"BMW 2002 Ti Alpina"

Това е главният форум за дискусия на автомобилите с марка BMW и всичко друго от автомобилния свят, свързано с тях.

Модератор: Общи модератори

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 706
Регистриран на: 11.10.2004
Местоположение: София
Пол: Мъж

"BMW 2002 Ti Alpina"

Мнение от vankata™ » 29 Ное 2005, 15:43

Тунингът у нас тепъртва се популяризира – каквото и да си говорим, той навлезе по-активно като мода за автомобила преди две-три години (не казвам, че преди това не е имало тунинг, а че той не беше толкова популярен). В европейските и в други “бели” държави обаче авто-подобренията са познати от десетилетия – точно затова свидетелства и BMW 2002 Ti – един от първите фабрични тунинги на BMW и Alpina , произведен през далечната 1969г.

Изображение

Когато BMW представя двувратия 1600, пред Aplina се отваря златна възможност. Новият модел е по-малък и по-лек от сериите 1500/1800, което е предпоставка за добро съотношение между маса и мощност. С 1600 Alpina има пълна продуктова гама, представени са двигатели с отлични технически характеристики.

Тези двигатели са със специални олекотени бутала, внимателно балансирани колянови валове и полирани всмукателни колектори.BMW 2002 ti е на върха на моделната гама, но Alpina 2002 e значително по-бърза със своя двигател с мощност 165 к.с. На пистата Vallelunga “баварецът” е по-бърз с една секунда от Lamborghini Miura и с цели пет – от Porsche 911. От тогава до сега Alpina се ползва с много добра репутация по целия свят.През 1973-а Alpina 2002 ti е пусната на пазара в серия.

Изображение

Tози автомобил е сходен с 2002 турбо, но това, с което Alpina излиза напред, е по-добрият комфорт и по-голямото удоволствие от шофирането. Нейният разход е по-малък, освен това няма турбо-дупка, която е един от големите проблеми при другия модел.Цената на Alpina e с 1500 марки по-ниска от тази на BMW .Alpina 2002 бележи успех, дори по средата на 70-те, когато много от по-малките тунинг-фирми фалират.

Изображение

Източник: Classic Driver
::: vankata™ :::

старши ентусиаст
Аватар
Мнения: 2757
Регистриран на: 17.11.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Мечтае да кара: Е30 М3, E46 M3, E92 M3, E92 325i

Мнение от bmw maniqk ivo bmw » 29 Ное 2005, 16:04

Евала за статията беше много интересна. :D :yes:
Изображение

Потребител
Аватар
Мнения: 6
Регистриран на: 25.10.2005
Местоположение: Targovishte

Мнение от bobby_dj » 29 Ное 2005, 16:43

Продължаваи в същия дух. :clap: Много ми хареса.

младши ентусиаст
Аватар
Мнения: 498
Регистриран на: 7.05.2005
Местоположение: Chicago, Sofia

Мнение от niki fire » 29 Ное 2005, 17:19

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:


БМВ 2002 :bowdown:
Изображение

'2002' fanatic
'2002' fanatic
Аватар
Мнения: 3722
Регистриран на: 2.02.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: '08 Swift Sport, '73 BMW 2002tii

Мнение от alpina-ma6inata » 29 Ное 2005, 17:58

@ vankata™
Браво за статията, хареса ми много :!: :)
Това наистина е една велика машина доказала се многократно преди години размазвайки всичко, което види! Правила е Porsche-тата сами да си говорят и разбира се не само тях. ;) :twisted:




Нека и аз да напиша нещо по въпроса.. 8)



BMW 2002 на пистата

1968

Всичко почнало в далечната 1968-а, когато марката БМВ тепърва почва да се утвърждава в Германия, а и по света мюнхенските инженери са насочили усилията си изцяло по посока на малките и компактни автомобили.
Един от най-успешните следвоенни модели на BMW е 2002 Е10/Е20.
2002 излиза на бял свят в далечната 1968-а година. В същата година 2002 влиза в Европейските състезания с гръм и трясък. 2002 се доказва успешно чрез победата си на състезанието European Touring Car Championship и European Hillclimb Championship.
В тази /1968г./ пилоти на 2002 са Hubert Hahne и Dieter Quester.
В същата 1968-а г., когато 2002-ките все още не са доказали силата си в първия ден; всъщност състезателните коли не били готови на време, за да се съревновават в първия кръг на състезанието в Монца, и това попречва на Hubert Hahne в втория кръг в Виена. На пистата “Виена” 2002-ките отпадат в крайна сметка.
След това тези машини се доказват на състезанието в Сетертон, където завършват на трето място, и първата им победа – Нюрбургринг в Германия 1968г и куп от трети места в Зандвурт и Джарама били достатъчни да дадат на Quester титлата.
Малко по-късно тимът на синьо-бялата емблема се свързва с тунинг специалисти и почват да правят друга кола, по-мощна, по стабилна. Именно тази втора кола на тимът шофирана от Hubert Hahne и Dieter Basche е подготвена от Schnitzer /по-долу ще видите снимки на това 2002/.

1969

Способностите на двигателя на 2002 /М10/ останали стандартните и тази кола продължила да се състезава в клас 2000 куб.см., но турбо компресора на Еберспахер /Eberspacher/ увеличил мощноста на двигателя от 210 к.с. на 280 к.с. 2002-тата били отпред с гуми 245 и отзад с гуми 260. Турбо компресора на Еберспахер си свършил добре работата. Следващите три състезания били в полза на 2002-ките. Все още Поршетата не били единствените сериозни опоненти, с които турбочарджнатите 2002-ки трябвало да се съревновават. Много силна заплаха се задавала от тима на Алпина – състезателни тунинговани до MAX 2002-ки, които все още били с карбуратори, докато тима на Шницер вече бил преминал на спринцовки и все пак 2002-тата на Алпина успели да се класират втори след Шницеровите.Това било идеално доказателство за ефективноста на модификациите Алпина, ако изобщо някой се нуждаел от такова. 2002-ките се представили също така добре и в двулитровият клас на GCRC-German Circuit Racing Championship през сесията на 1969 - Алпината управлявана от Jiirgen Neuhaus, но Шницер отново били тези, които веднъж били победители.Тунингованата шницерова 2002-ка,още веднъж взела победата управлявана от Ernst Furstmayr на EHC-European Hillclimb Championship. Шницеровата 2002-ка демонстрирала отличното си поведение на пътя и от 26 състезания този сезон /1969г./ спечелила 23. И в същия този сезон 2002-ките на Шницер и на Алпина /заели съответно първите две места/ се доказали и именно тези два велики тима показали на много хора какво е истински автомобил...

1970

В тази година настъпват промени в регулацията на 1970 European Touring Car Championship. От този сезон обаче чарджнатите коли били забранени /въпреки че 2002 turbo излиза ’73-та/ и 2002-ките от тима на Alpina /BMW E10 2002tii Alpina A5/ не можели да участват в 5-та група от шампионата, който тима на Alpina са спечелили през ’69-та. Най-малко 1000 коли са били продадени.След този провал те трябвало да се състезават с много по-трудната 7-а група. Но за тази машина пречки няма, тя просто изяжда всичко по пътя си... Schnitzer, Alpina и Koepchen се борят усилено и тяхния основен конкурент бил двулитровата Алфа. В Германския Туринг Шампионат идва младия Hans Stuck. Отбора на Koepchen заедно с Hans Stuck спечелва 2-рия тур на Шампионата с 2002 ti /powered by Koepchen/. В Нюрбургринг, на 24 часовото рали обаче нещата се променят коренно – Stuck завършва 9-ти, а Helmut Bein с 2002 ti Alpina A5 завършва 1-ви и печели 1970 German Rally Championship за 3-та поредна година. Тези слaвни и незабравими победи правят компанията и целия тим известни и всички рали фенове виждат кой е хулиганът на пътя – 2002tii...


1971

Тази година не е особено добра за тима на BMW. Един от най-добрите пилоти на отбора /Hubert Hahne/, заяява, че прекратява кариерата си. Отбора изпада в безизходица. BMW нямат голям избор на пилоти и основен фаворит са Алфите и Форд. Както миналия сезон нещата се обърнали наопаки, обаче този път не в полза на баварците. Тази година Орелите взели победата с техните Кадети тунинговани от Irmscher.

1972

Тази година хората пак не си вярвали и за фаворит определили Форд. Но не – 2002 Alpina карана от Achim Warmbold се доказала за пореден път с многобройни 1-ви места. Следва едно 3-то място в Акрополис /Acropolis Rally/ в World Rally Championship. И тези безупречни състезания довели тима на Alpina 1-то място на подиума.

1973

Този сезон организаторите на European Touring Car Championship отново променят правилата. За да се възвърне интереса на шампионата били забранени 6-цилиндровите двигатели и тима на Alpina действа усилено и след отрицателно време на пистата идва следващата наказателна 2002-ка с 4-цилиндрова атмосферка с мощност от 280 кончета, които тя развива при 9, 000 оборота в минута. Отбора влязъл в World Rally Championship с пилотът Achim Warmbold и Bjorn Waldegaard. Въпреки трудните състезания накрая на шампионата се видяло, че тимът на Alpina си е свършил по-добре работата от противниците си.

1974

За поредна година основния конкурент на баварците е Форд. 2002-ките на пистата обаче стават повече... в началото на сезона другия кандидат за 1-вото място е 2002 GS карано от Dieter Basche. 2002 GS се представял много добре в първите си състезания. GS взима няколко 1-ви места. Едни от тях са на Монца и Нюрбургринг. Тази година се оказала много успешна за 3-те тима с 2002-та /GS, Alpina и Schnitzer/. Dieter Basche с GS докарва съвсем новия тим до 1-во място, Alpina – 2-ро и Schnitzer – 3-място, а Форд – 4-то място.

1975

За съжаление този сезон не бил толкова успешен за BMW, какъвто е бил миналата година. Шницеровите 2002-та завършили шампионата 2-ри, а Awalter Stuckman завършил 4-ти с 2002 GS. 2002-тата за поредна година се видяли на пистата, най-вече в German Touring Car Championship. Форд-овете в този шампионата се справили много добре и взели 1-то място. Но в German Hill Climb Championship тима на Alpina се представил блестящо както винаги и заслужено грабнал 1-то място.

1976

Jorg Obermoser започнал сезона с победа в Нюрбургринг в 1-ия тур на European Touring Car Championship. В German Circuit Racing Championship, Andreas Schall завършва 2-ри с Шницерово 2002. Awalter Stuckmann завършил 4-ти с 2002 GS.

1977

Тази година била поредната интересна за 2002. За голямо съжаление този сезон бил един от последните за този модел, тъй като модела бил остарял и вече идва време на неговия наследник – BMW E21 320. Тима на BMW започва да разработва 3-ката. Тима си свършил добре работата и докарал 320-ката до 400 коня с помощта на турбо компресор. Колата се появила на пистата, но въпреки това още се срещали лапачите на асфалт. Тима на BMW очаквал по-добри резултати от Е21-цата, която въпреки че имала по-голяма мощност от 2002, не давала много очарователни резултати. За съжаление именно това била причината да не се състезава следващия сезон /1978/.


1978 – 1979

Тази година била вече тъжния за много хора край на 2002 в моторния спорт. Тима на BMW решава, че модела е вече стар да се състезава, последните години не се справял толкова лесно с опонентите си. И така нито едно 2002 не се видяло на пистата 1980-та година... Въпреки това тези славни победи и титли, които 2002-ките са докарали на тима на BMW никога не трябва да бъдат забравени...



BMW E10 / E20 2002 ti / tii Alpina
A1 / A2 / A2S / A3 /A4 / A4S


Най-старата и най-известната компания, която работила върху този модел била Alpina. Още в 1969 г. компанията си имала тим, който се оказал изключително успешен. Първата кола разработена от тима и излязла на пистата да се състезава за тима била тази, за която се разказва в тази тема. Компанията разбира се не разработвала по това време само 2002-ки, излязъл модела 1502 ti Alpina, 1600 ti Alpina, 1802 ti Alpina, но те не се сътезавали за тима. В началото на 70-те 2002-та Alpina се продавали главно в Северните Щати на Америка. Но вече след 75-та модела бил достъпен за много хора. Модела допринесъл много продажби и компанията се развила още повече.
С изключение на най-маломощната Alpina (A1) всички други модели били с предни вентилирани дискови спирачки. Компанията разделила агрегатите слагани на този модел на две групи – “Group 1 Racing Engines” и “Group 2 Racing Engines”.


Group 1 Racing Engines


В тази група моторите са “А1”, “А2” и “А2S”. При тези модели, главно при А1, много части са останали серийните, за разлика от двигателите в другата група. Например мощността на А1 е повишена само с 15 к.с. от обикновеното 2002. Всички модели от групата са със стандартните си карбуратори – SOLEX, само на А2S е подменен с друг, но марката пак е същата.


Group 2 Racing Engines

Моторите тук са “А3”, “А4” и “A4S”. 2002-те направени за ETCC - “European Touring Car Championship, EHC – European HillClimb Championship, GCRC – German Circuit Racing Championship са разпилени до 205 к.с. За тази учудваща за кубиците си мощност допринася двойния карбуратор Weber 45 DCOE, цилиндровата глава, разпределителния вал и др.
Рали версията, участваща в GRC - German Rally Championship пък била разпилена до 195 к.с. Разликата между двата агрегата е ауспуовата система и разпределителния вал. Следващите години карбуратора Weber бил заменен с Alpina Kugelfischer injection system и мощността на 2002-ката се качила на 220 к.с. при 8500 оборота.
През Февруари 1969 г. бил направен тест с рали версията и нейното ускорение от 0-100 се извършвало за 5,9 секунди.
Ето и характеристиките на различните модели на Alpina:


BMW E10 / E20 2002 Alpina A1

Двигател: 4-цилиндров редови;
Работен обем по формула за определяне на данък: 1977 см;
Ефективен работен обем: 1990 см;
Степен на сгъстяване: 8,5:1;
Вътрешен диаметър на цилиндър (мм): 89 мм;
Обем на резервоара: 50 л + 6 л резерва;
Макс. Мощност: 115 к.с. @ 5800 об. / мин.;
Макс. Въртящ момент: 125 lb.ft @ 4000 об./ мин;
Макс. Об/мин.: 6500;
Горивна система: 2 SOLEX 40 DDH;
Ход на клапаните: 9 мм;
Запалителни свещи: W200 T30;
Изпускателни колектори: стандартни;
Ауспохова система: Стандартна;
Размери на клааните:
- всмукателен клапан: 46 мм;
- изпускателен клапан: Разпределителен вал: 264º(стандартен);

BMW E10 / E20 2002 Alpina A2

Двигател: 4-цилиндров редови;
Работен обем по формула за определяне на данък: 1977 см;
Ефективен работен обем: 1990 см;
Степен на сгъстяване: 10,1:1;
Вътрешен диаметър на цилиндър (мм): 89 мм;
Обем на резервоара: 50 л + 6 л резерва;
Макс. Мощност: 150 к.с. @ 6600 об. / мин.;
Макс. Въртящ момент: 137 lb.ft @ 5000 об./ мин;
Макс. Об/мин.: 6800;
Горивна система: 2 SOLEX 45 DDH;
Ход на клапаните: 10 мм;
Запалителни свещи: W240 T2;
Изпускателни колектори: модифицирани стандартни;
Ауспохова система: Alpina;
Размери на клааните:
- всмукателен клапан: 46 мм;
- изпускателен клапан: 38 мм; Разпределителен вал: 300º;



BMW E10 / E20 2002 Alpina A2S

Двигател: 4-цилиндров редови;
Работен обем по формула за определяне на данък: 1977 см;
Ефективен работен обем: 1990 см;
Степен на сгъстяване: 10,1:1;
Вътрешен диаметър на цилиндър (мм): 89 мм;
Обем на резервоара: 50 л + 6 л резерва;
Макс. Мощност: 157,5 к.с. @ 6600 об. / мин.;
Макс. Въртящ момент: 144 lb.ft @ 5600 об./ мин;
Макс. Об/мин.: 7000;
Горивна система: 2 SOLEX 45 DDH;
Ход на клапаните: 10 мм;
Запалителни свещи: W240 T2;
Изпускателни колектори: модифицирани стандартни;
Ауспохова система: Alpina;
Размери на клааните:
- всмукателен клапан: 46 мм;
- изпускателен клапан: 39 мм; Разпределителен вал: 300º;




BMW E10 / E20 2002 Alpina A3

Двигател: 4-цилиндров редови;
Работен обем по формула за определяне на данък: 1977 см;
Ефективен работен обем: 1990 см;
Степен на сгъстяване: 10,1:1;
Вътрешен диаметър на цилиндър (мм): 89 мм;
Обем на резервоара: 50 л + 6 л резерва;
Макс. Мощност: 157,5 к.с. @ 6600 об. / мин.;
Макс. Въртящ момент: 144 lb.ft @ 5600 об./ мин;
Макс. Об/мин.: 7000;
Горивна система: 2 Weber 45 DCOE;
Ход на клапаните: 10 мм;
Запалителни свещи: W240 T2;
Изпускателни колектори: модифицирани стандартни;
Ауспохова система: Alpina;
Размери на клааните:
- всмукателен клапан: 46 мм;
- изпускателен клапан: 39 мм; Разпределителен вал: 300º;




BMW E10 / E20 2002 Alpina A3

Двигател: 4-цилиндров редови;
Работен обем по формула за определяне на данък: 1977 см;
Ефективен работен обем: 1990 см;
Степен на сгъстяване: 10,1:1;
Вътрешен диаметър на цилиндър (мм): 89 мм;
Обем на резервоара: 50 л + 6 л резерва;
Макс. Мощност: 157,5 к.с. @ 6600 об. / мин.;
Макс. Въртящ момент: 144 lb.ft @ 5600 об./ мин;
Макс. Об/мин.: 7000;
Горивна система: 2 Weber 45 DCOE;
Ход на клапаните: 10 мм;
Запалителни свещи: W240 T2;
Изпускателни колектори: модифицирани стандартни;
Ауспохова система: Alpina;
Размери на клааните:
- всмукателен клапан: 46 мм;
- изпускателен клапан: 39 мм; Разпределителен вал: 300º;




BMW E10 / E20 2002 Alpina A4


Двигател: 4-цилиндров редови;
Работен обем по формула за определяне на данък: 1977 см;
Ефективен работен обем: 1990 см;
Степен на сгъстяване: 10,1:1;
Вътрешен диаметър на цилиндър (мм): 89 мм;
Обем на резервоара: 50 л + 6 л резерва;
Макс. Мощност: 160 к.с. @ 5700 об. / мин.;
Макс. Въртящ момент: 137 lb.ft @ 5600 об./ мин;
Макс. Об/мин.: 6800;
Горивна система: Injection Alpina Kugelfischer;
Ход на клапаните: 10 мм;
Запалителни свещи: W240 T2;
Изпускателни колектори: модифицирани стандартни;
Ауспохова система: Alpina;
Размери на клааните:
- всмукателен клапан: 46 мм;
- изпускателен клапан: 39 мм; Разпределителен вал: 300º;




BMW E10 / E20 2002 Alpina A4 S


Двигател: 4-цилиндров редови;
Работен обем по формула за определяне на данък: 1977 см;
Ефективен работен обем: 1990 см;
Степен на сгъстяване: 10,1:1;
Вътрешен диаметър на цилиндър (мм): 89 мм;
Обем на резервоара: 50 л + 6 л резерва;
Макс. Мощност: 168 к.с. @ 5700 об. / мин.;
Макс. Въртящ момент: 146 lb.ft @ 5600 об./ мин;
Макс. Об/мин.: 7000;
Горивна система: Injection Alpina Kugelfischer;
Ход на клапаните: 10 мм;
Запалителни свещи: W240 T2;
Изпускателни колектори: модифицирани стандартни;
Ауспохова система: Alpina;
Размери на клааните:
- всмукателен клапан: 46 мм;
- изпускателен клапан: 39 мм; Разпределителен вал: 300º;







http://bmwpower-bg.net/forums/viewtopic.php?t=6480 - бета версия на темата за 2002.
http://free.data.bg/bmwmashinata/2002.doc - финална версия - ~ 400 Kb.

:)
'73 2002 tii Golf #2719550
2x Alpine white E30's
-------------------------------------
The BMW 2002 tii VIN 2719550 was manufactured on July 3rd, 1973 and delivered the same day to the BMW dealer Zeiss & Schwärzel in Mannheim. The original colour was Golf, paint code 070.
-------------------------------------
The BMW 320i touring VIN EA91537 was manufactured on September 14th, 1990 and delivered on September 19th, 1990 to the BMW dealer Autohaus Bärwald in Lampertheim (Germany). The original colour was Alpinweiß 2 (Alpine White), paint code 218.
-------------------------------------
Изображение

...и то хидравличен :)
Аватар
Мнения: 3314
Регистриран на: 1.12.2003
Местоположение: София
Пол: Мъж
Кара: джата
Мечтае да кара: на Ринга
Детайли за колата: Двете 2и2ки

Мнение от krika » 30 Ное 2005, 5:06

2002 па и алпина и направо се насирам....... :fart:

Назад към Основен Форум

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани

Последни теми
Facebook