Wide Band ламбда

Светът на тунинга, за лудите по мощност глави.

Модератор: bum_bum

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 600
Регистриран на: 25.09.2002
Местоположение: Варна

Мнение от kelesha » 01 Фев 2004, 23:35

Значи ето два цитата от UK форуми които обясняват точно що сондата требе да е wide band

-------------------------------------------------------------------------------------
True, a narrow band sensor is only made to operate around Stoichiometric - 14.7:1

So if you're running 10:1 or 11:1 it will still show 'Full rich'.
Same with lean, if it's 17:1 or 27:1 it will still show 'Full lean'

I've compared the readings of my sensor with a wide-band one, and the result was: it's only accurate (ish) between 13:1 and 17:1, and that's with manifold fully hot and a new(ish) sensor. For troubleshooting purposes it's more than adequate, and it's practically free, as the sensor is already there (no holes to drill, no bosses to weld)

For setting up a car from scratch, nothing beats a wide-band of course...
------------------------------------------------------------------------------------
Narrow band sensors read around the stoich mark, which is 14.7:1

My wideband will read from 10:1 to 25:1


During acceleration on a turbo motor you need 11 or 12:1 or so (real ballpark figure, depends on how much boost and inlet temp and a lot of other factors)
At 14:1 on a turbo car accelerating hard you will potentially blow gaskets because too much heat will be generated because you are running too lean.

A normal "air fuel ratio meter" working off a narrow band will tell you at 14:1 that you are running "very rich" when in fact you are actually running dangerously lean, so to say they are useless is an understatement they arent just telling you nothing useful they are actually lieing to you.
-------------------------------------------------------------------------------------

Смятам с това пак ще отговоря на Парадоксчо що не е готско да се ползва тоз A/F meter към който е дал линк той

Жалко само че ако едно обикновенно ЕКУ работи със narrow band и го замениш със wide band нищо нема да стане :lol: , т.е за да се получи резултат требе пълен ремап които е немислим що се отнася за stock ECU :x . Но отзивите на пичове които ползват aftermarket ECU-та преди със narrow и са го заменили с wide band са повече от впечатляващи, те казват че мотора се държи по съвсем друг начин, но при тях самото ЕКУ позволява замяната понеже може да работи и със двата типа сонди.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1651
Регистриран на: 18.07.2003
Местоположение: Chicago (Пловдив)

Мнение от Dimitar » 02 Фев 2004, 0:14

Искам да напиша и нещо по темата дето я затвориха (за MegaSquirt става въпрос). Незнам пичове вие коя версия на това ТНТМ ECU мислите да използвате, ама аз доста добре се запознах преди време с v2.2 и трябва да ви кажа, че такова порногравско нещо (от към хардуер имам предвид) аз няма да си сложа в колата. Пишете (пък и тия дето са го измислили пишат), че работело с Wide Band сонди - то хубаво ама незнам дали сте видяли, че има само един сигнал за вход от такава сонда. А те (както стана ясно в тая тема) си имат цели 6. На всичкото отгоре тоя дето го гледах аз нямаше и изводи за подгряването и. Между другото нямаше и входове за кнок сензори. Абе въобще май доста работи няма (тоя кит за Wide Band сондата има даже малко повече електроника, отколкото MegaSquirt-а). А пък като го гледам и с какъв процесор е направен, дето работи на честота 32.768 kHz (такъв същия се използва в предавателите на дистанционното за алармата на Audi A6 и A8 8) ) въобще немога да хвана вяра, че прави някъкви real-time сметки вместо да използва таблици. Незнам дали сте запознати ама в някой от Мотрониците за BMW има цели 3 процесора (дето само единия е доста по-бърз от горепосочения) и хората пак използват таблици.
Вие най добре си знаете, ама аз съм на мнение, че си е точно в областа на ТНТМ-то това ECU.

кандидат ентусиаст
Аватар
Мнения: 195
Регистриран на: 13.12.2003

Мнение от V_G_Z » 02 Фев 2004, 0:45

ми и намен ми бе6е такова мнението за мегаскуирта ама.......
абе хора EMS stinger ECU+ wide band sensor струва 1000$ като 6те давате пари зимаите не6то което си заслужава пък после настройваите колкото ви ду6а иска.......
:wink: тоя кит е хубав ама да ре4ем за някой тунинг маистор... идва някои и
вика аве тука едно турбо сложих дай да настроим двигателя..
:roll: на такъв 6те му вър6и работа ама ина4е е мноо пари.... :?
" on stages where we ran 4 bar boost in qualifying, it was a case of closing your eyes, and praying that it would stay pointed straight ahead"

Tuning Meister
Tuning Meister
Аватар
Мнения: 1295
Регистриран на: 27.01.2002
Местоположение: Russe

Мнение от KAMIKADZE » 02 Фев 2004, 9:18

Сега за първи път видях тези EMS - явно в Австралия доста им разбират :)
Но специално в тези системи на тази фирма не видях нищо за Closed loop и wide band - мисля че това не е а пренебрегване особенно като мисля че си имам представа колко практика общо в мап-ването има в БГ.
Аз почнах да се замислям за Халтек - направо ме зарибиха
Е все още имам пари само за пиджи бак нооо мога да изчакам ако някоой ми гарантира че ще мога да мап-на само станд алоне :)
[img]http://drifting-bg.info/landicar/landi.jpg/img]

ентусиаст
Аватар
Мнения: 800
Регистриран на: 21.08.2002
Местоположение: България, София

Мнение от Joreto » 02 Фев 2004, 9:56

Dimitar написа:На всичкото отгоре тоя дето го гледах аз нямаше и изводи за подгряването и.

ми явно не си гледал добре щото си има схема и там е показано как се връзва сонда с подгряване.

Dimitar написа:че такова порногравско нещо (от към хардуер имам предвид) аз няма да си сложа в колата.

много ми е интересно що като е толкова порногравска таз система е монтирана на толкова много коли, включително и на такива дето се ползват за състезания ?

Dimiter написа:въобще немога да хвана вяра, че прави някъкви real-time сметки вместо да използва таблици.

ми ти не можеш да хванеш вяра ма на системата работи. Както вече писах тя е монтирана на кола като моята и колата работи перфектно до момента. И един въпрос към теб. Ти какъв опит имаш с такива системи та изказваш толкова компетентно мнение относно коя била супер и коя боклук ??
W201 - 190E
Сега - M103 3.0-12v @ 0.5 бара
Преди - M102 2.5-16v турбо (402м : 13.934 @ 0.5 бара , писта Божурище)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 907
Регистриран на: 1.06.2003
Местоположение: София

Мнение от landikar » 02 Фев 2004, 10:29

Значи има още един проблем,който се появи,когато прайхме тестовете.Мойта къстъм електротехника :D почива на подобни принципи.Ламбда и допълнителна електроника(малко е далеч от ЕКУ,затва не я наричам така).Обаче ко стана кат надухме и почнахме да тестваме.От аспуха почна да излая огин и ламбдата напрао се опече кат чушка.Показва 2-3 мин коректно и после я отписвай.После я преместихме по-далече от изпускателните колектори и горе-долу уж работата се пооправи.Обаче така пропада основната ми идея да ползвам две ламбди,едната от които да е за допълнителната електроника.Така че играчката,която показва маниака е много необходима при екстрийм надувки,щото предполагам е защитена и от изпичане.
P.S.Маниак,що не преведеш текста бе? :D
И ако обичате придържайте се към темата.Това,което показва Турбоманиака е много важно,повярвайте.Но то се отнася само до екстремен пърформанс.Значи този комплект + къстъм ЕКУ на практика решава изцяло проблема с електрониката,поне аз така мисля.Ще е хубаво ако се организираме и получим по-подробна представа за какво става въпрос.Аз горе долу съм наясно,защото съм опрял точно до такива неща.Обаче немам време като него да търся инфо в нета.Иначе на практика съм видял необходимостта от такава ламбда.Дори само с нея и с разработената от нас електроника може да се постигне нещо.Но това се отнася само до горивото и качеството на сместа.За промяна на запалването идея си нямам как да стане.Не сме стигнали до там.Плюс това тук не става въпрос за ремапване,а за изцяло отделно контролиран процес.И за отделна от ЕКУ-то електроника.Стандартното ЕКУ нема да върши никаква работа,освен на празен ход и сутрин като си палите колата.Тя няма да може да се кара нормално.Само газ до червеното и после спирачки.Затова аз искам да направя две различни кофигурации,за да мога все пак да карам кочината и нормално.

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 1651
Регистриран на: 18.07.2003
Местоположение: Chicago (Пловдив)

Мнение от Dimitar » 02 Фев 2004, 11:48

Jore абсолютно нямам против да си го сложиш това ECU. Просто изказвам мнение. Знам, че е монтиран на доста коли (четох Succeed Story-тата на техния сайт) - явно е че си работи. А изводите, които съм си направил за него са следните:
- можеш да включиш Wide Band сонда към него само с помоща на такъв кит като по-горе разглеждания (между другото MegaSquirt-а точно този кит го поддържа). Цената обаче набъбва.
- хардуера на това ECU е малко аматьорски направен (според мен). Какво имам предвид: нито един от входовете за датчиците, не е буфериран или защитен по някъкъв начин (с изключение на сигнала, който идва от бобината по понятни причини), а отиват директно на входовете на процесора. От към захранването също няма никъкви защити, с изключение на един предпазител. Тези неща непречат да си работи, но могат да му се случат много лоши неща, особенно в коли с инжекциони, където флуктоациите в захранването и смущенията са много големи. Сертифицирали сме разработена от нас електроника, която е предназначена за монтиране в коли и изискванията са
жестоки. 100 % съм сигурен, че така както е направено това ECU няма да издържи нито един от тестовете за сертификация.
- кварца му е на 32kHz и вътрешно с помоща PLL честотата се вдига на 8MHz, което също не е подходящо за работа при такива условия.
- относно таблиците - разглеждал съм му програмата и можеш да си сигурен, че има таблици, а сметките които прави са относително прости и служат само за корекция.
- параметрите и таблиците са в програмната памет на процесора, която е от тип FLASH и когато се наложи да се промени нещо се препрограмира цялата програма с помоща на Boot Strap лоадер, което е предпоставка за сериозни грешки. А това ще ви се наложи да го правите, ако искате да изцедите максимуа на възможностите му.
Рекламираните 10 000 препрограмирания са само пожелателни, тези памети по принцип се скапват много по-бързо.
- наистина няма входове за кнок сензори, което мисля че е голям минус.

Накрая искам да ти кажа, че не се заяждам, нито пък те разубеждавам да го правиш. Просто изказвам мнението си, в което невиждам нищо лошо. Даже съм готов да помогна с каквото трябва от към хардуера и софтуера (ако е във възможностите ми), стига да имате нужда от такава помощ.
Това е от мен - пожелавам ви най искренно да успеете. :yes:

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 600
Регистриран на: 25.09.2002
Местоположение: Варна

Мнение от kelesha » 02 Фев 2004, 17:59

landikar написа:Така че играчката,която показва маниака е много необходима при екстрийм надувки,щото предполагам е защитена и от изпичане.


:D Абе да ти кажа чак от изпичане не е защитена :) , ама за то и тоз проблем със изпичането си има решение бре, то се казва EGT gauge или уред за температурата на изгорелите газове, който също така е страшно необходим когато настройваш запалването на колата. Показанията на този уред, минат ли 900 градуса и требе да почнеш да се притесняваш щото след като стигнат вече 950 градуса което става мноо бързо и вече буталата ти са взели да се топят :lol: . Това е съвсем сериозно не се бъзикам :wink:

landikar написа:P.S.Маниак,що не преведеш текста бе? :D


Ууууууу стига ве аз са надявах някой дет разбира англииски да го преведе :D

landikar написа:Значи този комплект + къстъм ЕКУ на практика решава изцяло проблема с електрониката,поне аз така мисля.


Абсолютно вярно :lol: стига къстъм ЕКУто да е нещо истинско а не два диода , пет транзистора и два три интеграла със по 8 крачета само за цвят :D. Това ЕКУ требе да може да се настройва докато колата се движи и........абе въобще не е лесна работа повярвай ми даже е прекалено сложно и едно такова ЕКУ не се прави за 4-5 часа а е плод на години изследвания и опити за да стане това което се получава като краен продукт, в противен случай бъговете са невероятно много и резултата е невероятно лош :wink:

landikar написа:Дори само с нея и с разработената от нас електроника може да се постигне нещо.Но това се отнася само до горивото и качеството на сместа.


Ами аз съм убеден че ако имаш wide band ламбда монитор, и ти ще се убедиш както и аз съм убеден в момента че с тази "електроника" която са ти направили някой абсолютни според мен безхаберници, работа няма да се свърши и то никаква и ще търсиш нещо наистина по добро, както си му е реда междувпрочем :)

landikar написа:За промяна на запалването идея си нямам как да стане.Не сме стигнали до там.


Ами аз ще ти кажа бре......взимаш си една пиджи бек системка дето се мапва със лаптопче и със нея си управляваш както горивото така и запалването като се ориентираш по няколкото нови уреда които така или иначе ще требе да си купиш понеже без тях до ся никой май не е успявал :wink:

landikar написа:Плюс това тук не става въпрос за ремапване,а за изцяло отделно контролиран процес.И за отделна от ЕКУ-то електроника.Стандартното ЕКУ нема да върши никаква работа,освен на празен ход и сутрин като си палите колата.Тя няма да може да се кара нормално.Само газ до червеното и после спирачки.Затова аз искам да направя две различни кофигурации,за да мога все пак да карам кочината и нормално.


Тука нещо не можах да стопля кво искаш да кажеш, но вариантите които се практикуват са два.....първия е замяна на оригиналното ЕКУ със стенд алоун такова което се мапва мнооо трудно, но пък мапне ли се както требе става страхотия :) ......втория вариант е пиджи бек ЕКУ което се прикачва към това което ти е оригинално и просто променя сигналите на входа и изхода му по зададен предварително от оператора режим пак чрез лаптоп примерно т.е пак се мапва но до колкото знам мапването на пиджи бек е по лесно понеже се мапват само режимите които не ти ти харесват как са при оригиналното ЕКУ т.е режима на пълна газ примерно и когато турбото надува повече от колкото е fuel cut-а на оригиналното ЕКУ. Пиджи бека е много по ефтина система която по почти нищо не отстъпва на стенд алоун системите и има също така невероятно много функции, а освен това ако искаш да си караш нормална кола просто изключваш пиджи бека и колата ти си върви със оригиналното ЕКУ и когато ти скимне включваш пиджи бека който ти е настроен преди това и колата ти става съвсем различна :)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 907
Регистриран на: 1.06.2003
Местоположение: София

Мнение от landikar » 02 Фев 2004, 20:48

Еми значи аз си приказвам за пиджибека без изобщо да съм го разбрал.Ама ти знайш ли колко съм далеч от тез работи?Е на,казах да ни ми са смейте,а ти вече започна :D .Ок,ама тоз пич бека ше стане ли за двата бара?И накрая редовния въпрос - какво значи евтино?Другите глупави въпроси ша ги задавам на друго место,че почвам да са излагам съвсем :D
P.S.На последния ти въпрос - за двата режима.Не ми се вярва,че само с един пиджибек можеш да постигнеш екстрийм пърформанс и колата да работи в нормален режим.Ако е надстройка над оригиналното ЕКУ може и да стане,обаче в какви граници.За да има нормален режим,треа да работи нормална помпа,нормални дюзи,да има нормален надув и т.н.Е как мое да стане това,освен ако няма две съвсем отделни електроники?Толкова ли е вълшебен тоз пиджибек и какви пари е?(дежурен въпрос,не са сърди :D )
Последна промяна landikar на 02 Фев 2004, 20:54, променена общо 1 път

Tuning Meister
Tuning Meister
Аватар
Мнения: 1295
Регистриран на: 27.01.2002
Местоположение: Russe

Мнение от KAMIKADZE » 02 Фев 2004, 20:51

Нека тази тема си остане за ЛАМБДА-та - за да може други хора лесно да се орентират - отварям тема за ЕКУ
[img]http://drifting-bg.info/landicar/landi.jpg/img]

ентусиаст
Аватар
Мнения: 907
Регистриран на: 1.06.2003
Местоположение: София

Мнение от landikar » 02 Фев 2004, 21:01

TURBO Maniak написа: Ами аз съм убеден че ако имаш wide band ламбда монитор, и ти ще се убедиш както и аз съм убеден в момента че с тази "електроника" която са ти направили някой абсолютни според мен безхаберници, работа няма да се свърши и то никаква и ще търсиш нещо наистина по добро, както си му е реда междувпрочем

Казах ти,че не съм в час.Обаче факт е че с тази електроника колата вървеше жестоко.Друг е въпросът колко време ще върви и колко ще харчи.Обаче след доста тестове на 2 бара с оригиналните бутала,като отворихме мотора буталата нищо им немаше.Само коляновият вал нещо :roll: ...ама това е друга тема.
Давай още за тази сонда.Кат гледам ше треа да са купува,нема мърдане.Ако ше трепем абата,да е кат си требе :D

ентусиаст
Аватар
Мнения: 800
Регистриран на: 21.08.2002
Местоположение: България, София

Мнение от Joreto » 12 Фев 2004, 12:45

Гледам че таз тема я поизоставихме малко та си викам я да напиша нещо. Разглеждах кит който Турбоманяка е показал и гледам че се предлага като DIY кит който струва AUS $170 (без монитора, О2-то и кабел), монитора струва AUS $70, кабела AUS $8 - $9. Всичко това излиза към AUS $249 или ~ USD $180 цена без доставката. $180 не е много за такъв кит та си мисля че ако не намерим друг вариант и има желаещи може да направим обща поръчка. Разбира се ще трябва и да намерим някой който да ги сглоби.
W201 - 190E
Сега - M103 3.0-12v @ 0.5 бара
Преди - M102 2.5-16v турбо (402м : 13.934 @ 0.5 бара , писта Божурище)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 800
Регистриран на: 21.08.2002
Местоположение: България, София

Мнение от Joreto » 12 Фев 2004, 14:37

Ето линкове към wide band кит, то като гледам май е по-добре направо да се вземе готов, цената на този DIY в предишния пост ще дойде приблизително като на готов кит.

http://www.bnecustoms.com/plx_wide_band.htm
http://www.innovatemotorsports.com
W201 - 190E
Сега - M103 3.0-12v @ 0.5 бара
Преди - M102 2.5-16v турбо (402м : 13.934 @ 0.5 бара , писта Божурище)

ентусиаст
Аватар
Мнения: 907
Регистриран на: 1.06.2003
Местоположение: София

Мнение от landikar » 12 Фев 2004, 22:12

Да,ама таз сонда е за стенд алоун система,а пък ние решихме да зимаме пиджита.Или пак нещо не съм разбрал :roll:

Потребител
Аватар
Мнения: 5
Регистриран на: 21.01.2004

много е просто само трябва да му разбираш :-)))

Мнение от mmm » 12 Май 2004, 0:11

Виждам че мн се напавате да откриете топлата вода но аз сте се опитам да да ви обесня нещата по просто.юНа серийните автомобили ЕСU то е заключено и не може да се препрограмира и трябва да се лъже с променени показатели от действителните за да се изкопчи по някой конска сила повече .
Този KIT според мен дава възможност да се програмира а той пресмята и според желанието на програмиста изменя показателите на ламдата които постъпат в ECU то като той също и записва какво е действителното показание на ламдата за бъдещи промени...
стога толкова за днес :lol: :lol: :lol:
BMW и SUBARU за зимата е перфектна комбинация

В подписите не се рекламира! Иво.

ПредишнаСледваща

Назад към Tuning

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook