Двигателни масла - класификация и приложение
Модератор: Технически модератори
2 мнения
• Страница 1 от 1
Двигателни масла - класификация и приложение
Колеги, доста често във форума срещам въпроси свързани с характеристиките на двигателните масла и критериите за избор.
Тук съм се опитал да събера на едно място основната информация по този въпрос. Дано да е полезно
Двигателните масла (минерални или синтетични) се характеризират със следните по-важни физически и химически свойства:
вискозитет (*)
специфично тегло
индекс на вискозитета (**)
температура на запалване
температура на застиване (***)
съдържание на механични примеси
съдържание на изкуствени прибавки
стабилност на маслото (****)
* - Вискозитетът е мярка за съпротивлението на флуид, срещу преместването на едни негови пластове спрямо други. Възприема се като "гъстота" или съпротивление при изливане. Вискозитетът представя вътрешното съпротивление (напрежение) на флуида да изтича и може да бъде считан като мярка за триенето на флуида. Така водата е "рядка" имайки малък вискозитет, докато двигателното масло е "гъсто" имайки голям вискозитет.
** - Индекс на вискозитета е число, което изразява отношението на вискозитета на дадено масло при температура 50 и 100°С. Той е важен критерий на маслото. Колкото е по-малък индексът, толкова маслото е по-качествено.
*** - Температура на застиване е технически термин, използван от производителите на масла и двигатели с вътрешно горене, определящ годността на маслото за работа в екстремно ниски температури. Колкото е по ниска температурата на застиване, толкова маслото е по-качествено, което улеснява стартирането на двигателя през зимата и се губи по-малко енергия в триене. Температурата на застиване при качествените масла е около -20°С.
**** - Стабилност на маслото е термин в производството на двигателни масла и при производителите на Двигателите с вътрешно горене, означаващ продължителността на работа в двигателя, без да изменя чувствително характеристиките му. Стабилното масло се характеризира с устойчивост на молекулите на маслото при високи температури, каквито се развиват при работа. Практически стабилността на маслото се определя по склонността му да образува нагар. Нагарообразуването се характеризира с така нареченото Коксово число.
Освен да смазват, качествените двигателни масла трябва да отвеждат част от топлината която се отделя при работа на двигателя и да отмиват нагара и отлаганията които остават при продължителна работа.
Видове двигателни масла, класифицирани по Индекс на вискозитета.
0W-20
5W-20
0W-30
5W-30
10W-30
0W-40
5W-40
10W-40
15W-40
20W-40
15W-50
20W-50
Типично приложение според Индекса на вискозитета
5W-30 => Студен климат (напр. Швеция, Норвегия)
10W-40 => Умерен климат (напр. Централна Европа)
15W-50 => Горещ климат (напр. Испания, Италия, Гърция)
Информацията е от:
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0% ... 0%BB%D0%BE
и
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Тук съм се опитал да събера на едно място основната информация по този въпрос. Дано да е полезно

Двигателните масла (минерални или синтетични) се характеризират със следните по-важни физически и химически свойства:
вискозитет (*)
специфично тегло
индекс на вискозитета (**)
температура на запалване
температура на застиване (***)
съдържание на механични примеси
съдържание на изкуствени прибавки
стабилност на маслото (****)
* - Вискозитетът е мярка за съпротивлението на флуид, срещу преместването на едни негови пластове спрямо други. Възприема се като "гъстота" или съпротивление при изливане. Вискозитетът представя вътрешното съпротивление (напрежение) на флуида да изтича и може да бъде считан като мярка за триенето на флуида. Така водата е "рядка" имайки малък вискозитет, докато двигателното масло е "гъсто" имайки голям вискозитет.
** - Индекс на вискозитета е число, което изразява отношението на вискозитета на дадено масло при температура 50 и 100°С. Той е важен критерий на маслото. Колкото е по-малък индексът, толкова маслото е по-качествено.
*** - Температура на застиване е технически термин, използван от производителите на масла и двигатели с вътрешно горене, определящ годността на маслото за работа в екстремно ниски температури. Колкото е по ниска температурата на застиване, толкова маслото е по-качествено, което улеснява стартирането на двигателя през зимата и се губи по-малко енергия в триене. Температурата на застиване при качествените масла е около -20°С.
**** - Стабилност на маслото е термин в производството на двигателни масла и при производителите на Двигателите с вътрешно горене, означаващ продължителността на работа в двигателя, без да изменя чувствително характеристиките му. Стабилното масло се характеризира с устойчивост на молекулите на маслото при високи температури, каквито се развиват при работа. Практически стабилността на маслото се определя по склонността му да образува нагар. Нагарообразуването се характеризира с така нареченото Коксово число.
Освен да смазват, качествените двигателни масла трябва да отвеждат част от топлината която се отделя при работа на двигателя и да отмиват нагара и отлаганията които остават при продължителна работа.
Видове двигателни масла, класифицирани по Индекс на вискозитета.
0W-20
5W-20
0W-30
5W-30
10W-30
0W-40
5W-40
10W-40
15W-40
20W-40
15W-50
20W-50
Типично приложение според Индекса на вискозитета
5W-30 => Студен климат (напр. Швеция, Норвегия)
10W-40 => Умерен климат (напр. Централна Европа)
15W-50 => Горещ климат (напр. Испания, Италия, Гърция)
Информацията е от:
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0% ... 0%BB%D0%BE
и
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
- ICE
- Ледения
-
- Мнения: 4798
- Регистриран на: 4.10.2004
- Местоположение: София
- Пол: Мъж
- Кара: Е60 535d
- Мечтае да кара: из Las Vegas!
2 мнения
• Страница 1 от 1
Назад към Сервизно обслужване на БМВ
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани