 205/45/17 или 205/40/17 на стоково окачване без никакви интервенций по веждите.
Е аз понеже все слушам другите си взех 215/40/17 сложих ги когато отзад седнеше човек, дори и само един гумите опираха дори и при лек завой...отидох на тестер за амортисьор и се оказа, че отзад почти не е останал някой...сложих нови амортисьори и нещата се оправиха...има съвсем леки опирания при много големи неравности, когато возя хора на задната седалка.
Прибирането на веждата като цяло не е някакъв проблем става с гумен чук и премерена жестокост на ударите и нещата си идват на място...това ще се случи на пролет, когато сложа окачванто 40/25мм...тогава вече ще трябва да мина на гуми 205/45/17....
Та в заключение правилната гума с "неправилната" джнанта погат да се монтират на Е36 без проблем.
Ето линковете със снимките...ще се раздвам да се получи една добра дискусия и поне малко да се популяризират джантите с малко ЕТ и разпънати гуми...незвисимо от ужасните ни пътища, дупки и т.н.
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=694969
http://www.v6performance.net/forums/showthread.php?p=1531549
http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=909910
Лека нощ, добър ден, пак съм с моя...

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 84
Регистриран на: 7.04.2008
Кара: към мантинелата

Мнение от BalBosA » 01 Яну 2009, 17:41

Не може ли да се сложи просто нископрофилна гума,без да се разпъва?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3647
Регистриран на: 25.06.2007
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: Кенеф за великани
Мечтае да кара: Alpina B10 biturbo

Мнение от Zubcho » 01 Яну 2009, 18:50

Не, защото опира в калниците и може да се окаже твърде широка. 255 примерно на една 320-ка или 520-ка ще й е адски широка да я върти. Не че няма да става, просто ще й е трудно.

Така ли е ?? Дано да съм прав :)
Пийте си редовно хапчетата от сушени жаби и карайте внимателно по острите завои, че да не ви се подострят колите.

Аз карам според ЗЗдП, и спазвам ограничението на скоростта, а ти?

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2402
Регистриран на: 2.09.2007
Местоположение: София
Кара: '94 Opel Corsa B

Мнение от стан » 03 Яну 2009, 10:50

За мен лично е много грозно джантата да стърчи извън гумата, но темата ти е супер информативна браво.


Аватар
Мнения: 1402
Регистриран на: 14.11.2008
Местоположение: Варна
Пол: Мъж
Кара: e30 318is

Мнение от E30_M_Tech_ll » 04 Яну 2009, 11:07

до сега съм карал с какви ли не комбинации на джанти и гуми :)
отначало като започнах с разпънатите гуми беше на старата ми кола и там почнах с едни разглобяеми 7 инчови джанти от марката готи ... отначало на тях сложих 175/50 13 гуми :) карах ги известно време и нямах никви проблеми освен бързото износване на гумата но това се получаваше от малкия и диаметър и в комбинация със задно... просто нямаше как да тръгна без да ги превъртя.... :)
после замених джантите си за още по злобна комбинация :) 8 инча предни и 9 инча задниот марката МТХ пак 13 цола :) такива джанти е супер трудно да си намериш когато говорим за 13 цола ... а гумите за тия джанти са поне 2 пъти още по трудни за намиране :)
и така на предните разпънах тия гуми от предишнмите джанти 175/50 13 :) но на задните просто беше невъзможно :) и докато търся гумета за адните и тия джанти заминаха :mhihi: ама да не си помислите че щото размера е гаден и нещо съмс е отказал хахаха нееее :lol: :mhihi:
взех си предни 9 инча задни 10 инча пак на 13 цола :mhihi: :mhihi: :mhihi: :lol: :lol: :lol: :lol:
и някой да не кажа че говоря празни приказки ето и снимка :)
Изображение
гумите които са тук на джантата са 175/50/13 но отгаварят поне на 205 защото имах няколко комплекта такива гуми и тия бяха поне с 5 см по широки от другите :) ето и една снимка на задните с разпънати гуми 205/60 .....
Изображение
:)
когато ги взех и четерите бяха със сликове 240 но колата не можеше да се кара с тях заради предните защото поради голямата изнесеност на джантата и сликовата гума и при най малката неравност волана дърпаше адски много ... понякой път едвам го одържах... ето и снимки как бяха със гуметата като ги взех
Изображение
и ето как са седяли на предишния собственик на колибрито му :)
Изображение
:lol: :mhihi: :mhihi:
карах доста време с тях със сликовете отзад но накрая реших че трябва и тях да сменя но вече промених и размера минах на 16 цола на 9 инча широчина борбет т
карах ги малко на старата кола която по стечения на обстоятелствата смених с друга (е30) :) а ето и как изглеждат на е30 ката :)
Изображение
гумите са 215/40/16 и са малко разпънати смятам да ги сменя с 205/45 че да се разпъне още малко и да мога да изнеса задните джанти навънка... :)
ми това е от мен до сега съм нямал проблеми с окачвания както при старата така и при новата кола.... така че не слушайте тия кво ви говорят на теория само.... принципно са прави но да речем че ако един лагер издържа образно казано 3 години по наще улици сега ще издържа две години 7-8 месеца.... :) което не е фрапираща разлика... това го казвам само образно може да издържи и доста повече и доста по малко според зависи.... :)
с две думи сика мда кажа карайте с разпънати гумета без да се притеснявате :)
Аз съм изключително нагъл, въпреки, че ме предупредиха за комерсиалните обяви, аз използвах подписа си за такава, и затова получих дъъъъъъъъъъъъълъга почивка!!!

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 135
Регистриран на: 25.06.2008
Местоположение: София/Houston

Мнение от nikoror » 05 Яну 2009, 0:13

без да искам да засягам темата за външния вид ще напиша моето мнение за широките гуми и джанти във връзка със сцеплението на една кола.

очевидно размера на контактното петно е много важен за сцеплението на една кола, но нещата не са толкова елементарни, колкото би ни се искало. на първо място, размера на контактното петно зависи само от налягането в гумата, т.е. ако имате 500кила на всяка гума, и налягането в гумата е 2 атмосфери, то контактното петно ще е Лице=Сила/Налягане=500*9.8 Нютона/200000 Паскала=0.0245 квадратни метра площ. Та ако гумата е по-широка петното ще е по-широко и тясно, ако е по-тясна ще е по-квадратно. Също така ако гумата е нископрофилна, то деформацията на борда е по-малка и за това контактното петно на нископрофилни гуми е по-голямо, но основния фактор е налягането. Защо тогава широката гума има по-голямо сцепление? Причините са доста и са свързани с това как гумата и асфалта си взаимодесйтват като това е процес, който се състои най-основно от 3 части, които не смятам да описвам сега, но за по-любознателните препоръчвам The Racing and High Performance Tire на Paul Haney или поне Tune to Win/Engineer to Win на Carrol Smith. Ta преди доста години (60-те или 70-те беше) при тестовете са забелязали, че като сложат по-широки джанти на стандартните гуми и колата сваля близо секудна на обиколка, от там поръчват нови гуми, които са по-широки, слагат ги на още по-широки джанти и колата сваля още и т.н. и в един момент от стандартните тънки гуми минават на валяци (като в момента във всяка сериозна състезателна серия широчината на гумата и джантата е зададен в правилата). та извода е, че широката джанта прави контактното петно по-широко и късо, което качва сцеплението в завой.

ако имате въпроси питайте

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 446
Регистриран на: 5.12.2007
Местоположение: тухла в южните райони
Пол: Мъж
Кара: Diamantschwarz coupe

Мнение от gotcha » 10 Яну 2009, 17:32

Аз съм с ЕТ20 7х16 на Е36, с гуми 205/55 и закачат само при сериозни неравности, понякога на завой и ако возя хора отзад :)
Не съм правил ролинг, изчуквания и т.н.
Интересно, че повече закача лявата гума...
Също така има голямо значение и ширината на джантата не само ЕТ-то за това дали ще закача :)

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 145
Регистриран на: 22.06.2003
Местоположение: София/Варна

Мнение от alpine » 15 Яну 2009, 12:41

:mhihi: Изображение
Изображение

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 3370
Регистриран на: 5.06.2004
Местоположение: Русе
Пол: Мъж
Кара: Караше E34 528i turbo

ре

Мнение от slavianko » 15 Яну 2009, 13:06

Аз лично никога не бих сложил на моята талига неразпънати гуми. Още докато взема една кола и дори не я карам докато не и подбера подходящи джанти и с разпънати гуми на тях. Мноооооого по добре се държи колата по завоите и съм по сигурен с такива.
В момента съм с 1000 Мили, разглобяеми, 17цола/ 10.5j / и ЕТ-то 5 :mhihi: :mhihi: За момента гумите ми са 245 и са леко разпънати но просто не можах да намеря гума 235 за отзад та затова
oxam написа:В един момент проблемът не е в мощността а в гарнитурата между седалката и волана.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 145
Регистриран на: 22.06.2003
Местоположение: София/Варна

Мнение от alpine » 15 Яну 2009, 13:23

Подкрепям slavianko напълно , много по добре се чувства колата с такъв монтаж . Вече над 3 години си карам така и съм супер доволен .

п.п. а и си е маняшко да си видя в огледалото ръба на джантата :mhihi: ако има криво с просто око се вижда :D
Изображение

Назад към Tuning

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook